Jump to content

VP MD2030 stopper når den settes i fri.


Magne_F

Recommended Posts

Hei. Jeg opplevde i helgen at motoren i båten, en Volvo Penta MD2030 med seildrev, til tider stopper når den settes i fri. Det kommer samtidig en form for metallisk lyd som om den settes i gear. Motoren starter med en gang igjen, og det virker som det ikke skjer når den går fra revers til fri. Kun når den settes fra fremover til fri. Er det noen som har noen tips til hvor jeg kan starte feilsøking?

Link to post
Share on other sites

Antageligvis så går den faktisk i gir. Du bør først og fremst prøve å justere gearkabel på motorsiden. Det kan også være i selve gasskonsollen. Har opplevd at det er skitt, gammelt fett og feilfunksjoner når det blir gammelt. Skru den opp, rens og smør bevegelige deler. Hvis den har microbrytere for signal for tenningskutt, så sjekk at disse ikke henger. Kan rengjøres med elektronikkrens.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Er det bom stopp på motoren som om noe blokkerer, eller dør den ut som om den ikke får luft eller diesel.

I og med at det skjer i fri tenker jeg at gasskabelen skyver turtallet så langt ned at den stopper. Koble fri gassvaier fra motor og se om det samme skjer da når du kobler fra gir til fri da (på tomgang).

Link to post
Share on other sites

Takker for tips. Har dessverre ikke rukket nærmere feilsøkning denne uken, men kaster nok loss i morgen så da blir det nok litt feilsøking i løpet av helgen. Den dør momentant, og som nevnt med en metallisk lyd. Men starter med en gang igjen, og da virker det som om den er i fri. Og det virker også som det bare skjer når den er varm. Får se hvordan ting fungerer i helgen, og evt. se om jeg kan få mannskapet til å fremprovoser mens jeg ser hva som faktisk skjer. Om det finnes en god guide for å justere gearkabel så mottas dette med takk :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...