Jump to content

Daycruiser 22 fot, problem med å legge til kai


Flippeline

Recommended Posts

Flippeline skrev for 5 timer siden:

Igår hadde vi en fantastisk flott dag på fjorden. Det var lite strøm når vi skulle legge til brygga og det gikk uten noe problemer, det er godt med sånne gode opplevelser, får litt bedre selvtillit selvom vi vet det kommer mere utfordrende dager. Men vi prøver ikke å la dette ødelegge for båtsesongen. 😀🚤

Meget bra 👍 det er akkurat sånne turer som gjør selvtilliten og lysten på å lære mer bra stå på videre 😉😎👍👍

Link to post
Solseng skrev On 30.5.2020 at 21.06:

En annen ting er å være tålmodig. Altså ikke å kjøre "hit&miss", men kjenne litt på drift før man kommer for nærme. Hvis jeg er i tvil, setter jeg gjerne motoren i fri en 5-6m fra kai/brygge for å kjenne litt på hvor fort båten drifter. Har nettopp sjøsatt, og havnet selv i "knipe" da jeg skulle legge til. Hadde ikke gjort klar tauverk og fendre, så selv om jeg la meg pent til bryggen, så var det nok vind til at båten drev helt feil mens jeg styrte på med tauverk og fendre.

 

Men jeg er gammel nok til å ha lært det viktigste:

-Sakte er bra. Om man dunker bittelitt borti noe i helt sakte fart, så får det bare gjøre det. Blir ingen skade av det.

-Ha alltid båtshaken klar. Da kan du kan dytte og trekke alt ettersom.

Bra tips. Vi har begynt å ha båtshaken klar. Den har reddet oss noen ganger nå👍😀

Link to post

Kanskje du kjenner noen som kan kjøre båt og kan vise litt? praktisk visning hjelper ofte mye

Jeg har hatt opplæring med endel nye venner som har fått seg båt i år, og startet med å lære de at det ikke er noen skam i å ha en forran til å ta i mot og trekke den inn som nødløsning, på 20-25 fot DC går det fortsatt fint, lærte de også at brå gassing og jukking er for amatører, og at man bør gå inn mot brygga i farten man ønsker krasje i brygga. 

 

Ellers er padding av bås en sikker vinner, jeg har fått ny nabobåt 2 plasser bort, han grisebanka den nye pilothouse båten sin så glassfibern spruta på vei inn med kommentar "skulle nok kjøpt baugpropell", jeg prøvde å trøste med å si "ja var litt sidevind" men yeah. 

Jeg tror 2020 er året der mange kjører båt for første gang, for jeg har sett endel spenstig kjøring og tilegging, baugen inn mot bensinbrygga og DUNK er en sikker vinner på solvik om dagen. 

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Ingen skam å snu heller. Jeg skulle inn i bås med hekken først her i våres. Vi har 35fot med helplaner som også betyr at vi blåses lett i den retningen vinden blåser. Strøm er i prinsippet et mye mindre problem. Båten har stort vindfang og lite dybde og nesten uten kjøl. Da blåser du lett av. 

 

Vinden blåser sikkert 8-10 m/s rett tvers av båsen jeg skal inn i. På neste båsen (dit jeg blir blåst) ligger en seilbåt med anker ut... Det blir ikke billig å få inn vinduet. Tror jeg brukte 4-5 forsøk før jeg fikk båten plassert slik at jeg kom inn. Ankeret var urovekkende nærme i alle fall en gang.  Vinden har det med å komme litt i kast og noen ganger er det også litt med timingen. Å avbryte, er minst like viktig som å tør å prøve igjen, og igjen. I mitt tilfelle gikk det også fordi vi har sterk baugpropell og at jeg kom meg i fart opp mot vinden. Jeg var alene i båten men hadde en som hjalp meg på land når jeg endelig kom inn mellom bommene. Min plan B var å snu og ta baugen inn. Noen ganger kan også planen være å vente til vinden løyer... Sjekk meldingen. Kanskje kan 1 time senere være en god ide. Etter solgangsbrisen har lagt seg. 

 

@Flippeline, grunnen til at tråden blir populær er at alle sliter med dette. Vi også. Jeg har etter mange år på sjøen fortsatt innimellom hjertet i halsen. Men god tid, planlegging, og litt is i magen så går det. Husk også en ting til. Båter er egentlig ganske stødige saker. De tåler små treff i hverandre og i brygger. Med bryggefender, fendere og god fenderlist kombinert med lav fart blir det ikke store skader nesten uansett. Godt sagt tidligere i tråden å ikke ha større fart enn du ønsker å treffe bryggen med. Motargument er styrefart, men jeg stemmer heller for mindre fart og flere forsøk.

 

Og blåser det og du blir usikker, rop til noen på land at du er usikker og trenger hjelp. De fleste hjelper til 👍 husker godt første gangen vi skulle legge til på Oscarsborg. Skjønte ingenting av de akterfortøynings-flottørene. Vi ropte ut at vi var nye i båt og kunne trengt litt bistand og veiledning. Skal si vi fikk hjelp med en gang. Masse god hjelp og ikke minst en god opplevelse. 

 

God sommer!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Vi lå i gjestehavna i Fredrikstad (grønn båt på bildet) for et par år siden, foran et digert drog av en selvbygd båt som nesten blokkerte åpningen mellom bryggene. Vinden kom skrått forfra og presset oss mot brygga, og vi hadde ikke noe plass forover for å prøve å vinne høyde ved å gå forover, så jeg fant ut at det eneste mulige var å få ut rumpa med et spring, og så bakke seg ut litt kjapt:

image.png.f0b8b2d12a1db0999578ecd54bcde597.png

 

Joda, teorien var fin, og vi fikk rumpa ut fra brygga. Det var båter på flytebrygga også så jeg fikk ikke rumpa så langt ut som jeg egentlig ville, men ropte til kapteina i baugen at "nå går vi", og hun slapp. Det jeg ikke hadde tenkt på var at når jeg setter motoren i bakk så trekkes rumpa mot styrbord pga propellrotasjonen, så i det siget bakover kom så var vi i ferd med å dreie rumpa rett inn i den rød-oransje båten. Heldigvis hadde vi fått båten kanskje 2 meter ut fra brygga, så jeg ropte "FAEN! FAEN! FAEN!" og slo motoren hardt forover med full sving mot styrbord for å dreie baugen inn og rompa ut i et kraftig gasspådrag.

 

Da ble det liv på flytebrygga, gitt! Hoder stakk fram fra båter, mennesker kom løpende og jeg har aldri fått så mange tilbud om hjelp hoiet over til meg. Men manøveren var vellykket - vi hadde fått den rotasjonen vi trengte så da jeg slo motoren i bakk igjen og begynte å gå ut på nytt så hadde jeg akkurat de 75 centimetrene jeg trengte for ikke å gå rett i baugen på den store båten.

 

Vi seg kontrollert og fint ut fra plassen, med akkurat så stor fart bakover at roret hadde tak og vinden ikke kontrollerte retningen. Jeg smilte blidt, vinket til alle som hadde tilbudt seg å hjelpe og ropte "Full kontroll!". Vet ikke om de trodde på meg... :giggle:

 

Har flere historier også, men dropper de nå for ikke å fremstå som komplett tomsing.

 

HUSK: Det ER lov å bomme. Det ER lov å feile. Er man forsiktig så gir det større sår og inntrykk på stoltheten enn det gjør på lommebok og båt. Som @Hper sier så tenk gjennom situasjonen på forhånd. "Først sånn, og deretter sånn. 1-2-3". Det hjelper. Og snakk med mannskapet. Jeg forklarer alltid kona hva planen er før jeg igangsetter, uansett om det er på vei inn mot brygge eller ut fra brygge. Det gir trygghet hos kona, og begge vet hva den andre mener og gjør.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
1 hour ago, Popeye70 said:

Jeg forklarer alltid kona hva planen er før jeg igangsetter, uansett om det er på vei inn mot brygge eller ut fra brygge. Det gir trygghet hos kona, og begge vet hva den andre mener og gjør.

Dette er et veldig viktig poeng! Blir så mye lettere hvis hele mannskapet er informert om hva som skal skje, hva den enkeltes oppgave er, osv.

Samme når jeg driver opplæring med andre. Diskuterer alltid på forhånd det momentet / situasjonen som skal trenes på, uansett hvor erfarent mannskapet er fra før. (Erfaring gjør jo gjerne diskusjonene kortere)

Link to post
  • 1 måned senere...

Noe av det vanskeligste å manøvrere, selv med svak vind/strøm er en liten flatbunnet gummibåt. Har hatt båt(er) med joller i 30 år, men blir like imponert hver gang jeg ser en 10 åring i gummibåt. De lærer dette så kjapt og har full kontroll. Om du kjenner en båtvant ungdom så spør om et lynkurs. 

 

Link to post

Godt tips. Tiltredes.

Eldstesønnen som var 16 når vi kjøpe oss båt, hadde dette i fingrene uten å ha ført båt før.

Min erfaring på det tidspunktet var fra langkjølte båter med ror. Det var noe helt annet.

Husk å ta ut fenderene i god før båsen, og gjør klar fortøyningstau og båtshake. Plasser mannskapet der de kan gi en hånd. 

Jeg praktiserer litt mer enn tomgang helt til jeg inne i båsen. Prøver også å gi meg god plass, slik at jeg er ferdig med å svinge før båsen entres. Vil helst bare bremse når jeg slår bakk.

Det er dog ikke alltid entring av båsen blir penest med minst vind.

 

Byttet båt i år. Litt større, og 50% tyngre.

Da oppdaget jeg to ting:

-Da kan jeg bruke lavere fart fordi den 'sitter' bedre i vannet.

-Det kreves mer energi / lengre tid for å stoppe.

Link to post

Tør påstå at den kanskje vanskeligste manøveren med en mindre, lett, planende båt faktisk er å legge til i en bås der man må svinge 90 grader av kursen inn i havna. Om det da er kort avstand mellom flytebryggen man skal legge til ved og den neste bak båten får man heller ikke noe særlig distanse der man kan rette opp båten mot båsen og det er fort gjort å havne på skrå. Observerte en del tillegginger i en havn i sommer. Lite vind og strøm. De færreste mindre DC'ene og skjærgårdsjeepene kom seg inn i båsen på en særlig grasiøs måte. Lett å miste selvtilliten når det rett etterpå kommer en 45 fots seilbåt og legger til med millimeterpresisjon og full kontroll rett bortenfor...

 

Men det er to forskjellige verdener...

Link to post

Jeg har OK ferdigheter i båt, men mitt første møte med en pilothouse i frisk bris i moloen var interessant. Jeg var vant til en 17 fots rana DC av eldre årgang, altså halvplanerskroget. Som å kjøre på skinner; båten snudde om et punkt omtrent midt mellom setene foran. Det var bare å svinge rett inn i båsen, sette i fri når jeg hadde omtrent retningen, rette opp og dra revers. To tørn til styrbord og en siste kakk i revers, og båten lå inntil utriggeren.

Så dro en kompis og jeg på fisketur i en 22" ørnvik pilothouse -type båt. Dro utpå i ganske fint vær, men mens vi lå utpå begynte det å buldre langt ute i Ofot-fjorden. Det ble nokså friskt, men egentlig veldig koselig å være utpå når vi kunne stikke inn i kahytten er wallas'en fikset en god lunk. Kaffen smakte utsøkt! Men etterhvert var det på tide å dra hjem. Kompisen var uvant å kjøre stor båt, og taklet ikke helplaner i vind. Han tok til vettet (?) og ba meg overta før vi kjørte i land.

Da vi kom inn i moloen, var det naturligvis null bølger, men det var "god trekk". Her fikk jeg lære litt om vindfang, flat bunn og null kjøl. Heldigvis hadde jeg litt erfaring fra en Rana 15DC vi hadde før 17" kom. Den måtte du ikke nyse over ripa i hvis du ikke ville leke karusell.

Ørnviken oppførte seg ordentlig så lenge det var litt driv på den, men jeg var litt "lessan" på å bryte to tonn GRP inn i en bås som så så mye smalere ut når det blåste. Resultatet var at vi temmelig kjapt lå på tvers mellom utriggerne på to brygger. Det var AKKURAT nok plass til å la båten dreie rundt mellom utriggerne. Hvis vi sier at bryggene ligger nord-sør, inngangen til moloen ligger i sør og vinden kom fra nord-nordvest, skjønner dere tegninga.

Jeg forholdt meg rolig og brukte motoren til å holde båten midt mellom bryggene samtidig som jeg fikk vridd bakken mot vinden. Da gikk det nokså greit å få båten inn i båsen - med en strategisk plassert fender å "rulle" langs.

En tid senere var vi på nytt på tur, denne gangen blåste det enda friskere og mer fra vest. Båten ble trykket mot brygga, så det var ikke så enkelt å få det til. Samme skjede på nytt: båten lå fort på tvers. Denne gangen brukte jeg bare motor og ratt slik at båten kjørte sidelengs til vi var rett ut av babord utligger. Da var det bare å gi båten en solid dytt i baken og gli pent og pyntelig inn i båsen. Det så vel ut som om jeg aldri hadde gjort annet akkurat da. :D
 

Senere har kompisen min fikset saken selv. Han har til og med opplevd akkurat det samme når det blåser fra øst.

 

Hadde båten vært min, hadde jeg nok våget å ha godt driv inn i båsen for så å slå hard bakk så fort båten lå mellom utriggerne. :)

Det hører med til historien at jeg koste meg enda mer neste gang jeg kjørte vår båt inn i båsen. Greit nok at en eldre Rana 17 ruller som ei tønne når den får sjøen fra siden, men den går som et malmtog på skinner! Men - nå er den båten solgt og jeg har blitt vestlending. Så det blir pilothouse om noen år. Får satse på at erfaringen sitter. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post

Kjenner meg godt igjen og sliter til tider enda.

Har sånn styrebåt med hus foran og motor bak, skal ikke store "kusehåkrusninger" på fjorden før den snurrer rundt som en full ballerina.

Har lagt meg til som vane å kjøre inn i båser med største selvtillit nå, type cojonas i medisinball størrelsen. Dog funker dette best med driftsikker drivelinje, eldre tsjernobylmotorer bør vurdere andre metoder.
Kan legg til at båsen er fendret med utrangert skipsfortøyning i grov kaliber, kviner ikke sånn som biltemaplastikken

Link to post
Flippeline skrev On 27.5.2020 at 11.36:

Det er mange år siden jeg hadde båt (snekke) og har nå kjøpt meg en daycruiser 22 fot.  Det kom som et sjokk på meg at jeg har så vanskligheter med å få lagt til båten på min bryggeplass.  Jeg kan ikke huske at det var noe problem tidligere.    Det er mye strøm og jeg knoter veldig.  (Båten vil ikke dit jeg vil at den skal ) Den kommer alltid på skeiva.  Vi har Y-bryggeplass.    Er det noen som har gode tips som kan hjelpe så blir jeg glad.  Innimellom har jeg mest lyst til å gi opp hele båtprosjektet da jeg gruer meg til å skulle legge til på brygga etter båtturen.

 

Mitt tips er å ikke gi opp. Du lærer båten å kjenne etterhvert. Øvelse gjør mester. 

 

Vet ikke om det er mer motiverende eller demotiverende å høre dette, men ; Etter over ti år med samme båt er det fortsatt mulig å kuke det til fullstendig, det går ALDRI helt over (nekter å gå i detalj, men "noen" burde få undersøkt hodet sitt ;-)

Link to post
quantumduck skrev 14 minutter siden:

 

Etter over ti år med samme båt er det fortsatt mulig å kuke det til fullstendig, det går ALDRI helt over (nekter å gå i detalj, men "noen" burde få undersøkt hodet sitt ;-)

 

Kan være med i køen til den hodeundersøkelsen :rolleyes:

 

Det tar aldri slutt. Er jo litt gøy med båt det egentlig, en må holde seg skjerpa, men selv da ;-)

Link to post

Hei, 

 

Vil bare si at du har min dypeste medfølelse;) Jeg har i flere år hatt båtplass på en pålebrygge ved utløpet til Glomma i Fredrikstad. Her er strømmen ofte stri og de siste årene har båten vært plassert på nordsiden av brygga, får da "ælva" rett i hekken, driver av og mister styring. 

Teknikken har blitt bedre, men på dager med vind fra øst og bra med strøm så er det ikke alltid like greit. Særlig morsomt var det ikke da båtforeningen hadde bryggefest og vi kom hjem fra tur. Der satt det mange besserwissere, men tenkte at dette hadde de også opplevde, men aldri snakket om;)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...