Jump to content

Prosjekt: Rana 17 DC modifiseres til brukendes Båt.


Vidar F.H.

Recommended Posts

For oss som ikke har midler til å kjøpe et rowenta dampstrykejern, men må ta til takke med et yoghurt-beger, gjelder mottoet "gjøre det beste av situasjonen" i høyeste grad. Og når man bor i en landsdel der tilgangen på eldre snekker er laber, må andre løsninger til.

 

Forrige båt var en rana 15 DC; kjempebåt for turkjøring på blikkstille hav og i godt vær, planet lett med 3 voksne og 20 bensingamper i rævva. Men om man flatulerte over rekka, flyttet ting på seg (fattigmanns hekktruster: flatbunna båt og bønner på boks!).

Den ble solgt og en Rana 17 DC fra midten av åttitallet ble innkjøpt. Gjorde et godt kjøp; det står en Johnson 30HK kremvisper på hekken. Like gammel som båten, men nesten ikke brukt. Får alltid stygge blikk fra skarven på merkestaken ved småbåthavna når jeg tøfler forbi; det er jo uforskammet å vekke folk!

Innredningen i Rana 17 DC har variert sterkt opp gjennom årene. Vår båt inneholder 2 polstrede seter oppå 2 små stuerom, styrekonsoll plassert litt forenom midten, samt en tverrbenk bake. Altså et nær tomt lerret klart for mer eller mindre fornuftige påfunn.

Her er skjønnheten fortøyd i båsen sin:

17072010100.jpg

 

Pri 1: rundsittegruppe bak slik at kaffen kan nytes fra akterdekket. På sidene er det relativt brede flytetanker, men ettersom mange år på kontor har forvent sitteredskapen med comfort samt tilført "skjermbreddere", var flytetankene ikke nok.

 

Vi startet med å støpe et fundament. Da båten ble produsert var innerliner et utenlandsk ord, så innvendig finish er grovstøpte "bordganger". I grunnen ikke noe negativt ettersom båten nok er solid bygget.

benk_fundament.jpg

Oppå denne plastkaka (ja, vi er som dere ser ikke spesielt vante med plaststøpning - man lærer...) støpte vi inn en list av trykkimpregnert trevirke. I grunnen kun for å ha noe å feste benksidene i. Det hele behørig sauset inn i plast og glass. Og nå har jeg lært at avrundede kanter er en god ting. Fikk det i alle fall tett, uten luftblærer. Det hjelper å være sta...

list_detalj.jpg

 

Deretter ble benksidene kappet i 9mm kryssfiner og prøvemontert. Når høyden var merket av, ble alt demontert og nystøpet samt området rundt fikk et strøk toppcoat.

topcoat.jpg

På sidene ser dere vinkeljernene (aluminium) som vi brukte til å feste benken til skroget. Kjekt å være skrotnisse og samle på alt mulig rart...

 

Her er et par bilder av konstruksjonen:

benk_konstruksjon_1.jpg

Vi skjærte ut en avrundet åpning akter slik at evt. vann kan renne fritt ut og ned i kjølsvinet.

 

benk_konstruksjon_2.jpg

Og slik ble herligheten festet til den før omtalte lista i dørken. Crude and simple, baby!

 

benk_konstruksjon_3.jpg

Her vises merket hvor vi brukte et rettholt for å sette høyden på platene. Kunne jo målt på forhånd, men i motsetning til kokkelering: man kan alltid ta bort, men man kan ikke legge til!

Det kritiske øye legger sikkert merke til at platene ikke er tilpasset bunnen perfekt. Det er gjort med fullt overlegg - her skal evt. vann kunne renne fritt i stedet for å samle seg foran benkene (som nevnt har båten trebåtform innvendig). Tanken var også å få litt lufting inni benkene samt at vann ikke vil ligge inntil kryssfineren - som ikke er glad i sånt.

 

benk_konstruksjon_4.jpg

Og så et oversiktsbilde. Vi valgte å la benkene følge båtens linjer. For det første ser det penere ut, for det andre blir benkene like "dype" hele lengden og for det tredje ble det lettere å konstruere elendigheten sånn.

 

Så ble en masse arbeid gjort, og jeg tok ikke bilder fordi jeg ikke var medlem her eller hadde planer om å legge ut en byggebeskrivelse...

 

Kort sagt ble platene malt med 3 strøk oljemaling, behørig skrudd på plass. Platene er satt ned i en solid pølse silikon (nå vet jeg jo hva sikaflex er...) overalt hvor plate møter dørk. Innvendig i toppen ble et vinkeljern skrudd fast for å gi styrke til platen samt holde den rett (kryssfiner har en tendens til å slå seg).

Her er et bilde som viser dette:

 

benk_stuerom.jpg

Oppi her skal batterikassa plasseres sammen med forefallende løsøre og rot!

 

I kanten foran på benkene monterte vi en aluminiumslist for å beskytte kanten og for å få en fin kant. Lister er amatørens venn; de skjuler feilene! :)

 

Lokket ble laget på samme måte. Det ble så delt i to deler; den minste delen er skrudd fast i båten (ligger i silikon), og den største delen festet med hengsler til den minste biten. Slik:

benk_lokk_1.jpg

 

Klapp igjen!

benk_lokk_2.jpg

 

Og her er rasteplassen i all sin herlighet:

benk_ferdig.jpg

 

Vi malte den "lekre" brune akterbenken og frontplata hvit (2-komponent lakk som vi hadde til overs etter at vi lakkerte gammelbåten mellom ripa og vannlinja). Ble så fint atte! Det kritiske øyet har nok merket seg at topcoaten vises i grell kontrast til det tidsriktig kulørte interiøret for øvrig. Neste års prosjekt innebærer hvit topcoat innvendig over hele fjøla.

 

Vi fikk også laget en "tverrbjelke" i rustfritt stål som vi lakkerte hvit. Den er montert tvers over båten i høyde med ripa, i "forlengelsen" av "ryggstøet" på akterbenken. Dette gjorde at kalesjen ble løftet opp slik at regnvannet renner ned i motorbrønnen i stedet for inn i balja. Planen her er å montere "et eller annet" slik at åpningen mellom bjelken og "ryggstøet" lukkes. Man lurer også på et "akterdekk" og et støydeksel over motoren.

 

Bryterpanel ble behørig montert - fra før var det en enkel kipp-bryter for lanternene. Med dertil tvilsom kabling. Ny kabel ble innkjøpt og herligheten montert i dæsjbordet:

bryterpanel.jpg

 

Det var svært knappe marginer på hullet som måtte skjæres; omtrent 1,5mm fra kanten av hullet til kanten på bryterpanelet. Nå er jeg relativt godt bevandret innen hobbysnekring (finsnekring), så jeg laget en mal i kryssfinér som bryterpanelet passet perfekt i. Denne plasserte jeg så på dashboard'et, tegnet omrisset og merket for hullene. Boret hull for skruene, sagde ut hullet for panelet og lot ca. 1mm bli igjen. Deretter monterte jeg finér-malen på undersiden og brukte overfresen med en kopieringsbits. Resultat: et perfekt hull for bryterpanelet!

 

Og man er jo blitt lat, så en kombinert plotter / ekkolodd ble kjøpt inn. Valget falt på Humminbird 788 cxi. Passende størrelse, lett å lese fra sofaen akter - og dessuten sluttet Belanor med alt annet enn Garmin, så jeg fikk en kjempefin pris på loddet (jobber på en elektroforretning).

plotter.jpg

 

Dermed kan alle go'plassene finnes lett igjen uten å måtte lære seg alle meene (siktepunktene); disse har man glemt siden guttedagene i en åpen Hansvik 14. :worry:

Kanskje litt "råflott" til vårt bruk, men jeg synes faktisk det er svært så betryggende når jeg skal tilbake til havna nå på høsten og det er beksvart ute (her i nord er jo nettene lyse på sommeren). Det er første året vi har plass i moloen, og man er ikke SÅ godt kjent.

 

Og ekkoloddet fungerte!

02082010117.jpg

 

Og her slutter såga for året. Planen til neste år er å lage pantryseksjon, skillevegg (eller skott da) foran under vinduene, og muligens lage dekk og støydeksel bak. Videre skal det lages puter til sofaen, og ny kalesje blir det også. Skal også få montert inn innvendig belysning; tenkte å montere LED-lister over sidevinduene. Det blir da "indirekte" belysning; tror det blir koselig! Forhåpentligvis kommer vi over noen nye stoler med vendbar rygg, slike som Rana bruker på 530 -modellene nå.

NB! Noen som vet om disse er behagelige å sitte i?

 

Her er for øvrig tiltenkt område for pantryseksjonen:

02082010118.jpg

Til venstre, foran passasjersetet. Og den blir bygget i glassfiber. Har trålet prosjektrådene her og lært en haug.

 

PS: noen her husker kanskje at jeg spurte om hvordan man får av et båtratt? Det gamle standardrattet var stygt og stakk for langt ut. Godtfolket her foreslo alt fra oppvarming til massive mengder 5-56. Den lokale båtnissen sa at det var en tomannsjobb. En trekker i rattet, den andre dæljer laus på senterskruen med hammer og en trekloss (løsne skruen en halv omdreining). Noen ganger er gladvold det som skal til...

 

PAntry, ja. Drømmen er en Wallas 800 med viftelokk slik at vi får varme i båten også ("sommeren" i år var jo ikke akkurat noe å skryte av!). Dette blir imidlertid temmelig dyrt, så vi må nok finne en annen løsning.

 

Noen som har ideer og tips om vanntank som kunne passe? bør ikke være bredere enn ca. et bilbatteri, ca. 50cm. lang og max 30-40cm høy. Har tenkt på en sånn trekanta tank som man legger i baugen, men fytti katta så dyr den plastkoppen er! Båtutstyr er jammen dyre greier (skjønner delvis hvorfor, men mistenker at man skriver priser med høygaffel...)

 

Snart er båtsesongen over for i år. Men jeg håper da å få tatt EN tur til, og værmeldingen for neste helg lover godt. For øvrig er årets båtsesong ny rekord for oss; har aldri hatt båten ute så lenge som nå. Men før var det fastfortøyning og jolle som gjaldt, og ettersom vi hadde en båt som ikke akkurat var egnet for vårt bruk ble det til at den lå ubrukt. Men nå er "alt på stell", og jeg har igjen fått fiskegleden fra guttedagene! Og i fryseren ligger det kilovis med deilig seifilet!

 

Det er i grunnen farlig å lese dette forumet! Ideer om teakdørk og annet fanteri svirrer i tenkekassa, men jeg tror vi skal la det bli med det.. :)

 

Avslutter med et minne fra en deilig, varm og solfull søndag i sommer - en av de veldig, veldig få som var:

25072010115.jpg

Redigert av vidarf (see edit history)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Hei Vidarf

Flott jobb og fin gjennomgang.

MEN, den plastjobben... Har du pusset ned til bar plast før du plastet,eller har du plastet oppå gammel gelcoat

( noe det ser ut etter bilder )

Hvis du har plastet oppå gammel gelcoat,så kan dette løsne etterhvert.

Foeøvrig ser det ut som om du har fått en mye mer trivelig og praktisk båt av dette

lykke til med videre leting etter båtutstyr

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Jeg pusset helt ned på plasten først, så den jobben løsner ikke med det første. :) Vi festet benkesiden til trelista med skruer; her forboret vi og fylte hullene med silikon.

 

Du kan forresten se "bevis" på detalj-bildet av trelista. På venstre side ser du at plasten er gul, før den går over i grønn (ny plast). Topcoaten inni båten er beige-brun. Oppdaget også at man ikke skal støpe for mye i slengen; det ble brun plast på det tykkeste, og det skal visstnok tyde på høy temperatur under herdingen. Men tror det har gått bra.

Redigert av vidarf (see edit history)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med plottere, men jeg synes Humminbird'en fungerer aldeles utmerket. Har dualbeam-svinger montert på hekken, og det fungerer kjempefint. Under gitte forhold kan jeg til og med se stingsilda på tur nedover, og seiene du ser bilde av ble det MANGE av i sommer. :)

Skjermen er lys nok til å leses i sollys, og kan stilles inn på nattmodus med blå eller sort bakgrunn. Navionics-kartet er detaljert i massevis. Liker spesielt avdriftsalarmen når jeg ligger på godplassen og pilker; da hyler loddet når jeg driver av, og det er bare å følge sporet tilbake til utgangspunktet. Skikkelig latmannsfiske! Plotteren fungerer utmerket med intern antenne, har aldri mistet signalet. Den står jo montert under en kalesje og nært vinduene, så det burde da heller ikke by på problemer.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Heisann,

har du skrudd noe i lufttankene på siden av båten? Går det greit så lenger man bruker sika på skruene og gjør de vanntette?

Tenkte jeg skulle lage meg slike beker selv, og ble veldig inspirert når jeg så denne forumtråden.

Jeg har en Rana 17 fisk selv, så den er litt annerledes tror jeg. Jeg har en lufttank bak der du har den bakerste benken, kunne godt tenkt meg å åpne denne og bruke for lagring, men det går vel igjen på sikkerheten løs skulle en tro?

Link to post
Share on other sites

Yep, har skrudd vinklene du ser på bildet i sidetankene. Det var før jeg oppdaget båtfolkets vidundermiddel, sikaflex, så jeg brukte våtroms-silikon.

 

Tror nok du kan ta hull i lufttanken bak om du bare sørger for å tette den. Vår båt har jo sete der, og på de nye båtene er det til og med stuverom helt bak til akterenden (på vår er det en svær lufttank bak tverrbenken).

Lufttanken/flytetanken bak setet dreneres ut i kjølsvinet som vist her:

 

benk_konstruksjon_4.jpg

 

Er det noen som vet hvordan lufttankene bak i vår båt er delt opp? Er det trygt å åpne lufttanken bak for å utnytte "tomrommet"? Det ser ut til at tankene er støpt omtrent slik:

 

_____
|/-\|
|| ||

 

Tenker da på tverrtanken bak.

 

Hva er evt. konsekvenser / risikoer her? Tenker da på evt. videresalg, sikkerhet...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei igjen! Da er det tid for modifisering part deux!

 

Har fått ny kalesje, og det ble STOR forskjell fra gammelteltet. Rød og fin, med store sidevinduer og "dør" på sidene. Bilder kommer - jeg holder på å tilpasse bøylene til nykalesjen.

 

Men her kommer det store spørsmålet: Hvilken vindusvisker -løsning skal man velge? Jeg tenkte en manuell visker i det midterste vinduet, men de to andre vinduene skal få motorisert utstyr. Hva skal man satse på på så små vinduer?

Er det en god ide å montere spyledyser? Ser for meg saltvann på vinduene + vindusvisker = striper.

 

Årets målsetting er for øvrig å lage pantryseksjon etter inspirasjon fra tidligere Hansvik 18 HT. Mer info og bilder kommer i tråden.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Joda:

http://www.maritim.no/elektrisk/elektrisk-motor/vindusvisker/vindusvisker-manuell

 

Google er din (og min!) venn. :) Allerede bestilt en slik. Men så var det resten, da...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Bilder som lovet!

 

Her er bilde av LED-belysningen (Biltema). Gir kun "månelys", men det holder lenge for tiltenkt bruk:

30052011295.jpg

 

Må si det ble bra med ny kalesje! Her er den gamle:

16102010212.jpg

 

og her er den nye:

30052011296.jpg

 

Har bestilt noen deler til kalesjebøylene slik at jeg får strammet opp kalesjen skikkelig. Videre har jeg montert rustfrie luftedeksel over noen hull jeg tok ut i stuerommene under setene foran. Det luktet grimt der i fjor sommer - fukten trivdes!

 

Jeg har også kjøpt inn stive elektrikerrør som jeg har plastet inn. De skal kappes til og monteres oppunder vindskjermen slik at jeg kan strekke ledninger hele veien rundt. Fra fabrikken var det bare montert på halve vindskjermen.

 

Det begynner å bli mye båt av den gamle traveren!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Balja på vannet og første runde rundt havna foretatt. Aldeles herlig!

 

Har begynt på årets byggeprosjekter. Så langt har jeg laga ei plate som skal monteres i ryggen på tverrbenken bak. Og så snart nymobilen og jeg er enige, blir det bilder.

 

Har et spørsmål: ser at biltema selger Polyuretanskiver, 40 kg/m³. Mål: 1000 x 600 mm (0,6 m²). Er det en god ide å bygge pantryseksjonen av disse platene, og så dekke hele herligheten med glassfibervev og plast? Alternativet er å lage plater, kappe til, plaste sammen.... altså mye mer arbeid. Tanken min er at dersom jeg allerede har "grovforma", eller "pluggen", kan jeg plaste hele greia inn for å få styrke. Det er jo mye lettere å forme polyuretanplatene enn plast/glsssfiber.

 

Noen som har innspill på dette?

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Bilder som lovet:

 

Ei gammal innerdør, aluminiumsfolie, tape og dekkeplast. Gelcoat, aluminiumsbegre og annet nødvendig utstyr - og da er det bare å smøre på!

27062011005.jpg

 

Deretter la jeg 6 lag glassfibervev - først 2, så mattsliping, til slutt 4 lag. Ikke antydning til svimerker denne gangen!

tenkte ikke på at alufolien kunne bli et problem - ser at den burde vært festet skikkelig til døra, ikke bare tapet i kantene. Antagelig ville sånn latmanns-smøring for vaffeljern fungert flott for å holde alufolien på plass. Så det blir littegrann sparkling, men det gjør ikke noe ettersom jeg skal sprøytemale hele fjøla.

Uansett - alufolien var det bare å pelle rett av:

28062011006.jpg

 

Og dermed var plata ferdigstøpt. Nå gjenstår det bare å kappe den til, ta den med i båten og fintilpasse den. Muligens må det støpes inn en forsterkning, men det tar man ved behov.

28062011007.jpg

 

Har også montert manuell vindusvisker på midtruta:

18062011310.jpg

 

Fant også ut at en dekkskontakt ville bli mye, mye bedre enn sånne klemme-på-ledninga-koblinger, så en slik ble også montert. 4-pols, så har jeg 2 ledige uttak for annet "nødvendig" utstyr som måtte komme på lista.

18062011311.jpg

 

Til høsten skal ny mast lages. Den som står på nå er stygg, topplanternene står i en syk vinkel, ledningene er dårlige... Må bare finne et pent design, så er det fort gjort å mekke ny mast. Man har tross alt et komplett snekkerverksted tilgjengelig!

 

Plata jeg holder på å lage skal forresten monteres foran tverrbjelken som ble montert i fjor:

18062011316.jpg

 

Den bjelken stiver hele rekka godt opp - pullertene kan nå belastes betraktelig sideveis uten at hele ripa bøyes.

18062011314.jpg

 

Måneskinnslampene fra Biltema gav god effekt:

20062011318.jpg

 

Akkurat passe lysstyrke til sene høstkvelder. Er jo ikke mørkt på natta om sommeren her nordpå uansett. :P

 

Nye puter kom på plass i år også, i tillegg til kalesjen (kalesjen ble bestilt fra Alf Hansen i Trondhjem, putene fra lokal møbeltapetserer i Harstad).

20062011319.jpg

 

Det gjenstår bare å flytte festet for kalesjebøylen oppå ripa, så kan ryggputene skrus fast i ripa. Planen er også å montere rekker rundt sittegruppen:

rekke.jpg

(Maritim.no).

Rekkene skal bidra til litt høyere ryggstøtte, feste for stangholder(e) og den bakre rekka vil løfte kalesjen noen cm, så blir det mer takhøyde baki der.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Her er en grov tegning av pantryseksjonen jeg planlegger (laget i google sketchup):

 

pantry.jpg

 

Planen er å lage skapdører, plassere en vanntank inni nedre delen for så å bruke en pumpekrane til vasken. Utløpet går rett gjennom båtsiden. Skal også montere en Cookmate 1600 med balanseoppheng, så får jeg varm kaffi og litt varme i teltet.

 

 

Som sagt vurderer jeg å bruke Polyuretanskiver belagt med glassfiber og plast. Noen som vet om dette er en grei metodikk?

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

kanskje du kan skry pantryseksjonen ihop av slike King starboard plater...?

http://maritim.no/in...ler/plastplater

 

Forøvrig den flotteste "17 Fisk"'en jeg kan huske å ha sett :flag_bp:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Da var ryggplata ferdigstøpt og tilpasset:

28062011008.jpg

 

Jeg har spaklet og pusset en del i ettertid, så "valkene" er stort sett borte. Uansett blir platen skjult bak ryggputa, så jeg tar den ikke så høytidelig.

Neste på planen er å mattslipe overflata og så sprøytemale med 2-komponent. Deretter rubbing og polering, så er det klart for montering. Jeg må også støpe inn et rør for bensinslange og el-kabler til motoren. Røret skal gå fra motorbrønnen og inn i stuerommet under tverrbenken akter. I motorbrønnen monterer jeg en gummibelg med strips på enden, så blir det tett og fint.

 

Pantryseksjonen skal plasseres her:

20062011320.jpg

 

Her er en oppdatert tegning:

pantry_1.jpg

 

Jeg har modifisert formen noe - ser ikke noe poeng i å følge formen på lufttanken, da sidene uansett ikke vil vises utenfra. Så får vi se om jeg er enig med meg selv senere - jeg kapper definitivt ikke noe vekk før jeg _må_.

 

Jeg kjøpte en stålplate på 50x100cm hos Biltema, og den bruker jeg til "støpeform". Først smører jeg på gelcoat, dernest plaster jeg 6 lag. Da får jeg en plate som er nokså fleksibel, så jeg må støpe på noe forsterkning senere. Men jeg ønsker ikke å få 100 kilo pentry, så forsterkningene blir plassert etter behov.

 

30062011011.jpg

 

Resultatet? Glatt som toppen av hodet mitt!

 

30062011012.jpg

 

1 ferdig, 4 igjen...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

burde gi bra styrke ift. vekt , eneste ulempen er kanskje at det kan være utsatt for resonans støy. Men noen velplasserte avstivinger + litt dempematte så burde det gå greit

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tja, med den knallerten vi har bakpå (30 gampers Johnson fra midten av 80-tallet) er jeg i grunnen ikke redd for resonans-støy. :cool: Men absolutt et poeng og noe å være obs på. Takker! :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Hei Knut, tror jeg skal spare deg for fortvilelsen. :) Den gamle kalesjen er fra da båten var ny, så den er altså ca. 25 år gammel. Den holder for såvidt i hop, men det skal ikke mye til for å rive den i stykker. Så den blir nok ikke solgt - muligens brukt som vinterkalesje når båten står i opplag (vurderer å sette den i fjøset).

 

Innimellom omgangene med plast/glassfiber/gelcoat oppi fjøset, sitter jeg og funderer og tegner i Sketchup. Genialt program! For å se åssen dette ville bli, tegnet jeg formen på båten innvendig sånn noenlunde. Målene er korrekte, men formen er ikke 100% - skipskonstruksjon i Sketchup er ikke akkurat tingen for å si det sånn.

 

Og glad er jeg for det - det opprinnelige utkastet hadde to store problemer: det ble for høyt (fluktet med ripa) og det ble for bredt slik at det ville blitt vanskelig å komme seg forbi bordet for de som sitter på babord side av "salongen". Bordet står i dag altfor langt fram og er altfor lavt, men det er en enkel sak å fikse. Allikevel må det være mulig å komme seg forbi pantryet.

 

Så en modifisert utgave ble tegnet og deretter plassert i skrogmodellen.

 

pantry_2.jpg

 

Jeg har tegnet vasken ut fra de målene som er oppgitt på Biltema.no (eksakt samme vask som Maritim.no fører, men over hundrelappen billigere - sans frakt!), pumpekrana på "røffligmål" ut fra oppgitte mål og øyemål på hukommelse (hmm...). Cookmate'n har korrekte dimensjoner, men er ikke sikker på målene inklusive balanseoppheng. Så der blir det nok justeringer når kokekompisen ankommer postkontoret.

 

Så får jeg lete etter en egnet vanntank som passer i skapet. Muligens vil en 5-liters dunk passe fint inni der, og med litt koblinger og pakninger blir det fort en grei tank av det. Spillvannet går rett over bord via skrog-gjennomføring. Den vil bli plassert over flytetankene, så det vil aldri komme vann inn den veien. Ergo ikke nødvendig med krane på innsiden (men doble slangeklemmer skal man da ha!).

 

Slik designet er nå, får jeg optimert plassen så godt som det lar seg gjøre. Skal også titte på muligheten til å lage et lokk over det hele. Ser at Maritim fører et deksel som passer over vasken - men jeg tror jeg heller lager et i treverk. Ved å felle inn noen sterke magneter over hjørnene på vasken kommer en slik plate ikke til å røre seg.

 

Å støpe på stålplate fungerer for øvrig som en drøm. 1 boks gelcoat smøres utover hele plata (litt avstand fra kanten). Når gelcoaten såvidt farger av når man tar på den, støper jeg første runde glass. 5 dl polyester og 10 ml herder gir grei arbeids- og herdetid. Den mengden rekker til 3 lag vevet matte, evt. 1 + 1 vevet / duk. Jeg støper 6 lag totalt. Det blir ikke skikkelig stivt, så forsterkninger må til på strategiske plasser. Dette kommer jeg tilbake til med info og bilder.

 

Forsterkninger ja... jeg har tatt vare på kappet fra plata til rygglenet, og jeg akter å ta godt vare på alt avkapp når delene sages ut. Dermed har jeg deler til forsterkning "gratis", og det blir minimalt med svinn. Alle som holder på med diverse snekkerier og liknende bør ikke kaste noe som helst! Å ha en kasse med diverse avkapp har spart meg mange båtpenger på et annet prosjekt jeg sysler med.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...