Jump to content

Sunseeker 24 (Mexico), tankstørrelse og fart + aggregat


Geir-OttoJ

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg kjøpte nylig en '86-modell Sunseeker 24 med en 2015 Mercruiser 5.7L Vortec 290hk V8-motor. Jeg er litt usikker på hvor stor bensintank det er på denne båten, tankmåleren viser  bare 3/4 ved full tank, og jeg har ikke uten videre turt å kjøre den under 1/4. Det jeg da vet er at differansen mellom 1/3 og 3/4 på måleren er ca 110-120 liter, men siden den ikke går opp til 1/1 ved full så vet jeg ikke helt hvor mye jeg kan stole på at måleren viser 'riktig'. Enkelte utenlandske annonser på samme båt sier alt fra 200 til 250 liter, men det er gjerne med to motorer.

 

Jeg stusset også litt på at den 'hopper' veldig, samt at den drar baugen veldig opp før den går i plan - typisk at hekkagregatet er trimmet for høyt. Selv om aggregatet er tatt ned så lavt som det lar seg gjøre med spaken ombord. Jeg kan regulere dette med trimflaps, men det går jo da naturligvis litt ut over toppfarten. Er det noe slags 'stopper' på aggregatet slik man f.eks. har på utenbordsmotorer? Altså for å regulere minstenivå?

Det er et Mercruiser-drev/hekkaggregat på den, men usikker på nøyaktig modell. 

 

Jeg målte toppfarten med GPS til ca 35 knop, hva kan jeg regne som reell toppfart hvis jeg får justert drevet riktig? I annonsen sto det toppfart 42 knop.

 

Veldig takknemlig for svar, og beklager evt feil benevnelser osv i teksten over :)

 

Mvh

Geir-Otto

 

Redigert av Geir-OttoJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...