Jump to content

Mercruiser Alpha 1 gen 2 drev med ulyd/ klakking ved rorutslag


elskerseiling

Recommended Posts

Er det noen som har råd angående ulyd (klakking) fra Mercruiser Alpha 1 gen 2 drev når man svinger? 

 

Kan drivknute og gimballager smøres enkelt? Har lest at mange løser problemet med smøring, men vet ikke hvor og hvordan:smiley:

 

Belger ble sist byttet i 2016, drivaksel skal visstnok være byttet noen år før det. Undervannshus er helt nytt.

Link to post

Ulyd når du svinger er nok kryssa i drevet som er utslitt eller har fått for lite smøring. Søk etter Ujoint eller coss så finner du litt info om det. Er litt jobb og bytte men sansynligvis er nåle lagerne i minst en av disse ødelagt ( 8 lagere totalt ).

 

Hvis det kan løses med smøring vet jeg ikke men hver av kryssa har en nippel for smøring. Kanskje noen andre vet mer om det kan berges.

 

En del info i f.eks. denn videoen her: 

 

 

 

Link to post

Ta målene av kryssene også ta deg en tur på biltema og sjekk om Volvo kryssene passer 

 

Vi gjorde det her om dagen, så da blei prisen på 2 nye kryss 250kr og jobben tok 4-5timer (opp med båt, av med overhuset på drevet, bytta kryss, på med overhus, bytte av girolje, så på vannet igjen)

Link to post

WOW. Skulle gjerne betalt deg for å gjøre den jobben hvis du kunne det:) Mistenker vannlekkasje så det blir spennende å se hvordan drivknuten ser ut. 

 

Drevet er fra 1998. Tror det er noe tæring på drevet. Leste verkstedsrapport fra 2016 når de skiftet belger sist og der stod det at de fikk lekkasje. Se under: 

 

Arbeidsrapport
Byttet begge belger, gearkabel belg er fin og trenger ikke å byttes. Under prøvekjøring fant vi vannintrenging gjennom
gearkabel. Drevet ble tatt av igjen for å finne årsak. Det viser seg at det er noe
tæring rundt vanninntak både på toppen av drevet og gimbalhuset. Vi har tettet dette
med pakningsstoff. Testet båt på sjøen igjen, OK

Kan dette ha noe med de problemene jeg nå har å gjøre?

 

:headbang:  Nå er båtsesongen utsatt med helt ny båt

Link to post

Tæring rundt vanninnrak vil kunne gjøre at det drypper med på motorkobling/aksling som går ut til drevet. Lekkasje i belgen til girwaier gjør at det renner inn og med i kjølen. Ingen av de skal vel kunne ha noe å si på nålelagerne i kryssa. Hvis det er de som er ødelagt. For å finne ut sikkert må du nok opp med båten og av med drevet. Kanskje aliere seg med en mekaniker for å time fiksing. Kan jo være transom/gimbal lageret også men du må fortsatt på land og ta av drevet for å vite/fikse.

 

Fineste hadde jo hvert om motoren ikke var alignet med gimbal/transom lageret og det var issue. Da kan det fikses med litt skruing. Men igjen alignment og justering må du meg bekjent fortsatt av med drevet..

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...