elskerseiling Startet 27.Mai.2020 Del på Facebook Startet 27.Mai.2020 Er det noen som har råd angående ulyd (klakking) fra Mercruiser Alpha 1 gen 2 drev når man svinger? Kan drivknute og gimballager smøres enkelt? Har lest at mange løser problemet med smøring, men vet ikke hvor og hvordan Belger ble sist byttet i 2016, drivaksel skal visstnok være byttet noen år før det. Undervannshus er helt nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Maarud Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Ulyd når du svinger er nok kryssa i drevet som er utslitt eller har fått for lite smøring. Søk etter Ujoint eller coss så finner du litt info om det. Er litt jobb og bytte men sansynligvis er nåle lagerne i minst en av disse ødelagt ( 8 lagere totalt ). Hvis det kan løses med smøring vet jeg ikke men hver av kryssa har en nippel for smøring. Kanskje noen andre vet mer om det kan berges. En del info i f.eks. denn videoen her: Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Jeg leste et sted at man like gjerne kan bytte hele drivknuten med akslinger ettersom den komplette enheten ikke er så dyr sammenlignet med kryssa og jobben ved å bytte disse? Ser man får komplett drivknute for ca 5000. https://www.drev.se/produkter/28070 Er det mulig å åpne belg i en ende for å se om det er vann uten å ta av hele drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Ta målene av kryssene også ta deg en tur på biltema og sjekk om Volvo kryssene passer Vi gjorde det her om dagen, så da blei prisen på 2 nye kryss 250kr og jobben tok 4-5timer (opp med båt, av med overhuset på drevet, bytta kryss, på med overhus, bytte av girolje, så på vannet igjen) Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 WOW. Skulle gjerne betalt deg for å gjøre den jobben hvis du kunne det:) Mistenker vannlekkasje så det blir spennende å se hvordan drivknuten ser ut. Drevet er fra 1998. Tror det er noe tæring på drevet. Leste verkstedsrapport fra 2016 når de skiftet belger sist og der stod det at de fikk lekkasje. Se under: Arbeidsrapport Byttet begge belger, gearkabel belg er fin og trenger ikke å byttes. Under prøvekjøring fant vi vannintrenging gjennom gearkabel. Drevet ble tatt av igjen for å finne årsak. Det viser seg at det er noe tæring rundt vanninntak både på toppen av drevet og gimbalhuset. Vi har tettet dette med pakningsstoff. Testet båt på sjøen igjen, OK Kan dette ha noe med de problemene jeg nå har å gjøre? Nå er båtsesongen utsatt med helt ny båt Sitér dette innlegget Link to post
Maarud Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Tæring rundt vanninnrak vil kunne gjøre at det drypper med på motorkobling/aksling som går ut til drevet. Lekkasje i belgen til girwaier gjør at det renner inn og med i kjølen. Ingen av de skal vel kunne ha noe å si på nålelagerne i kryssa. Hvis det er de som er ødelagt. For å finne ut sikkert må du nok opp med båten og av med drevet. Kanskje aliere seg med en mekaniker for å time fiksing. Kan jo være transom/gimbal lageret også men du må fortsatt på land og ta av drevet for å vite/fikse. Fineste hadde jo hvert om motoren ikke var alignet med gimbal/transom lageret og det var issue. Da kan det fikses med litt skruing. Men igjen alignment og justering må du meg bekjent fortsatt av med drevet.. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 13.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2020 klakkinga er værst med fullt rorutslag til kun en av sidene. I hvertfall når man ligger stille og svinger på ratt. Det er altså mye værre mot den ene siden enn den andre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.