Jump to content

Sikringen ryker ved senking av påhenger


Andy

Recommended Posts

Jeg har de siste ukene opplevd et par ganger at sikringen ryker når jeg senker påhengeren i sjøen (powertrim/tilt). Skjer når den nesten er nede. Da Skibsplasten har automatsikringer, er det bare å trykke inn så er den i orden igjen.

 

I går skjedde det samme når jeg skulle starte motoren - strømmen forsvinner og sikringen må resettes. Da gikk det greit. Det skjer altså ikke hver gang.

 

Er det noen som har tips om hva dette kan skyldes ?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde det samme på min Skarpnes9100 og har hatt det på min forrige Skibsplast 655 før det igjen. Råtten automatsikring var feilen. Byttet til sammme A styrke og fungerte perfekt etter det.

 

Gudd løkk.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har de siste ukene opplevd et par ganger at sikringen ryker når jeg senker påhengeren i sjøen (powertrim/tilt). Skjer når den nesten er nede. Da Skibsplasten har automatsikringer, er det bare å trykke inn så er den i orden igjen.

 

I går skjedde det samme når jeg skulle starte motoren - strømmen forsvinner og sikringen må resettes. Da gikk det greit. Det skjer altså ikke hver gang.

 

Er det noen som har tips om hva dette kan skyldes ?

<{POST_SNAPBACK}>

For å evt elliminere bort noen muligheter her ville jeg målt strømmen på denne kursen. Dette vil fortelle deg om det er en reel høye strøm iforhold til sikringsstørrelsen. Evt om det ikke går mere strøm en det sikkringen skal tåle. Med siste resultat er nok skkringen gåen. Hvis strømmen er for høy, må du sjekke om pumpa / motor trekker for tungt. ( kjenner ikke til hvilket utstyr som brukes på powertrim/tilt )

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde det samme på min Skarpnes9100 og har hatt det på min forrige Skibsplast 655 før det igjen.  Råtten automatsikring var feilen.  Byttet til sammme A styrke og fungerte perfekt etter det.

 

Gudd løkk.

 

Joda310

<{POST_SNAPBACK}>

Takker, det var et godt tips.

 

For å evt elliminere bort noen muligheter her ville jeg målt strømmen på denne kursen. Dette vil fortelle deg om det er en reel høye strøm iforhold til sikringsstørrelsen. Evt om det ikke går mere strøm en det sikkringen skal tåle. Med siste resultat er nok skkringen gåen. Hvis strømmen er for høy, må du sjekke om pumpa / motor trekker for tungt. ( kjenner ikke til hvilket utstyr som brukes på powertrim/tilt )

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skal snart ha opp båten, og ta vinterkonservering på motoren. Da blir det nok å sjekke dette...

 

Ser det er mange av Skibsplastene med Suzuki som enten har byttet motor eller tiltpumpe på garanti. Har du...?

<{POST_SNAPBACK}>

Motoren har gått 4 år, totalt 350 timer uten trøbbel. Jeg er meget godt fornøyd med den. At mange har byttet 4-takter Suzuki på garanti, tviler jeg på - men det er mulig du vet noe jeg ikke vet :confused:
Link to post
Share on other sites

Ser det er mange av Skibsplastene med Suzuki som enten har byttet motor eller tiltpumpe på garanti. Har du...?

<{POST_SNAPBACK}>

 

At mange har byttet 4-takter Suzuki på garanti, tviler jeg på - men det er mulig du vet noe jeg ikke vet  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Akkja, som jeg snubler i formuleringen. La meg korrigere meg selv:

 

Ser det er mange av Skibsplastene med Suzuki som enten har byttet tiltmotor eller tiltpumpe på garanti. Har du...?

 

Dette har jeg funnet ut ved å frekventere finn.no, og snakke med folk. Det er mange som har byttet tiltpumpe, eller motoren til tiltpumpa, på garanti. Derav mitt spørsmål.

 

Men beklager så meget, jeg ser at den kunne misforstås.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Akkja, som jeg snubler i formuleringen. La meg korrigere meg selv:

 

Ser det er mange av Skibsplastene med Suzuki som enten har byttet tiltmotor eller tiltpumpe på garanti. Har du...?

 

Dette har jeg funnet ut ved å frekventere finn.no, og snakke med folk. Det er mange som har byttet tiltpumpe, eller motoren til tiltpumpa, på garanti. Derav mitt spørsmål.

 

Men beklager så meget, jeg ser at den kunne misforstås.

<{POST_SNAPBACK}>

Den er grei, no hard feelings :wink:

 

Tiltmotor/pumpe er ikke bytta, takk for tipset!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...