Risormannen Startet 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2020 Idag så var jeg ute å kjørte båt. Alt funka helt fint. Men etter hvert så begynte turtallet å hoppe opp å ned. Og til slutt ville ikke motoren halv plane. Bare kjøre tomgang selvom gassen var på full fart. Da tok jeg å lot motoren kjøle seg ned og da funka den helt fint i 5 minutter så skjedde d samme igjen. Kan det være noe med at autolube er koblet bort? Tennplugger er helt nye. https://youtu.be/O8sxzUUpRJU Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Autoluben skal blande in olje for deg. Er den bortkobled så må du selv blande olje i bensinen. Det her höres ut som noe med brenslepump /filter/forgassere. Gjør det noen forskjell hvis du hele tiden pumper fram bensin? Det er enkelt o sjekke membranet i bensinpumpen på den motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Risormannen Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Kjører på 2% olje i bensinen. Bare tenkte om d var noe elektronisk som kødda med tenninga siden autoluben var koblet av. Blei ingen forskjell om jeg pumpa på den der puta når motoren gikk Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Aha =) Men koblet du ut autoluben nå ettersom du misstenker det? Du skriver att tennplugger er akkurat nye, hvordan gikk den med de gamle? Brenslepumpen er jo som sagt lett å kontrollere. Likaså filter. Kan ju også være interessant og varme upp lelektroniske komponenter f.eks. tennspole med en hårføner eller varmluftpistol for å undersøke videre om det er noe varmerelatert. Sitér dette innlegget Link to post
Risormannen Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Jeg har ikke hatt motoren lenge. Forgje eier sa at han nylig hadde byttet plugger, girolje og impeller. Pluggene har ikke noe rust på, og ser helt nye ut. Autolube koblet forgje eier ut Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 (redigert) Hvis du bruker choken når den hakker, hvordan svarer den på det? Riktige plugger? Redigert 27.Mai.2020 av Almvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Risormannen Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Vet ikke om pluggene er riktige, har ikke prøvd d med choken. Kan prøve til helja, og skrive hva som skjer. Tusen takk for alle forslagene :) Sitér dette innlegget Link to post
Risormannen Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 En liten oppdatering. Høres ut som motoren noen ganger bare fyrer på en sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 (redigert) Høres jo ut som motor går seg varm iom at den går fint etter nedkjøling. Forrige eier har byttet impeller..... hmmm.... sjansen for at noe her er gale er jo tilstede.... har den rikelig kontrollstråle? Def. termostat? Ang pluggene.... er det NGK? Yamaha skal ha NGK, andre merker funker dårlig. Rette NGK-plugger? 2% oljeblanding? er vel litt i overkant. Mener bestemt at Yamaha skal ha 1%.... men sånn autolube har eg aldri vært borti Redigert 28.Mai.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Risormannen Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Noen bilder hvis det kan hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
Risormannen Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 En til video Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Kan høres ut så overslag/feil på coil. Ta ut pluggene å samenlign. Sitér dette innlegget Link to post
Risormannen Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Begge pluggene Sitér dette innlegget Link to post
Risormannen Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Gnisten er lik på begge pluggene Sitér dette innlegget Link to post
Risormannen Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Det er så rart. For motoren funker helt perfekt i noen minutter. Så plutselig skjer d som skjer på den nyeste videoen og tomgang er det eneste motoren vil gå i. Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Høres ut så den mister 1 selynder/manglende gnist. Har vært borti samme symptom. Er pluggene like varme når den går og under symptom/pådrag? Følger tenningsplaten med? Blir det overslag på ledninger/coil kan man se/høre dette uten deksel. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Kan også være noe i bensinsystemet som gjør at flottørhusene tømmes når man har over et visst pådrag. Mange tråder om det her inne om dagen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Risormannen Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Flotørkammerene blir nok ikke tomme, fordi den stopper ikke å fjuske når jeg trykker på bensin puta på slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Risormannen Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Det er ikke noe bensinproblemer. Når den fusker, stopper den når vi sprayer start gass i gasserne Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Høres ut som det er manglende tenning på en sylinder. Siden den gikk greit igjen når den var kald, ville jeg sjekket coilene. De kan begynne å tulle når motoren blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Prøv å varm coiler med varmuftpistol/hårføner og se om du kan provosere fram feilen. Når den begynner å fuske, mister du da gnist på en av pluggene? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Hvordan er autoluben koblet ut? Disse motorene går kun på litt over tomgang når oljenivået er lavt i tanken. Et slags "limp-home mode" Den lurte meg å rense forgasserne en gang før jeg googlet fenomenet... Kan det være en nivå sesor som ikke er koblet fra på riktig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Risormannen Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Jeg har ikke peiling hvordan autoluben er koblet ut. Det er noen ledninger fra blokka som ikke er koblet til noe. Også er det en skrue i slangen som egentlig skulle være på oljetanken. Jeg trodde først at det var en turtallsbeskytter, siden propellen var alt for liten. Kjøpte ny, men den kutter fremdeles på den ene sylinderen. Skal prøve å kjøpe sånn kjølesystem rens. Kanskje det er tett. Og blir vanskelig å varme med en hårføner på sjøen :D Sitér dette innlegget Link to post
Risormannen Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Tok å sjekka om termostaten funka, og det gjorde den. Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Har du sjekket tempføleren ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.