Jump to content

Svivel hekter seg i feil vinkel på ankeret

Ttor

Recommended Posts

Har byttet til 15 kg Bruce kopi fra Maritim på ankervinsjen akter. Med 35 fot og 8 tonn var 10 kg litt lite. 

Har svivel rett på ankeret, og ser at denne lett henger fast over eller under ankeret når dette ligger vannrett. Svivelen vil ikke gli fram i øyet når jeg drar i blytauet. Tenker at dette fort kan føre til at ankeret ikke får rett vinkel til å få tak på bunnen. Noen andre son har hatt dette problemet? 

Vil det løse seg med en sjakkel mellom? Eller må jeg sette sjakkel ved siden av, for å hindre at svivelen glir fram i den avlange åpningen? Har sett flere som har gjort det. 

DE8A09A6-2A5A-4C29-AD25-0FC899225607.jpeg.b7c1044183b138708e8589fe67bb0d61.jpeg

Slik montering kan bli fatal. Greit om du alltid ligger parallelt med ankeret, men om du får stor sideveis belastning, ryker svivelen. Du skal ha minst en sjakkel mellom svivel og anker. Helst noen kjettinglenker. Svivelen skal ikke monteres direkte på ankeret.

Her er en svivel som har fått stor belastning fra sidene:

JHH512334.jpg

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Så her skal det se ut, om du vill gjøre det riktig !

lyrsjakkel med lyren i ankeret (for att sjakkelen  lettere skal kunne vri seg) +

kjettingstump ( for att svivel aldri skall bli utsatt for trekk 90gr, da brekker den lett)+

.......Mer kjetting

det er litt risikosport att ha tamp rett i ankaret, legger seg ankaret bak steiner, og tampen blir gnagt over disse, så kan det gå fort !

image.jpeg.89e4f5ec5bcf9869a910cef3c735975e.jpeg

S/Y Gunga Din

Den glir ikke fram i øyet med mindre jeg løfter på den. Om jeg drar i tauet, henger den på den skarpe  kanten i svivelen @Ida Marie III Ser den hekter på det gamle ankeret også. Har bare brukt det en gang siden jeg kjøpte båten. Men nå er planen å bygge opp litt tillit til systemet. 

Dette er koblet på Engbo vinsj i hekken. Blytau, så ikke mulig å bruke kjetting nederst. Kan nok få plass til en sjakkel eller to. Har en sånn dekorativ kasse som ankeret må passe i. 
25D6E968-A8F7-4056-B00D-BBDCFC480238.jpeg.ed37624e9ebdfd73cbea837746fd471b.jpeg

Guest Balder..

Hvis det er ett Bruce anker eller Bruce kopi har du feil montering, du bør feste hovedsjakkel å fremre hull på anker, så dras kjetting langs skaftet bakover til bakre hull hvor ett "svakt" ledd settes på, jeg bruker 2-3 runder med flaggsnor, ved normalt opptrekk dras anker opp normalt, men hvis anker setter seg/kiler seg fast i bunnen drar du med båten å det svake leddet ryker, du får da lett dratt løs ankeret igjen fordi du da får trekjet fra motsatt vinkel....følger du tankegangen/teorien ?

Det er en god måte å feste Bruce anker på.

Kom nå ett bilde å jeg ser att drt er ett Bruce, du må gjøre om innfestingen din så får du alltid løs ankeret å slipper å miste det.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Guest Balder..

Det skal selvsagt ikke være så svakt att det går av lett, dette leddet/punktet justeres etter bruksområdet, det er lov å bruke hodet, det skal kunne slites av med kraft.

En båt som ligger i vinden belaster ikke anker feil vei.

Men IKKE monter slik fordi jeg har det slik, det får bli opp til hver enkelt, jeg har ett forholdsvis svakt ledd fordi jeg ankrer opp ifbm fiske, har reddet ankret pga dette.

Det er kjekt å få opp igjen ett orginalt Bruce anker...dyrere stål er vel vanskelig å finne.

Det funker sikkert til midlertidig dagtidankring under oppsyn.

Det svake leddet virker som en dårlig løsning ellers. Sett at det blåser opp, vinden dreier, og belastingen på det svake leddet blir mange hundre kilo. Det svake leddet ryker, ankeret blir dradd opp, og off you go. I praksis har du ikke anker om det svake leddet ryker.

Ja, man kan dra ankeret løs via en eller annen løsning i det fremste hullet, men kjettingen skal være festet der den skal være - i det bakerste.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Guest Balder..

Dette er en metode som er utbredt brukt rundt om i verden på denne ankertypen,  hullet var ikke en feilborring, en båt som ligger i vind/strøm drar ikke i ankret motsatt vei, det er noe som kun er mulg med motorkraftt.

Men ber herved moderator om å slette tråden, dette er ikke hyggelig.

8 hours ago, Balder.. said:

Men ber herved moderator om å slette tråden, dette er ikke hyggelig.

Akkja. Tipset ditt er registrert. Sikkert diskutert i andre tråder,. Jeg har gjort mine tanker rundt det...

Takker for tips @Gunga Din og @S/Y Emma

Får prøve å skaffe den lyresjakkelen. Ser ut til å være litt vanskelig å finne. Lurer rett og slett på om jeg skal teste ut å bytte svivelen med 3-4 ledd med kjetting. Denne vinsjen bruker jo tau, og vil nok ikke være nødvendig med svivel for å havne rett vei. Ser svivel-temaet har vært diskutert før. Har jo ingen kontroll på når den innvendige skruen i svivelen nærmer seg utslitt heller.

Balder.. skrev for 11 timer siden:

Jeg er av den formening att de fleste av oss klarer å tenke/resonere litt selv.

Konstruktøren er da like dum som meg, hvorfor tror du det fremre hullet er der....

Som @S/Y Emma sier er dette til "trip line". Noen ankere er også laget slik at dersom man ønsker å ligge på to ankere, si at det f.eks. er storm, så fester man anker nr. to i dette hullet.

Din oppskrift er kun for godværsankring i noen timer. Da kan det nok være en god løsning, for da er det mer irriterende om ankeret ikke vil løsne, enn det er farlig om det løsner utilsiktet.

Balder.. skrev for 12 timer siden:

Konstruktøren er da like dum som meg, hvorfor tror du det fremre hullet er der....

Her er patentet til Bruce. Mulig det står hva det ekstra hullet er beregnet til der:

https://patentimages.storage.googleapis.com/a0/a3/b3/450d8e9f60a30d/US4134356.pdf

Redigert: Uten å ha lest patentet mener jeg at hullet er der for å sikre ankeret i ankerrulle eller lignende.

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...