Jump to content

Ujevn kjølestråle mariner 30hk

Quattro

Recommended Posts

Men om det var slitt impellerhus eller lekkasje da ville jeg heller ikke fått noe særlig kjølestråle som ved liten opprusning eller ved gasspådrag ? Min tanke nå har vært at termostaten stenges for å opprettholde varmen/gradene (?) og når det blir en liten opprusning/gasspådrag så øker gradene og termostaten åpnes ? 

autohelm skrev 38 minutter siden:

Vanntrykket økes ved pådrag. Har en motor som blir varm under bakking/dorging og funker ved fart men har for høy temp. Denne er uten termostat.  Mesteparten av vannet når ikke opp til toppen. Hvordan var den gamle impelleren?  Var den slik før du byttet?

Gamle impeller var slitt. Det jeg ikke husker, hvordan den var før. Men imbiller meg at det var mer trykk (?) Men er det mulig å sette impeller feil? Tenkte å demontere i kveld for å se om det er noe feil. 

Redigert av Quattro (see edit history)

Sjekket termostat i dag, denne fungerte fint. Må bare sette på ny pakning.

demonterte girhus og impellerhus, impeller hadde vridd seg litt, denne ble satt inn på nytt korrekt. Tok blåsespisen og blåste igjennom rør opp i motor og ut og inntaket på girhuset. Demonterte di 3 plastikdekselene, og blåste rent..alt virket bra utenom impelleren. Motor gikk på tomgang i 30-40min og alt virket bra nå. Må få ny pakning til termostatdeksel for å prøvekjøre båten og da se. Men oppdaget en ulyd fra motor, er det fordi motoren har "surnet" litt når den har stått så lenge på tomgang ?

45A4630F-3A0A-4AA3-A1CD-F9519879C694.jpeg

Vi har en 25hk Mariner fra 2003. Kjølestrålen kommer og går ifm tomgangskjøring. Men ikke på den måten den pulserte i første video. Intervallet er mer 10sek på og 10sek av. Kjølestråle kontinuerlig ved pådrag. 

Quattro skrev for 10 timer siden:

Motor gikk på tomgang i 30-40min og alt virket bra nå.

Antar da at strålen ikke pulserer lenger? 

Den monteringen av impelleren ser helt rett ut. Vingene vil snu seg etter rotasjonsretningen. Så du trenger ikke stresse med en vinge som peker "feil" vei. 

Kan sjekke snora og ta av startapparatet for å se om lyd fortsatt er tilstedet da. Er elstart så det vil nok gå fint:)

strålen var jevn og fin da...men tok 4-5 sekunder føre den kom. 

vil det lønne seg å få renset kjølesystem til høsten ? Noe form for tilsetning i vann i en tønne som den kan kjøres i? 

Har god erfaring med såkalt "systemrens". Hadde en godt vedlikeholdt 9,9 Mercury fra 2007 med noe varierende kjølestråle til tross for ny termostat og impeller, i tillegg div. staking. Etter en time i systemrens løsnet det plutselig en "propp", og kjølestrålen var som aldri før! Jeg brukte Flak sin systemrens: http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&product_id=333

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)

Fikk byttet og prøvekjørt i dag, den ble bedre men ikke bra. Men syns kjølestråle kom mye kjappere nå enn hva den har gjort tidligere. 

Nå er begge pakninger under metallplate på impeller byttet, termostat sjekket og kontrollert, blåst luft i mellom inntak på girhus og fra stamme til dyse. 
pusset rent metallplate under impeller.

Etter å ha sett bytting av impeller på YouTube, så ser jeg gjentatte ganger at di bruker fett på kontaktflaten på impellerhuset og mot metallplate. Kan dette være avgjørende til at det blir helt tett? Jeg har jo ny pakning

film ble filmet etter en 5 min lang tur med pådrag og deretter "gir fremover med Tomgang" 

Redigert av Quattro (see edit history)
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...