Quattro Startet 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2020 Kjølestrålen på min mariner 30hk 2006 er ujevn på tomgang, men jevn ved pådrag. Er dette normalt ? impeller er ny. Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Kan det være termostat som tuller? Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Ser nå at på filmen viser den at den har kjølestråle, i går dorja vi litt og da forsvant strålen helt og bare røyk ut, litt opprusting da kom strålen( strålen er der ved kjøring med fart) men forsvinner etter litt tomgangskjøring og dorjing Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Vet noen har kjølestråle-uttak ETTER termostat og da er slik oppførsel riktig. Kjenner ikke denne motoren men sjekk det ut..... Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 (redigert) Ser ut som det er tap av vanntrykk. Enten i form av lekk/slitt impellerhus teringskader i rør/blokk. Redigert 2.Juni.2020 av autohelm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Men om det var slitt impellerhus eller lekkasje da ville jeg heller ikke fått noe særlig kjølestråle som ved liten opprusning eller ved gasspådrag ? Min tanke nå har vært at termostaten stenges for å opprettholde varmen/gradene (?) og når det blir en liten opprusning/gasspådrag så øker gradene og termostaten åpnes ? Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 (redigert) Vanntrykket økes ved pådrag. Har en motor som blir varm under bakking/dorging og funker ved fart men har for høy temp. Denne er uten termostat. Mesteparten av vannet når ikke opp til toppen. Hvordan var den gamle impelleren? Var den slik før du byttet? Redigert 2.Juni.2020 av autohelm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 (redigert) autohelm skrev 38 minutter siden: Vanntrykket økes ved pådrag. Har en motor som blir varm under bakking/dorging og funker ved fart men har for høy temp. Denne er uten termostat. Mesteparten av vannet når ikke opp til toppen. Hvordan var den gamle impelleren? Var den slik før du byttet? Gamle impeller var slitt. Det jeg ikke husker, hvordan den var før. Men imbiller meg at det var mer trykk (?) Men er det mulig å sette impeller feil? Tenkte å demontere i kveld for å se om det er noe feil. Redigert 2.Juni.2020 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Kan være biter av impeller som tetter. Sjekk inntak,pakkninger/impellerhus,røret i stammen++.Den vil nok rette seg vis den er feil vei men den kan skades. Det skal svært lite til for att pumpen ikke leverer til strekkelig med vann og det samme ved motstand. Håper du finner problemet ? Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Takk, da skal jeg sjekke dette. Jeg smørte et tynt lag med marinefett på innside av impellerhuset slik at impeller skulle gli bedre. Bør jeg fjerne dette slik at det er helt tørt og reint ? Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 (redigert) Er best å fjerne marinefettet å heller ha litt håndsåpe på. Når du monterer impellerhuset sammen vrir du akselen med klokken slik at huset entrer. Redigert 2.Juni.2020 av autohelm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Sjekket termostat i dag, denne fungerte fint. Må bare sette på ny pakning. demonterte girhus og impellerhus, impeller hadde vridd seg litt, denne ble satt inn på nytt korrekt. Tok blåsespisen og blåste igjennom rør opp i motor og ut og inntaket på girhuset. Demonterte di 3 plastikdekselene, og blåste rent..alt virket bra utenom impelleren. Motor gikk på tomgang i 30-40min og alt virket bra nå. Må få ny pakning til termostatdeksel for å prøvekjøre båten og da se. Men oppdaget en ulyd fra motor, er det fordi motoren har "surnet" litt når den har stått så lenge på tomgang ? Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Sjekk att ikke startsperren raper litt. Den som gjør att motoren ikke kan startes i gear. Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Den kan bare justeres ? Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Kan i første omgang ta av startapparatet og sjekke. Kan starte den uten hvis du har en bit med tau som nødstart. Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Vi har en 25hk Mariner fra 2003. Kjølestrålen kommer og går ifm tomgangskjøring. Men ikke på den måten den pulserte i første video. Intervallet er mer 10sek på og 10sek av. Kjølestråle kontinuerlig ved pådrag. Quattro skrev for 10 timer siden: Motor gikk på tomgang i 30-40min og alt virket bra nå. Antar da at strålen ikke pulserer lenger? Den monteringen av impelleren ser helt rett ut. Vingene vil snu seg etter rotasjonsretningen. Så du trenger ikke stresse med en vinge som peker "feil" vei. Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 autohelm skrev 1 minutt siden: Kan i første omgang ta av startapparatet og sjekke. Kan starte den uten hvis du har en bit med tau som nødstart. Er snora helt inne? Høres ut som det er en ørliten tannpuss på gang... Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Quattro Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Kan sjekke snora og ta av startapparatet for å se om lyd fortsatt er tilstedet da. Er elstart så det vil nok gå fint:) strålen var jevn og fin da...men tok 4-5 sekunder føre den kom. vil det lønne seg å få renset kjølesystem til høsten ? Noe form for tilsetning i vann i en tønne som den kan kjøres i? Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 (redigert) Har god erfaring med såkalt "systemrens". Hadde en godt vedlikeholdt 9,9 Mercury fra 2007 med noe varierende kjølestråle til tross for ny termostat og impeller, i tillegg div. staking. Etter en time i systemrens løsnet det plutselig en "propp", og kjølestrålen var som aldri før! Jeg brukte Flak sin systemrens: http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&product_id=333 Redigert 3.Juni.2020 av Kjøttmeis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 (redigert) Etter prøvetur i går var feilen akkurat det samme, skal prøve å bytte pakninger under plate på impeller i helga. ulyden var "snorhuset" som ikke var helt korrekt festet Redigert 4.Juni.2020 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 (redigert) Fikk byttet og prøvekjørt i dag, den ble bedre men ikke bra. Men syns kjølestråle kom mye kjappere nå enn hva den har gjort tidligere. Nå er begge pakninger under metallplate på impeller byttet, termostat sjekket og kontrollert, blåst luft i mellom inntak på girhus og fra stamme til dyse. pusset rent metallplate under impeller. Etter å ha sett bytting av impeller på YouTube, så ser jeg gjentatte ganger at di bruker fett på kontaktflaten på impellerhuset og mot metallplate. Kan dette være avgjørende til at det blir helt tett? Jeg har jo ny pakning film ble filmet etter en 5 min lang tur med pådrag og deretter "gir fremover med Tomgang" Redigert 7.Juni.2020 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Kan det være at jeg har fått feil impeller ? Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Beklager sein oppdatering, fant en tett kjølekanal, eller den var tett midt inni hullet. Rengjorde alt og satt i sammen igjen og strålen var bra! :-D Bildene er tatt etter å har rengjort hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.