Jump to content

Justere tomgang Mercruiser 4.3EFI


elskerseiling

Recommended Posts

Jeg er ikke sikker på om du kan det på EFI modeller. På min 5,7 EFI gikk det ikke. Tomgangen var selvregulerende og lå på korrekt turtall...alltid. Jeg har større misstanke om feil på turteller.

 

Går det pent på tomgang? Går den pent med et lite "klakk" når du setter den i gir? Eller blir det et smell og båten bykser frem? Med 900 så blir det en del riv og røsk når du setter den i gear. 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Motoren skal regulere dette selv, basert på informasjon fra forskjellige sensorer. Jeg ville koblet fra gassvaieren først, for å være sikker på at ikke den er ute av posisjon. Dersom den ikke går ned i turtall da, kan det være lurt å sjekke IAC og TPS sensorene. Dette må gjøres med diagnose verktøy hos forhandler.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev for 8 timer siden:

Det koster mindre å skifte TPS og IAC sensor enn å få ett verksted å sjekke med diagnose verktøy. Høyt turtall kan også komme fra defekt temp sensor eller tenningsmodul.

Ja, eller det kan komme av feil innstilling på tenningen. Eller feil på mefi. Det er mange ting som kan gi for høyt turtall på tomgang. Å bare "hive deler" på den blir dyrt i lengden det også. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 2 timer siden:

Ja, eller det kan komme av feil innstilling på tenningen. Eller feil på mefi. Det er mange ting som kan gi for høyt turtall på tomgang. Å bare "hive deler" på den blir dyrt i lengden det også. 

Det er er sant. Men disse delene er faktisk ganske rimelige å skifte :)

 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har gått den ruten på min maskin. Begynte med at den gikk rikt. Så byttet Map og temp sensor, deretter ble alle de andre byttet i tur og orden. Ingenting hjalp. Til slutt ble det en tur til Volvo Penta. Da viste det seg at den nye map-sensoren var gåen. Dvs - jeg kostet på motoren rundt 3000,- i sensorer, før jeg uansett måtte inn med diagnoseverktøy...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...