mons Startet 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2020 Hei Fra en tysk sjøforklaring fra 1942 dukker en posisjon i dette formatet opp (ikke akkurat de tallene). 56.30,1`N og 007.10,8`E Hvilket format og kartdatum brukte tyskerne på den tiden? Hva tilsvarer det i for eksempel WGS84? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Langs land Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 De brukte et eget rutenett og oppga posisjoner i noe de kalte kvadranter ( mener jeg å ha lest en gang) Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Ja, men den posisjonen der ligner ikke på rutenettsystemet kriegsmarine brukte, en slik posisjon besto av to bokstaver og fire tall, eks AF 1942. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 mons skrev for 2 timer siden: 56.30,1`N og 007.10,8`E Er ikke det 56 grader, 30,1 minutter nord..? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Riktig, det vi vel alle, men det var ikke det trådstarter spurte om. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Et enkelt spørsmål, men det virker som om svaret er komplisert å finne?... https://schleswig-holstein.nabu.de/imperia/md/content/schleswigholstein/gutachtenstellungnahmen/Miremar/wichert-miremar.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Mare Nostrum skrev for 2 timer siden: De brukte et eget rutenett og oppga posisjoner i noe de kalte kvadranter ( mener jeg å ha lest en gang) morpho79 skrev for 2 timer siden: Ja, men den posisjonen der ligner ikke på rutenettsystemet kriegsmarine brukte, en slik posisjon besto av to bokstaver og fire tall, eks AF 1942. jepp det er riktig https://uboat.net/maps/grid.html jeg har vart inn på en hjemmeside, der de tyske karten ligger....men finner den ikke akk nå.... mulig man på disse kan se både grid-systemet og lat/long Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Artige saker. Jeg har en tysk slepelogg fra 1944. Den kjører Seemeile, som ikke samsvarer med noe som helst. Jeg fikk aldri båtens utseilte distanse til å stemme, før jeg laget med en omregning til nautiske mil. De hadde det for seg, disse tyskerne, å lage alt om til metrisk. De laget vel også en klokke som ikke gikk etter vanlig tidsregning (som er 12-talls-systemet). Tyskland innførte vel 10-talls-systemet. Hvem som ble mest forvirret kan vel diskuteres, Tyskland eller resten av verden. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Her Mons ligger litt Seekarte https://www.kartengruppe.it/index.php/interattiva Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mons Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Takker. Seekarte må jeg se nærmere på. For å gjøre det enkelt er det rapport fra et fly som torpederte en båt.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Da kanskje man burde fokusere på flykart........tror ikke man brukte sjøkart på flyen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 mons skrev for 5 timer siden: Hvilket format og kartdatum brukte tyskerne på den tiden? Hva tilsvarer det i for eksempel WGS84? jeg har ikke funnet noen side med konvertering fra gamle kartdatum til WGS84 tror enklest er å finne ett gammelt kart, markere posisjonen, ta ut bæringer til kjente punkter....og plotte dette i ett nytt kart! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mons Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Har kikket litt på nett, men har ikke funnet kart fra kriegsmarine som er tydelig nok til å lese av posisjoner. Plottet punktet i ED50, og da stemmer det eksakt med oppgitt dybde. Får lete litt mer i morra etter kart med god nok oppløsning til å lese datumene. Kartverket har noen de kaller tyskerkart. Kan kanskje se på etpar posisjoner der og sammenligne med andre datum. Takker så langt! Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Code0 Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Jeg trodde avviket mellom forskjellige datum var maks +/- rundt 100 meter, gitt at de forholder seg til samme nullmeridian. Så når man skal lete etter et skipsvrak etter en flyposisjon fra bestikk før GPS’ens tid så er det vel godt nok... hvis man skal måle ut hustomter skjønner jeg at man trenger bedre nøyaktighet... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Det kan vare større, spes på eldre kart basert på andre ellipsoider ! sen var ikke kartgrunnlaget like eksakt øyer / landkonturer ligger feil i tillegg hur eksakt har flyet/piloten oppgitt koordinaterne. har han angitt der han fikk inn treffen, båten ligger å brenner, besetningen overgir båten, men sen ligger skroget å driver med strømmen innen det synker osv. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mons Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Denne gangen var flyet der til båten gikk ned og det er gode referanser i området å peile fra. Med litt flaks kommer det video fra etpar hundre meters dyp i helga.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mulligan Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Nå fløy disse karene visuellt/på bestikk. Det er en bragd i seg selv å følge med på koordinater og å oppgi disse. Det ville jo være enklere å oppgi en peiling og avstand. Siden det er snakk om en torpedobomber snakker vi vel om en Junkers JU-87. Og da blir det litt lettere siden den hadde to manns besetning. I tillegg til pilot var det det en skytter/radio/navigasjonsmann. Alternativt kan det være en Bristol Beaufort. Og der var det også en navigatør ombord. Til sak. Jeg tror det kan brukes ED50 med godt resultat. Man brukte vel stort sett International 1924 ellipsoide og Potsdam som referanse. Jeg tror avviket mellom andre referansesystemer er mindre en navigatørens evne til å plukke posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Det er imponerende å se rapporten med inntegnede båter med navn på, flyhøyde, kompasskurs ved inn og utflying samt svingen imellom pluss punkt for dropp, treff og undergang. Om det er riktig vet man jo ikke, men jeg hadde ikke vært i nærheten av å klare det i en angrepssituasjon. Orden og system har nok noe for seg i en slik situasjon. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Allan E Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 konvertering av posisjonsformater https://www.geocachingtoolbox.com/index.php?lang=en&page=coordinateConversion Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 (redigert) mons skrev for 12 timer siden: Takker. Seekarte må jeg se nærmere på. For å gjøre det enkelt er det rapport fra et fly som torpederte en båt.. Hvis rapporten er fra fly er det sannsynlig at det er Luftwaffes koordinater. Hvilken båt er det snakk om? Og hvilken skvadron tilhørte flyet? Det er flere grupper for krigshistorie på Facebook, vil anbefale deg å spørre i en av de. Høyst sannsynlig så kjenner noen til rapporten også. Også mye informasjon i gruppen "information alfa flyhistorie fra a til å." Dersom det skulle vise seg å være Kriegsmarine kan du spørre på http://www.kbismarck.org/forum/ Tidligere var jeg aktiv og brukte World Naval Ships sitt forum mye, men det er dessverre lagt ned. Redigert 29.Mai.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 (redigert) Denne tråden viser baatplassen på sitt beste, selv et slikt meget spesielt tema finnes det kunnskap om blant forumbrukerne. Og kun positive, konstruktive bidrag - måtte det fortsette slik i alle trådene. Jeg har brukt forumet 12’clock high for å hente info om tysk og alliert luftaktivitet langs norskekysten, mye å hente der. Så gleder vi oss til å få hele historien etterhvert, med undervannsbilder og ikke minst Brukererfaringer rundt det nye high-tech utstyret i “Snorkel” Redigert 29.Mai.2020 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
mons Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Mye av det nye utstyret venter på siste kalibreringene og tillatelser fra forsvaret/kartverket. Må bare smøre oss med tålmodighet. Vi håper å bruke kulturminnesok.no og legge ut både 3D modeller fra multistrålelodd, sidescan og video fra nesten alle kjente skipsvrak i distriktet i tillegg til svært mange av de registrerte eldre kulturminnene. Den som er aktuell her finner vi ikke omtalt andre steder enn i orginalforklaringen. Finner den ikke på nett noe sted. Sitér dette innlegget Mons Link to post
index Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Har en tidligere kollega som har dykket mye på krigsbarn. Han forteller at tyske posisjonsbeskrivelser er veldig bra, men de engelske er håpløst unøyaktige. Du vet sikkert hvem jeg snakker om @mons, sist jeg snakket med ham hadde han passert 30.000 tettskrevne A4 sider om forlis under andre verdenskrig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hedwig Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Er du sikker på at skipet sank? Du er ganske gåtefull her nå, så jeg vet ikke hva du mener med "orginalforklaringen". Men om du med orginalforklaringen mener pilotens rapport (tilsvarende "combat reports" i RAF) er det ikke nødvendigvis sikkert at det er et vrak i det hele tatt. Alle, og tyskerne var i alle fall ikke bedre enn de andre, hadde problemer med at påståtte kills og senkinger ble overdrevet. Noe som vel er forståelig i kampens hete. Kan du gi oss mer detaljer på skip, skvadron og dato? Om skipet tilhørte de vestallierte bør det finnes gode arkiver tilgjengelig på nett. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 (redigert) Sorry. Jeg har fått posisjonen fra en venn som antakelig har mest opplysninger om krigsvrak i Norden, og jeg kommer ikke til å røpe mer før vi evt publiserer film, sidescan fra rov osv, og da kommer det an på hva kilden min ønsker. Nokså sikker på at den sank, men helt sikker er jeg ikke. Finner den som sagt ingen steder på nett, og det tyder vel kanskje på at den ble borte. Han kunne nok funnet ut av formatene også, men denne gangen ville jeg prøve selv. Jeg har vært med å finne flere krigsvrak, og følelsen av å se det første gangen er ubeskrivelig. Dessverre viser det seg at alle vrak der posisjon blir offentliggjort blir plyndret. Når vi fant Jan Hubert avtalte vi med Ammerud (Saga Shipping - Overtok etter Høvding) at vi skulle ta opp en god del gjenstander før pos ble offentliggjort. Surt for andre dykkere som ønsket fine fotomotiver, men det tok mindre enn ett år fra vi tok med utenforstående på vraket til det var tydelig at plyndringen var i gang. Det er folk som tjener penger på å kjøre vrakplyndrere, og det er folk som kommer sørfra med egne båter og bra utstyr for å forsyne seg. De blir ikke tatt selv om de skryter av plyndringen på nett og blir meldt til politiet. Tollvesenet har imidlertid reagert nokså skarpt etpar ganger. De liker ikke at folk vil ha eksplosiver på ferga.. Mons Redigert 29.Mai.2020 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.