Jump to content

Hvilket kartformat og datum er dette (1942, tysk)

mons

Recommended Posts

Full forståelse :) Plyndring av skipsvrak er gravplyndring av verste sort.

Men hadde du f.eks. oppgitt at det var rapport fra Luftwaffe hadde vi visst hvor vi kunne henvise deg. Om du ønsker å være veldig restriktiv kunne du da spurt de som har greie på det om tre posisjoner et stykke unna den posisjonen du er interessert i. Når du så fikk disse tre kunne du regnet deg frem til hvor posisjonen du søker er.

Høres ut som du og ditt nettverk har langt mer peiling enn meg. Så jeg kan vel ikke gi deg noen råd. Grunnen til at jeg nevnte dette om rapporter er at jeg har lest en del rapporter hvor man påstår å ha senket skip, skutt ned fly, bombet steder etc. der man enten har feilidentifisert eller overdrevet. Men det vet vel dere alt om :)

Hei båtvenner.

Beklager at jeg har lurt dere, men vi ville absolutt ikke ha flere i områdene vi søkte.

Aktuell båt var tyske Theano og de forklaringene vi satte mest lit til var fra tysk hold. Herav spørsmålene om datum mm ettersom vi ikke fant noe på de oppgitte stedene. Vi har kjørt rov med sidesøkende sonar og dekker relativt store områder under søk. Ca 150 m bredde i 1,5 knop.

Etter å ha gitt opp gikk vi for å sjekke et annet sted der en fiskervenn hadde fått heft og fant vraket på 100 m dyp.

Den er sprengt i akterenden, men resten står flatt på bunnen med mastene oppe.

Store mengder sprengstoff i hele området.

I løpet av en halvtime finner dere film på youtubekanalen til Søgne Dykkerklubb og både n247.no og bladet Dykking publiserer historien.

Takk igjen for hjelp hver eneste gang man spør i dette forumet.

Mons

Mons

Veldig artig med slike funn.

Det er det tredje krigsvraket jeg har vært med å finne. Tidligere har vi funnet Havbris og Jan Hubert.

Felles for funnene er tålmodighet og systematiske søk etter tips fra vår venn Erling Skjold.

Han sitter på svært mange slike opplysninger etter mange og lange søk i allslags arkiver.

20200606_154816.jpg

20200606_150538.jpg

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...