Jump to content

Trenger nytt batteri. Alternativ til Exide Marine ER550 115Ah.

KongKing

Recommended Posts

Hei

Ett av mine batterier må byttes. Jeg har 3 stk Exide marine ER550 115Ah.

E92497D0-4019-4759-BEAA-9C7D46776651.jpeg.a9c47208a7130d0c81933b6b965ed97b.jpeg

«Lyser» grønt på 2 av batteriene, men med ett er det vanskeligere å få øye på det grønne, men med sterkt lys ser jeg grønt der nede et sted. 

Finner ikke likt batteri i nærheten (Asker). Er det et alternativ som ville passet bra som jeg kan handle i morgen? Jeg vet ikke hvilke batterier som går om hverandre.

mvh KK

042543FE-BF07-4687-91AB-0C6DAB9BC160.jpeg

Redigert av KongKing (see edit history)

Du skriver ingenting om hvorfor du mener du skal skifte batteri. Har du forresten målt syrevekten på den som du mener må skiftes? Normalt sett om man skifter 1 av batteriene i en bank på flere batteri så vil banken aldri bli bedre en det dårligste batteriet. Normalt sett så skifter man alle sammen. Hvor gamle er batteriene dine? Disse sønnak batteriene tror jeg nesten du får kjøpt overalt hvor de selger batterier. 

KongKing skrev 37 minutter siden:

«Lyser» grønt på 2 av batteriene, men med ett er det vanskeligere å få øye på det grønne, men med sterkt lys ser jeg grønt der nede et sted. 

Finner ikke likt batteri i nærheten (Asker). Er det et alternativ som ville passet bra som jeg kan handle i morgen? Jeg vet ikke hvilke batterier som går om hverandre.

Du burde ikke la den grønne pælen avgjøre om batteriet er dårlig eller ikke.
Ta med batteriet eller batteriene med til en forhandler så måler de det for deg.
Du kan bruke ett hvilken som helst fritids batteri på 110-115Ah da batteriet har standard mål.
Hvem som selger batterier i Asker vet jeg ikke noe særlig om.  

Kjellg skrev 37 minutter siden:

Du skriver ingenting om hvorfor du mener du skal skifte batteri. Har du forresten målt syrevekten på den som du mener må skiftes? Normalt sett om man skifter 1 av batteriene i en bank på flere batteri så vil banken aldri bli bedre en det dårligste batteriet. Normalt sett så skifter man alle sammen. Hvor gamle er batteriene dine? Disse sønnak batteriene tror jeg nesten du får kjøpt overalt hvor de selger batterier. 

Sleit med å få i gang varmeapparat her om dagen. Satte på landstrøm over natta og da funket det. Mulig jeg er litt paranoid ifht om at batterier er dårlige.

2 av batteriene er fra før jeg kjøpte båten for 3 ses siden. 1 byttet jeg i fjor.

Skjønner at det bare er å finne et batteri med ca 115Ah om jeg må bytte ?

Hvordan måler jeg syrevekt? 
Om det blir problemer bytter jeg begge de 2 som er eldst ?

mvh KK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...