Jump to content

Bereder virker kun på landstrøm


Rookie_332

Recommended Posts

En vv bereder ville tatt knekken/ tømt batteriene dine ganske fort, på et normalt oppsett. Så nei, den går ikke på batteri. 
den kan varmes ved 230v landstrøm eller når motoren går og har blitt varm. Da blir kjølevæsken varm, som går i sløyfe via bereder og varmer da opp beredervannet. 

Link to post
Share on other sites

Jeg kobler vvb til batteriet innimellom. Mellom 50-80Ah brukes for å varme en gang. Har jeg mye strøm gjør jeg dette kanskje en gang per dag. Strømtrekk er oppe i 80-90A.

 

Av denne grunn er ikke det vanlig å kjøre berederen på 12V. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 27 minutter siden:

En vv bereder ville tatt knekken/ tømt batteriene dine ganske fort, på et normalt oppsett. Så nei, den går ikke på batteri. 
den kan varmes ved 230v landstrøm eller når motoren går og har blitt varm. Da blir kjølevæsken varm, som går i sløyfe via bereder og varmer da opp beredervannet. 

Skjønner takk for svar så det du sier at jeg må kjøpe ny båt 😁😎

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Sjøbliss skrev 20 minutter siden:

Jeg kobler vvb til batteriet innimellom. Mellom 50-80Ah brukes for å varme en gang. Har jeg mye strøm gjør jeg dette kanskje en gang per dag. Strømtrekk er oppe i 80-90A.

 

Av denne grunn er ikke det vanlig å kjøre berederen på 12V. 

Ah såpass 8o-90ah 😁

Redigert av Rookie_332 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, du må kjøpe ny båt med eneste kriterie er vv bereder via batteri 👍👍 

 

setter du inn strømaggregat kan du varme den. Eller vann- dieselvarmer. 
 

alternativt en stor batteribank. 
 

det er mange veier til frelse. 
 

jeg koker opp vann og har på termos når jeg ikke har tilgang til 230v. Gjør det samtidig som jeg steiker egg til frokost eller lager middag. 
 

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 1 time siden:

90A svir unna batterikapasitet fort.... 🙈

Så på dette, men endte opp med dieselvarmer. Tar ikke det knekken på batteribanken om man gjør det regelmessig?
Kan jeg spørre hvor stor bank du har og hva slags batterier?

Eureka gir deg egentlig de forskjellige løsningene TS.
Vi har løst det med stor varmtvannstank og vannvarmer. 

Strømaggregat er fryktelig dyrt, men har du en 500W varmer kan du jo koble et enkelt BT aggregat på. Det forsøkte vi på, men likte ikke løsningen - dyrt, bråkete (har ikke noe i mot det selv, men vi vil ikke lage bråk for andre, så vi brukte det aldri i nærheten av andre båter) og upraktisk. 

De aller fleste begrenser seg til å bare kjøre motoren for å lage varme. Det er også en helt grei løsning.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 39 minutter siden:

Så på dette, men endte opp med dieselvarmer. Tar ikke det knekken på batteribanken om man gjør det regelmessig?
Kan jeg spørre hvor stor bank du har og hva slags batterier?



 

 

Jeg har 500Ah med LiFePO4 batterier. De kan levere 100A per batteri, så det er langt innenfor hva batteriene kan levere. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...