Jump to content

Oljekvalitet på VP TAMD 30A

Patton

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt Kotnes sin Marex 77 Holiday, kjempefornøyd etter langtur sist helg.

Nå er det desverre tid for opplag og med det oljeskift. Jeg har vært innom Felleskjøpet og kjøpt oljen som andre steder her på Baatplassen har fått god omtale, dvs Superturbo D5 10-40W. Den holder API kravet CH-4, og Volvo VDS-3. Det er en halvsyntetisk olje.

Jeg ser at noen her på Baatplassen mener at man ikke skal bruke syntetisk olje på gamle motorer (min er en 84 modell). Nå er jo denne olja halvsyntetisk, mitt kjennskap til oljer er såpass begrenset at jeg lurer på om denne olje er bra for denne motoren? Prisen var ihverfall bra, 315 kr for 10l.

Mvh Patton

PS: Har en fin Hasla 26 til salgs, ligger på Finn.no (Norges peneste....)

Jeg var innom en lokal Volvo-pusher på lørdag, og spurte om akkurat det samme. Riktignok har jeg en 41-motor, 88-mod, men han sa jeg skulle styre unna syntetisk olje på den motoren. Så da ble det Statoil Powerway, SAE15w-40, også innkjøpt på Felleskjøpet. Den holder spec. VDS-2, og det er etter boka så vidt jeg kan skjønne. Det burde visst være 15-40 olje sa han spesielt.

Jeg vet ikke om det har så mye å si egentlig heller jeg, men velger nå å følge rådet jeg fikk. Mener tidligere eier sa han hadde brukt syntetisk olje også noen ganger, selv om det er URSA 15-40 olje på motoren nå. Har ikke merket noe spesielt på motoren ihvertfall, og ikke bruker den olje heller.

I tillegg til det, fikk jeg klar beskjed om å bruke syntetisk SAE75-90 olje på mitt MS-4 gear, og ikke noe annet! Han hadde prøvd noen andre varianter sa han, men det var ikke helt bra.

At noen motorer har det bedre med mineralolje er ikke tilfelle, mineralolje både smører dårligere og renser vesentlig dårligere enn syntetolje. En gammel motor som er kjørt på mineral bør likevel ikke uten videre bytte til syntet pga at oljen kan føre til lekkasje i pakninger osv. (herav bedre renseeffekt), det sies også at den kan løse opp gammel koks og skitt og i verste fall tilstoppe oljepumpa/kanaler, men ta dette med en klype salt. Syntet har også mye bedre viskositetsegenskaper.

delsyntet er vel mineralolje spedd med syntet for prisens skyld..

ellers er jo oljen på felleskjøpet bra den..

Hvis volvo motoren har gått på syntet tidligere ville jeg iallefall ikke byttet tilbake til mineral.

correct me if i'm wrong...

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...