Lazyjack Startet 29.Mai.2020 Del på Facebook Startet 29.Mai.2020 EVC panel gir ladealarm av og til under gange. Hva er det som trigger denne, lav spenning ut fra B+ på dynamo eller annet. Har skillediode og solceller med regulator. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Får samme alarm om du kjører motor med lannstrømslader tilkoplet. Kanskje solsellepaneler er årsaken. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
LI4560 Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Dersom spenningen fra solecelleregulatorenen til batteriet overstiger alarmgrensen for sense til dynamoen vil alarmen gå. På noen regulatorer kan du lese av spenningen mot batteriene direkte på et display, også høyeste/laveste spenning. En del batterimonitorer har også disse funksjonene. Hvis du ikke kan lese av spenningen noe sted, kan du måle spenningen direkte med et voltmeter på (+/-) terminalene på solcelleregulatoren på utgangen til batteriet når alarm oppstår. Det er sikkert noen her inne som vet hva alarmgrensen på din VP dynamo er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Tror dere er inne på noe her, men: På kontrollerdisplayet til solcellepanelene leser jeg aldri av spenning høyere enn rundt 13.6V. Synes det er litt rart at den spenningen skulle oppfattes som for høy. Skal måle direkte på batteriene en dag og se hva jeg har der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Regulatoren til solcellepanelet burde vel styre opp mot 14,4 volt når batteriene begynner å bli fylt opp av dynamoen? Når du leser av 13,6 volt antar jeg at batteriene er toppladet og regulatoren har gått over i "Float". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LI4560 Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 I manualen til regulatorene står det sikkert hvilken spenning de ulike ladefasene har. Noen regulatorer har en utjevningsfase «boost» hvor spenningen kan være over 14.8V en kort periode for å balansere cellene. 13.6V er typisk flytspenning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
leopard Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Jeg hadde dette problemet når jeg satte ut båten i våres. Samme motor som deg. Etter 5 min gange kom det alarm på lading. Ristet litt i ledninger på dynamo og sprayet på litt elektro spray problemet forsvant. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.