Jump to content

Erfaring med GRP 425?

KalleAnka

Recommended Posts

innaskjærs eller litt mer åpent farvann?    Man kan vel risikere å komme ut i diverse krapp strømsjø på fjordene i bergenstraktene også? 

Hadde en Bella 440R m/ 40hk, fant ut at retur på 20 nautiske i dårlig vær ikke var så gøy, så da ble det større båt på meg. 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ser den er anbefalt med opptil 30hk og forhandleren smartmarine skriver dette:
Kombinasjonen av Hobby GRP 425 og Yamahas superlette 25-hester eller solide 9.9 Sport er perfekt for denne båten.

Så da burde den plane som bare det med 40.  Og sannsynligvis bedre med 4 enn 2 i båten  - 14 fot med styring bak, 2 på benken og en tung 4t i hekken blir fort baktungt.  Det merket jeg godt med Bellaen som var en halv fot lengre. Powertrim var et must.   Null problem i fint vær men litt mer plagsomt når bølgene drar seg til 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Captain A skrev for 7 timer siden:

Hei

Nettopp kjøpt meg ein slik, 30 hk Suzuki 2 takter

Noe mindre motor ville ikkje ha eg ha anbefalt. Såpass fortjener det skroget ,

tåler nok fint ein 40 hk tenker eg

Vist ikkje den blir for tung for selvlensingen

virker som ein god og trygg sjøbåt til og være den størrelse  

Hvor fort går den med 30 hk? 

Har selv en Bella 441R. Ved siden av Grp slår det meg at Grp er veldig «liten» med lavt fribord. Mens min er mye høyere enn utliggerne på brygga, virker Grp ganske lav.

Har selv ikke kjørt GRP. Ser de får mye skryt. Vi skal ha en båt til, men har egentlig strøket Grp fra listen når vi har sett den ved siden av Bella’en. Bellaen er veldig mye tyngre, så de kan jo ikke sammenlignes sånn uten videre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...