Jamaica2 Startet 29.Mai.2020 Del på Facebook Startet 29.Mai.2020 (redigert) Heisann. Jeg skal bytte et belgsett på s-drev 110s. Fremgangsmåten virker klar fra instruksjonsboken. Jeg har kjøpt følgende belgsett https://www.marinepartsnorge.no/reservedeler/innenbordere/varaosatsisaperamoot-volvo-penta/vsv-drev-skjold/varasisavolvveto-produkter/belgsett-for-volvo-penta-s-drev-110s-120s-ms25s-130s-150s-rec21389074/ Den gamle rektangulærepakkningen uten på skroget løsnet fint. Igjen henger et stort lag med lim. Dette fikk jeg fjernet ganske enkelt og fint på starbord side - men på babord side var limen litt for sterk og rev med seg litt av glassfiberen(?) Hvordan fikser jeg dette? (jeg har fått fjernet det meste av daværende lim) Jeg ser for meg følgende: 1) Slipe det med ståltråd rondell på drill / eventuelt bare sandpapir for hand. 2) vaske med aceton Deretter har jeg spurt to forskjellige som arbeider på sine egne båter på slippen som naturligvis kom med to forskjellige fremgangsmåter, kanskje begge er like gode?: 3a) 1 og 2 + Legge på et par strøm med topcoat. 3b) 1 og 2 + biltemas epoksysparkel. 4) lime på den nye rektangulære gummipakningen, men hvilken lim? Sikafleks, tec-7, armaflex eller noe helt annet? Hvordan går jeg frem 3a, eller 3b? eller noe annen rekkefølge/fremgangsmåte? Hilsen en statsviter i tvil. TN Redigert 29.Mai.2020 av Jamaica2 skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jamaica2 Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2020 Tror jeg har lyst å gå for 3b, sparkle med biltemas epoksy sparkel, deretter legge på biltemas epoksyprimer. Og ta et bunnstoff på toppen. Høres dette fornuftig ut? https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/lett-epoksysparkel-2000042332?gclid=CjwKCAjw5cL2BRASEiwAENqAPtZmeibtuW6A2HpEvq7ohllI6H33AEHZ9vz9FP2TmkvhH_v5xfT_jxoCVYQQAvD_BwE https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/epoksyprimer-2000042208 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 30.Mai.2020 Del på Facebook Svart 30.Mai.2020 Du skal vel lime på ny gummi? Da bør du i hvert fall ikke smøre på bunnstoff der du skal lime. Ved fjerning av lim hjelper det ofte godt å varme opp limet med varmluftspistol før man skraper. Når det gjelder sliping så ville jeg gått sandpapir. Sitér dette innlegget Link to post
Jamaica2 Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2020 (redigert) Hmm, godt poeng. Litt tidlig på morningen, hehe. Det høres ut som et lurt tips, jeg burde nok ha gjort dette i første omgang, å ha varmet opp limen, kanskje jeg hadde sluppet at med limen fulgte litt fiber. @SjøvindVille du fremdeles slipet med sandpapir, epoksysparkel og deretter primer? og til slutt limt med tec7 eller sikafleks? Redigert 30.Mai.2020 av Jamaica2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 30.Mai.2020 Del på Facebook Svart 30.Mai.2020 Jeg er litt redd for å uttale meg siden jeg ikke har greie på seilbåtdrev.. du får se om noen seilere henger seg på etter hvert Sitér dette innlegget Link to post
Jamaica2 Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2020 (redigert) Jeg sliper med sandpapir, tar på epoksysparkel, sliper lett igjen på toppen av det sparklede område, tar på tec-7, og limer den rektangulære gummipakningen på som naturligvis vaskes først. Skiftet for øvrig til https://www.clasohlson.com/no/Epoxysparkel,-Plastic-Padding-Marine/p/34-1995?gclid=CjwKCAjwiMj2BRBFEiwAYfTbCqkWK0jqO44Zt78oDgrucTWhlDccG75ElKFYjLmNhpKsbpVwf6-7ThoCKiUQAvD_BwE Har fått av motor og drev, så det går på framover i det minste. Om noen skulle ha sterke motsigelser mot epoksysparkelen, så har jeg kjøpt et lite spann med topcoat i tilfelle - dette blir mest sannsynlig ikke brukt men ønsket bare å forsikre meg siden butikkene er stengt frem til tirsdag. Redigert 30.Mai.2020 av Jamaica2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 30.Mai.2020 Del på Facebook Svart 30.Mai.2020 Var anbefalt å bruke https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/hjem-og-interior/hage-og-uterom/maleutstyr/casco-kontaktlim--s9?variantCode=6860&gclid=CjwKCAjwiMj2BRBFEiwAYfTbClfThQXgeA7P8cyP4nAjfuSqs0G0O8X6C0W06Z562l4DbRjZkUB86hoCk44QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Dette skal visstnok vere godt til denne bruken. Har brukt det fire gongar sjølv. Fungert supert alle gongar. Sitér dette innlegget Link to post
Jamaica2 Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2020 (redigert) Takk for innspill, @sunnmøre. Ser ikke det står skrevet noe om at den egner seg for hvor det er vann/under vann(?) Den kan jo naturligvis være egnet, men at coop ikke har fått det med i beskrivelsen på nett :) Har fått skiftet belg i dag. Det var ikke så vanskelig som jeg hadde trodd. Vanskeligste var å få frem motor og ut med drevet. I tillegg fikk jeg skrapt bort mer lim og finpusset et ørlite lag med sandpapir. Resultatet ble bra og er klart for sparkling. Etter fjerning av lim og veldig lett sliping med 240: @sunnmøre Har du noen formeninger om epoksysparkelen eller topcoat fra bhp? Redigert 30.Mai.2020 av Jamaica2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Kontaktlim er heilt fint. Puss over med så sandpapir på begge flatene. Lim sammen etter ca 10 minutt. Eg brukte i tillegg ei metalrulle for å få det 100% i hop. Ellers er epoxysparkel riktig å bruke her. Sitér dette innlegget Link to post
Jamaica2 Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 @sunnmøre Supert, takk for kommentarer og innspel. Skal legge opp bilder etter ferdig jobb. Regner med at o-ringen ikke skal tilsettes noe? Det står ikke det i manualen, men syns virker litt merkelig(?) Volvo Penta MD5A manual: Manualen som fulgte med belgkittet: Jeg har 110S drev. Og det ser ut som seksjon 9A er en sammenslåing for 110S og 120S-A. Derfor er både del 2 og 3 overflødig for meg. Håper jeg får retunert dette :-) Men, stemmer det at o-ringen på bildet over i manualen til VP MD5A og 110S ikke skal tilsettes noe? Det står jo det, men syns det høres litt merkelig ut selv om det sikkert er en forklaring på det?:) Sitér dette innlegget Link to post
Jamaica2 Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 (redigert) Har ikke snøring på hva denne heter, men etter en inspeksjon ser det ut som denne må skiftes også. Selv om jeg ikke har merket noe særlgi til vibrasjoner. Den er festet skroget. I tillegg så hadde jeg flange-en har brukt for litt "kjærlighet" Fikk hakket av litt rust og slipt den ned. Setter den inn med primer og maling etterpå. Det blir ikke VP farge, men det får gå fint. Redigert 31.Mai.2020 av Jamaica2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jamaica2 Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 (redigert) Takk til @sunnmøre og @Sjøvindfor innspill og kommentarer. To strøk med epoksysparkel. - Pusset og lett rensket og tørket - Først et tynt lag for å tette riper, deretter (innen herder tar helt overhåden) et litt tykere lag umiddelbart utpå. - Slipt med vått sandpapir og tørket - Lag to med epoksysparkel (må fremdeles slipes lett) Venstre før. Det kan se ut som det har blitt limt rett oppo fiberen tidligere, ikke vet jeg ikke... Høyre etterpå. Tips til neste nybegynner, om jeg skulle gjort noe av dette igjen, bruk varmluftpistol som nevnt tidligere i tråden for fjerning av lim. I tillegg, om det skal limes oppo eposkysparkel, bør en vente ca. 3-4 dager fordi den skulle "avgasse". Redigert 3.Juni.2020 av Jamaica2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Godt jobba. Då er det berre å få skuta på sjøen😀🍾 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.