Jump to content

Volvo Penta S-drev 110S belgbytte. Med limen fulgte litt glassfiber, hvordan fikser jeg dette?


Jamaica2

Recommended Posts

Heisann.

Jeg skal bytte et belgsett på s-drev 110s. Fremgangsmåten virker klar fra instruksjonsboken. Jeg har kjøpt følgende belgsett https://www.marinepartsnorge.no/reservedeler/innenbordere/varaosatsisaperamoot-volvo-penta/vsv-drev-skjold/varasisavolvveto-produkter/belgsett-for-volvo-penta-s-drev-110s-120s-ms25s-130s-150s-rec21389074/


Den gamle rektangulærepakkningen uten på skroget løsnet fint. Igjen henger et stort lag med lim. Dette fikk jeg fjernet ganske enkelt og fint på starbord side - men på babord side var limen litt for sterk og rev med seg litt av glassfiberen(?)
 image.png.cc39fe28ce6556d8a4fadaf3e1357dc2.png

Hvordan fikser jeg dette?  (jeg har fått fjernet det meste av daværende lim) Jeg ser for meg følgende:
1) Slipe det med ståltråd rondell på drill / eventuelt bare sandpapir for hand.
2) vaske med aceton
Deretter har jeg spurt to forskjellige som arbeider på sine egne båter på slippen som naturligvis kom med to forskjellige fremgangsmåter, kanskje begge er like gode?:
3a) 1 og 2 + Legge på et par strøm med topcoat.
3b) 1 og 2 + biltemas epoksysparkel.
4) lime på den nye rektangulære gummipakningen, men hvilken lim? Sikafleks, tec-7, armaflex eller noe helt annet?

Hvordan går jeg frem 3a, eller 3b? eller noe annen rekkefølge/fremgangsmåte?

Hilsen en statsviter i tvil.
TN

 

Redigert av Jamaica2
skrivefeil (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Hmm, godt poeng. Litt tidlig på morningen, hehe.

Det høres ut som et lurt tips, jeg burde nok ha gjort dette i første omgang, å ha varmet opp limen, kanskje jeg hadde sluppet at med limen fulgte litt fiber.

@SjøvindVille du fremdeles slipet med sandpapir, epoksysparkel og deretter primer? og til slutt limt med tec7 eller sikafleks? 

 

Redigert av Jamaica2 (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Jeg sliper med sandpapir, tar på epoksysparkel, sliper lett igjen på toppen av det sparklede område, tar på tec-7, og limer den rektangulære gummipakningen på som naturligvis vaskes først.

Skiftet for øvrig til https://www.clasohlson.com/no/Epoxysparkel,-Plastic-Padding-Marine/p/34-1995?gclid=CjwKCAjwiMj2BRBFEiwAYfTbCqkWK0jqO44Zt78oDgrucTWhlDccG75ElKFYjLmNhpKsbpVwf6-7ThoCKiUQAvD_BwE

Har fått av motor og drev, så det går på framover i det minste.

Om noen skulle ha sterke motsigelser mot epoksysparkelen, så har jeg kjøpt et lite spann med topcoat i tilfelle - dette blir mest sannsynlig ikke brukt men ønsket bare å forsikre meg siden butikkene er stengt frem til tirsdag.

Redigert av Jamaica2 (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Takk for innspill, @sunnmøre. Ser ikke det står skrevet noe om at den egner seg for hvor det er vann/under vann(?) Den kan jo naturligvis være egnet, men at coop ikke har fått det med i beskrivelsen på nett :) 

Har fått skiftet belg i dag. Det var ikke så vanskelig som jeg hadde trodd. Vanskeligste var å få frem motor og ut med drevet.
I tillegg fikk jeg skrapt bort mer lim og finpusset et ørlite lag med sandpapir. Resultatet ble bra og er klart for sparkling. 

Etter fjerning av lim og veldig lett sliping med 240:
 image.png.f0bb685fb231ecc0a3737db77c3103c3.png

@sunnmøre Har du noen formeninger om epoksysparkelen eller topcoat fra bhp?

Redigert av Jamaica2 (see edit history)
Link to post

@sunnmøre Supert, takk for kommentarer og innspel. Skal legge opp bilder etter ferdig jobb.

Regner med at o-ringen ikke skal tilsettes noe? Det står ikke det i manualen, men syns virker litt merkelig(?)

Volvo Penta MD5A manual: 

image.png.d5fba2d81d2895e2fa08aa98bb16d164.png



Manualen som fulgte med belgkittet:
Jeg har 110S drev. Og det ser ut som seksjon 9A er en sammenslåing for 110S og 120S-A.
Derfor er både del 2 og 3 overflødig for meg. Håper jeg får retunert dette  :-) 
 Men, stemmer det at o-ringen på bildet over i manualen til VP MD5A og 110S ikke skal tilsettes noe? Det står jo det, men syns det høres litt merkelig ut selv om det sikkert er en forklaring på det?:)
image.png.038b53a643aa6fe961edb40515c007e0.png

Link to post
Svart (redigert)

Har ikke snøring på hva denne heter, men etter en inspeksjon ser det ut som denne må skiftes også. Selv om jeg ikke har merket noe særlgi til vibrasjoner. Den er festet skroget. 
image.png.ed181a8613619bf12221214708b5947a.png

image.png.71eb2ebab74fbc02a94c00bd7a51a590.png 

 

I tillegg så hadde jeg flange-en har brukt for litt "kjærlighet" Fikk hakket av litt rust og slipt den ned. Setter den inn med primer og maling etterpå. Det blir ikke VP farge, men det får gå fint. 
image.png.0b91bc98e1950a8f488b92c886520b5b.png

Redigert av Jamaica2 (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Takk til @sunnmøre  og @Sjøvindfor innspill og kommentarer.
To strøk med epoksysparkel.
- Pusset og lett rensket og tørket

- Først et tynt lag for å tette riper, deretter (innen herder tar helt overhåden) et litt tykere lag umiddelbart utpå.

- Slipt med vått sandpapir og tørket

- Lag to med epoksysparkel (må fremdeles slipes lett)

Venstre før. Det kan se ut som det har blitt limt rett oppo fiberen tidligere, ikke vet jeg ikke...
Høyre etterpå.
image.png.446c362bfb160d592d53b6dd7e62c064.pngimage.png.e9135bf85fd7ce5cdeadd8d40840fb63.png

Tips til neste nybegynner, om jeg skulle gjort noe av dette igjen, bruk varmluftpistol som nevnt tidligere i tråden for fjerning av lim. I tillegg, om det skal limes oppo eposkysparkel, bør en vente ca. 3-4 dager fordi den skulle "avgasse".

Redigert av Jamaica2 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...