Jump to content

Gummijolle og planing og sånt

ydalir

Recommended Posts

Hei, dette har sikker vært tema tidligere, men likevel. Jeg har en quicksilver 230 gummijolle med oppblåsbar v bunn. Har testet den med 6hk firetakt. Virkelig ikke i nærheten av å komme i plan. Jeg er mann på 85kg. 

Så da er spørsmålet. Er jolla for liten til å plane med meg ombord?  Og hva er minimums oppsettet jeg trenger for å kunne plane? Vil ha sammenleggbar båt, så rib er ikke aktuelt.

Jeg kjøpte enn West 230 med Suzuki 6Hk ifjor. Dersom jeg fikk startet utysket, så fikk jeg den i plan. Såvidt. Jeg veier 0,11 tonn.

Jeg solgte den i våres, og handlet heller en Zodiak 310 med alu bunn og oppblåsbar kjøl med en Yamaha 9.9 Sport som enkelt kan bli en 15 HK. Idag fikk jeg den i plan med 10 åringen, 14 åringen, fruen, og meg. Pluss bagasje. Det er sånn det skal være.

Sammenleggbar er jo greit, men det er jo litt av en jobb å gjøre det.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

virker for meg som at det er lettere å få en båt på 2.70 i plan enn en på 2.30..? 

hvordan oppfører den seg om du kryper så lagt fram i båten som du klarer? 

Har hatt 3 joller med platedørk, alle med samme yamaha 4hk,  en achilles LS4 på 2.60, den planet greit med meg på 100kg ombord.  Så en Aquaquick 265 , no go.  Og nå en west commando 270, Planer nesten :lol:

Men til sommeren skal det prøves en gammel Nissan (Tohatsu) 8hk - doble effekten og 6 kg tyngre enn yamahaen - kan bli interessant :lol:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...