Jump to content

Nettilgang i landnære områder. (Mobil)


Anonym

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nå en periode på et par uker testet ut en løsning fra NetCom, NetCom Connect kaller de det..

Det er et kort man stapper i PCen, dette gir 3G(UMTS)/GPRS dekning, avhengig av hva det er i området man befinner seg..

Abo dekker også EDGE bruk i følge NetCom, men kortet som leveres pr. i dag støtter det ikke.

Hastighet: 384kb/s, altså ikke helt bredbåndshastighet, men mer enn raskt nok for mail, web, vær, osv.

 

Stabilitet: Virker til å være veldig bra, akkurat nå har forbindelsen min vært oppe 54 timer uten opphold, og jeg har lastet ned over 1,5GB data på den samme tiden (webradio), webradioen er oppe for å gi mest mulig stabil forbindelse (det hjelper ja!) Hele denne tiden har jeg vært oppe med 3G.

 

Bare et tips til dere alle!

 

HER kan du sjekke hva slags dekning det er der DU ferdes!

 

Jeg har foreløpig dette abo for 6 mnd, og vil teste det ut grundig denne tiden, foreløpig er alt meget bra, holder det seg like bra vil jeg tilogmed betale for det når de 6 mnd er ute..

 

Pris: 1990,- i etablering (eks mva)

399,- eks mva i mnd..

 

Spør du meg er det verdt hver krone!

Spesiellt når 3G dekingen langs sørlandet blir bedre selvsagt.. Pr. i dag er det god dekning i mesteparten av oslofjorden, og en del steder nedover sørlandet..

EDGE er det hele veien fra Bergen og nordover stort sett..

 

OG nei, jeg jobber ikke i NetCom.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjelder 399,- + mva også når du er på GPRS nettet med dette kortet?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Såvidt jeg har forstått gjelder dette all datakommunikasjon med det aktuelle kortet..

Og denne siden støtter meg :)

 

SMS og MMS koster det penger å sende da, naturligvis.

 

I utlandet gjelder det i følge min kontakt hos NetCom å ikke bruke kortet, det koster "sinnsykt mye".

 

Fordelen er at man jo kan skaffe seg et dataabo foreksempel i Sverige når man er der en sommer, og sette dette SIM-kortet inn i sitt NetCom Connect kort, vil jeg tro.. (har ikke testet dette enda.)

Link to post
Share on other sites

Har lurt litt på et sånt kort, har jo planer om å flytte ut i båt igjen!

 

Hvordan fikk du 6 måneder bindingstid? Trodde det var minst et år jeg - men får sjekke det litt til..

 

Det er uansett ingenting som er så bra som å rote rundt på nettet i en oppvarmet båt vinterstid!!!

Link to post
Share on other sites

Har lurt litt på et sånt kort, har jo planer om å flytte ut i båt igjen!

 

Hvordan fikk du 6 måneder bindingstid? Trodde det var minst et år jeg - men får sjekke det litt til..

 

Det er uansett ingenting som er så bra som å rote rundt på nettet i en oppvarmet båt vinterstid!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har hatt noen problemer med NetCom gjennom mitt lille firma, som følge av dette er NetCom Connect en kompensasjon NetCom ga for å beholde mitt firma som kunde.

Link to post
Share on other sites

Aha...

 

Har du forresten tenkt over mulighetene med det kortet? Feks koble på webam og kunne overvåke båten fra jobb og på ferie?

 

Det er planen min om jeg kommer så langt - ha en fast PC i båten med kartprogram, 3G og diverse webcamer der det er smart å kunne overvåke...

 

Er man veldig datateknisk så kan det suppleres med alarsending til mobil, og styring av pumper og sånt på kjøpet...

Link to post
Share on other sites

Aha...

 

Har du forresten tenkt over mulighetene med det kortet? Feks koble på webam og kunne overvåke båten fra jobb og på ferie?

 

Det er planen min om jeg kommer så langt - ha en fast PC i båten med kartprogram, 3G og diverse webcamer der det er smart å kunne overvåke...

 

Er man veldig datateknisk så kan det suppleres med alarsending til mobil, og styring av pumper og sånt på kjøpet...

<{POST_SNAPBACK}>

Det blir en løsning med webcam, værstasjon, navigasjon og full pakke via PC.

Håper også å klare å fikse en løsning med autopilot som lar seg styre av PC relativt rimelig.

Nøyaktig hva det blir vil selvsag tiden vise, men det er noen av tingene som skal på plass.

Link to post
Share on other sites

Håper også å klare å fikse en løsning med autopilot som lar seg styre av PC relativt rimelig.

Og da kan vi sitte hjemme og så kan båten seile rundt av seg selv?

 

Bare fleip. Det høres imidlertid veldig interessant ut. Er dette det samme som Telenor har i "mobile kontor"?

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og da kan vi sitte hjemme og så kan båten seile rundt av seg selv?

 

Bare fleip. Det høres imidlertid veldig interessant ut. Er dette det samme som Telenor har i "mobile kontor"?

<{POST_SNAPBACK}>

Eneste forskjell på kortet til NetCom i forhold til Telenor sitt er at NetCom desverre leverer varianten uten WLAN.. Telenor leverer samme kort med WLAN i tillegg.

 

Ellers samme som Telenor sitt mobilt kontor opplegg ja, men vesentlig billigere å bruke :)

 

Ja, jeg tenkte å kunne sitte hjemme, og la båten seile av seg selv.. (15. Oktober blir båten hjemmet mitt)

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker min Nokia 6630 mobiltelefon som 3g/gprs modem og Netcom har en maks pris på 25 kr pr dag for dette.

 

Problemet med Netcom i forhold til Telenor er at netcom ikke har EDGE i sør Norge. Der det ikke er 3g får man dermed kun gprs hastighet. Telenor har veldig bra EDGE dekning men har som vanlig priset seg så høyt av vanlige lønnsmottakere ikke kan bruke dem som leverandør. De er faktisk dobbelt så dyre som NetCom med 50 kr pr dag.

Link to post
Share on other sites

Bruker min Nokia 6630 mobiltelefon som 3g/gprs modem og Netcom har en maks pris på 25 kr pr dag for dette.

 

Problemet med Netcom i forhold til Telenor er at netcom ikke har EDGE i sør Norge. Der det ikke er 3g får man dermed kun gprs hastighet. Telenor har veldig bra EDGE dekning men har som vanlig priset seg så høyt av vanlige lønnsmottakere ikke kan bruke dem som leverandør. De er faktisk dobbelt så dyre som NetCom med 50 kr pr dag.

<{POST_SNAPBACK}>

For deg vil det bli billigere med Connect dersom du bruker mobilen til data hver dag, og når taket hver dag..

30x25=750,-

399x1,25=499,-

 

I løpet av noen mnd får du da altså Connect-kortet uten at det er noen reell kostnad.

 

Det kortet er gull, da kan man fortsatt bruke telefonen som vanlig mens man er på nett..

Link to post
Share on other sites

Helt enig. Har gjort samme regnestykket selv. Men så bruker jeg det kun et par ganger i uken og ikke hver dag.Har også lest noe om at det kommer bedre kort til høsten (mulig de er kommet nå?)

 

Uansett vil vel Wi-max overta dette markedet om et par år.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorvidt det vil komme bedre kort vet jeg ikke, vet bare at jeg har det NetCom leverer i dag, inntil 384kb/s overføring.. Det er 2Mb/s 3G på vei, men det tar vel litt tid før det faktisk er oppe og går..

 

Hvis man skal tenke på hva som kommer så lenge som et par år frem i tid kan man glemme å investere i noe nytt overhodet, det er så mye nytt på vei til enhver tid at det er umulig å følge med på alt, man får bare hoppe på det som er bra nok, og vente til det er ikke er bra nok lenger, for så å satse på neste løsning..

Link to post
Share on other sites

Har kortet ditt støtte for edge? Nå har jo ikke netcom det i Sør-Norge men første generajon kort hadde kun 3g og gprs. Tenkte vente til de kom med bde gprs, edge og 3g før jeg kjøpte. Men så ble det 3g mobil og med den bruken jeg har nå lønner nok det seg.

 

Men Netcom kan bare sponse meg også med et kort om de trenger noen til å teste de rundtomkring i sør norge!

Link to post
Share on other sites

Har kortet ditt støtte for edge? Nå har jo ikke netcom det i Sør-Norge men første generajon kort hadde kun 3g og gprs. Tenkte vente til de kom med bde gprs, edge og 3g før jeg kjøpte. Men så ble det 3g mobil og med den bruken jeg har nå lønner nok det seg.

 

Men Netcom kan bare sponse meg også med et kort om de trenger noen til å teste de rundtomkring i sør norge!

<{POST_SNAPBACK}>

Såvidt jeg har forstått skal det støtte EDGE, skal stikke ned i stua og se gjennom dokumentasjon nå, så kommer jeg med tilbakemelding..

 

EDIT: Sitter nå på maskina med 3G, og fant ut at nei, kortet har ikke støtte for EDGE, forsøkte også å ringe NetCom, og de fortalte at nei, kort med støtte for EDGE har de ikke enda..

Jaja, bryr ikke meg så mye, er ikke så mye steder med EDGE uansett jeg, og det er jo 12mnd operatørsperre på kjøpet her så..

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...