Robåt1 Startet 30.Mai.2020 Del på Facebook Startet 30.Mai.2020 Fjorårets båtkjøp står hjemme i hagen for en runde utvidet båtpuss. Langs styrbord skuteside mellom fenderlist og vannlinje har båten ligget og slått mot noe skarp. Det er fire-fem felter på opptil 40 x 15 cm som er ripet opp såpass inn i gelcoaten at det nok bør sparkles for å få det fint igjen. Hvordan bør jeg gå frem? Hvis jeg skal slipe kantene på alle hakk og riper blir jeg holdende på til neste år. Kan jeg våtslipe feltene med fint papir, vaske med aceton og dra gelcoatsparkel over det hele med en plastsparkel? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Mai.2020 Del på Facebook Svart 30.Mai.2020 Jeg er redd det vil slippe. Mulig du bør slipe ned hele området og legge på gelcoat, ikke sparkel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Komodo skrev for 11 timer siden: Mulig du bør slipe ned hele området og legge på gelcoat, ikke sparkel. På sånne skader, er dette det eneste som vil gi ett skikkelig fint resultat Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 @Eika , du som er en råtass på akkurat dette. Kan du sette opp en punktvis beskrivelse på hvordan du ville gått fram for å gjøre en slik jobb? Tenker da på bla.: Hvordan du påfører gelcoat Hvor mange strøk legger du på Maskerer du rundt området før du sliper? Hvilken korning begynner du med når du skal slipe Hva er trikset for å få en pen overgang mellom ny og gammel gelcoat uten at det blir høydeforskjell eller ujevnheter? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Olevine Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 (redigert) Det er sikkert riktig som komodo og Eika skriver, men jeg reparerte et par liknende skader på min båt med gelcoatsparkel. Det var nok ikke like mye oppskrapet som det du har, og ca halve arealet. Det ene området tok jeg i fjor og det andre nå i vår. Jeg slipte lett over meg 80 papir og la på et tynt sparkellag. På kort avstand (leseavstand) kan jeg se at det ikke er perfekt, men på lenger avstand synes det ikke. Jeg var også litt skeptisk til om det ville slippe, men foreløpig holder det. Redigert 31.Mai.2020 av Olevine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Komodo skrev for 2 timer siden: @Eika , du som er en råtass på akkurat dette. Kan du sette opp en punktvis beskrivelse på hvordan du ville gått fram for å gjøre en slik jobb? Tenker da på bla.: Hvordan du påfører gelcoat Hvor mange strøk legger du på Maskerer du rundt området før du sliper? Hvilken korning begynner du med når du skal slipe Hva er trikset for å få en pen overgang mellom ny og gammel gelcoat uten at det blir høydeforskjell eller ujevnheter? Sliper fort over med 120, legger på alt fra 2 til 8 lag med gelcoat med skumrulle. Kommer litt ann skaden, er heller ikke så nøie med maskering, bruker det mest for og markere hvor skadene er Begynner med 240 eller 400, kommer ann på hvor mye jeg må slipe ned Trikset for og få en pen overgang er sliping, sliping, sliping, ett lag med gelcoat, sliping sliping sliping, plutselig må man legge på litt igjen, så slipe litt mindre. Etter 2-300skader, så er jeg fortsatt nybegynner Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 (redigert) Eika skrev 10 minutter siden: , legger på alt fra 2 til 8 lag med gelcoat med skumrulle. Skumrulle, som de man får på BT? Trodde de løste seg opp av styren... Prøvde med skumrulle på epoxy, det gikk i alle fall ikke. Sitat Begynner med 240 eller 400, kommer ann på hvor mye jeg må slipe ned Klarer du å få vekk ujevnhetene med så fint papir som 240? Jeg tenkte mer på 80 i førsten. Da jeg lagde ny plate i glassfiber til badeplattformen malte jeg området rundt antisklibelegget med pensel etter å ha støpt. Begynte med 60 papir for hånd for å ta toppene etter penselstrøkene før jeg gikk over til maskin. Jeg opplever at med for fint papir så vil bare papiret følge ujevnhetene, ikke glatte dem ut. Noen meninger om det? -------- Lagt til: Se forøvrig beskrivelse og bilder av akkurat den jobben nederst på side 5 i denne tråden: Redigert 31.Mai.2020 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Jeg bruker bare skumrullene 10-60sec, så er det i søppla og på neste lag tar jeg en ny en. 240 og en god slipemaskin, så blir det jevnt og fint Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Med min begrensete slipeerfaring må jeg bruke langsliper for å få det fint. Når alt er plant, kan jeg bruke maskin med finere korning. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Bruker å sprøyte toppcoat tynner med aceton.Bruker biltema overkropp sprøyte med grov dyse Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Eika skrev for 2 timer siden: Jeg bruker bare skumrullene 10-60sec, så er det i søppla og på neste lag tar jeg en ny en. Takk 👍 Eika skrev for 2 timer siden: 240 og en god slipemaskin, så blir det jevnt og fint Snakket med en ekspert på området tidligere i uka, og det du sier er helt i tråd med det han sa. Tipper at litt av forskjellen er typen slipemaskin samt hvor jevnt man påfører gelcoaten. I likhet med @Jakob T pleide han å sprøyte hvis det var et visst areal. Har vært og slipt litt på mitt lille prosjekt på Viksunden i dag, fortsetter med spørsmålene i den tråden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Kan bekrefte at maskinen og ikke minst type papir har mye å si for resultatet. Sprøyte Gelcoat er farlig fort å venne seg til. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 (redigert) Knude skrev 11 minutter siden: Kan bekrefte at maskinen og ikke minst type papir har mye å si for resultatet. Du sier det ja. Tips mottas med takk Sitat Sprøyte Gelcoat er farlig fort å venne seg til. Joda, vet at det er enkelt. Bygde meg en Musling for ca 20 år siden, da sprøytet jeg forma med gelcoat før jeg støpte. Sprøytet vel tre ganger da vi var tre stykker som støpte hver vår. Brukte også sprøyte fra Biltema den gangen, men ikke den med kopp over. Så vidt jeg husker tynnet jeg heller ikke ut coaten. Derimot så gikk jeg på ei blemme med det ene skroget, der sprøytet jeg for tynt lag med coat. Edit: Det var nok 25 år siden vi støpte de jollene når jeg tenker meg om. Tiden flyr... Redigert 31.Mai.2020 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.