Jump to content

Møkkete gummijolle sa du?


REM

Recommended Posts

Aldrig så møkkete at den ikke kan bli bra igjen. Vask med acetone. Knepet er å ha godt med filler. Dynk ei fille med Aceton og stryk over flata som skal vaskes. Umiddelbart, og før acetonen rekker å fordampe, stryk over med ei ren fille. Bytt filler ofte, dynk godt med aceton, og ta et lite område av gangen. Når du har tatt hele båten, vask med såpe og vann og sett inn med vinylpolish. Biltema og bensinstasjonene har flere typer beregnet på bilinteriør. Jolla blir som ny. Du tror det ikke før du har sett det.

Bilde

 

Bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette fungerer også på skai, men ikke for mange ganger da det tar et lite lag farge hver gang.  Bare husk å sette inn med fettstoff etterpå.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet at noen benytter vaselinolje istedenfor vinylpolish etter behandlingen. Kan hende detter er bedre i lengden?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vil bare minne alle som omgås løsemidler som aceton om alltid å bruke beskyttelseshansker. På så store jobber som dette er også et veldig godt avtrekk eller gassmaske et must. Aceton går rett gjennom huden og i blodet og kan gi ubotelige løsemiddelskader.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Aceton går rett gjennom huden og i blodet og kan gi ubotelige løsemiddelskader.

<{POST_SNAPBACK}>

Yep, stemmer det, den går rett til hypofysen, men du hellige jul hvor gøi det kan være (å se på). :crazy: Helt til neste dag oprinner ... :smash::headbang::puke:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Huh, jeg valgte Jif Skurekrem og en diiger rull med papir isteden. Turte ikke gå løs med Aceton.

<{POST_SNAPBACK}>

Aceton er løsemidder for de fleste sk. amorfe termoplaster, deriblant PVC som de fleste gummibåter er laget av. Eksponert for aceton over tid vil alle disse plastene svelle og etterhvert gå i oppløsning. Poenget blir da å ikkeeksponere plasten for aceton over et lengre tidsrom. Jobber du under åpen himmel og tørker av umiddelbart med ren fille bør du være trygg da acetonen umiddelbart vil fordunste. Jeg har benyttet metoden i mange år når jeg rengjør fendere og aldrig opplevet noe unormalt. Men for all del, aceton er sterke saker og får du jolla ren med Hugos eller tilsvarende så vil jeg anbefale at du fortsetter med dette.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tok runden med rens av jolla med denne flasken fra Biltema

http://www.biltema.no/Archive%5CProduct_im...%5C36-860_l.jpg

 

Lett å jobbe med og effektiv.

Resultatet ble en ren gummibåt som var ferdig voxet.....

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Vil bare minne alle som omgås løsemidler som aceton om alltid å bruke beskyttelseshansker.  På så store jobber som dette er også et veldig godt avtrekk eller gassmaske et must.  Aceton går rett gjennom huden og i blodet og kan gi ubotelige løsemiddelskader.

<{POST_SNAPBACK}>

:eek::eek::eek: Takk for advarselen. Det var jeg ikke klar over... Skal ta meg bedre i akt neste gang :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...