Loter Startet 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2020 Hei båtfolk! Første post på forumet, så Jeg er litt spent nå. Sjøsatte nyinnkjøpt Brukt båt i går, og hadde store planer for tidenes pinse helg. Båten err en Askeladden Invader 2009/2010 modell. Motor hadde service i 2017 Med registrert timetallet hos verksted på 58 timer. Timeteller står i dag på 62 timer. Det vil si 4 timer på 3 år. Når jeg gir gass, stopper den på ca. 2000 omdr. Og alarmen på overoppheting kommer. Med medfølgende forslag om sjekk punkter. (Impeller, vanninntak osv) Utover dette viser instrumentene følgende Temp Vann ca 90 grader Olje trykk 69 psi Vann trykk ca.10 PSI Kontrollstrålen er sterk og fin, så immpeller ser ut til å fungere fint, og den ble og skiftet ved service. I følge verksted ble termostat også sjekket Tenker å sjekke termostat i dag, men tenker og på giver feil på temp føler. Er det noen som har noen tips om event. Plassering av denne følere/giveren, og ellers noen tanker rundt dette problemet. Prøver å legge ved bilde av motoren. Takknemlig for innspill? Loter Sitér dette innlegget Link to post
Loter Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Tok ut termostaten og sjekka den med varme. Den løser ut helt fint. Starta motoren uten termostat. Samme feilmelding. (206) Er det noen som kan fortelle om impeller kan være skadet selv om strålen er fin? Noen som kan si om rundt 10 psi vanntrykk er normalt på en slik motor? Motor har som sagt kun gått 4 timer siden impeller skift. Sitér dette innlegget Link to post
bedre etusiast Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Hadde nesten samme problemet på min mercury 50 EFI Bytta termostat, impeller, pakninger og plata under impeller (alt dette kommer med 300timers service kit) har ikke hatt problemer siden. Vet ikke om dette vil hjelpe i ditt tilfelle men bare min tanke. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Loter skrev 37 minutter siden: Noen som kan si om rundt 10 psi vanntrykk er normalt på en slik motor? Motor har som sagt kun gått 4 timer siden impeller skift. Fritt etter husken så mener jeg at min 100hk 2014 mod ligger på 14 psi. Kan dobbeltsjekke det neste gang jeg er ute. Mulig manualen sier noe om dette? Jeg har ikke byttet impeller på min, og den har nå gått 230 timer. Tror kanskje jeg bytter til neste år. 4 timer er jo ingenting så sant det ikke er fabrikasjonsfeil på den. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Loter Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Takk for tilbakemelding! Motoren går jo ikje høgere en 1900 før turtallssperren slår inn, så jeg tenkte at vanntrykket vil variere med turtallet, eller tar jeg feil her. Har egentlig ikke annen erfaring en fra min gamle 86 mod. Suzuki DT. 25. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Står du på land? Kjører motoren i fri? Hvis så, så er det turtallssperren rundt 2000rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Loter Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Båten ligger på sjøen, ja turtall sperren slår inn både i fri og med drift framover. Kan kjøre ca. 5 knop før sperren slår inn. Sitér dette innlegget Link to post
Loter Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Interessant info Sørlandet2. Det var jeg ikke klar over. Vet du hva som senser at motoren er i sjøen? Kan det kanskje være at den sensoren ikke fungere, og motoren tror den er på land? ? Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Har en suzuki som gikk i nødmodus pga høy temp. Endte med bytte av ecu'n? Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 (redigert) Er ikke temperaturen på vannet veldig høy? Kan det være en dårlig temp sensor? Redigert 1.Juni.2020 av Puntern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Loter Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Tenker i den retningen jeg og. Spurte i en tidligere post om noen vet hvor den føleren ligger. Ligger en føler like ved termostaten. Kan muligens være den. Koblet den fra, men da kom det en annen feilmelding. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Loter skrev for 4 timer siden: Interessant info Sørlandet2. Det var jeg ikke klar over. Vet du hva som senser at motoren er i sjøen? Kan det kanskje være at den sensoren ikke fungere, og motoren tror den er på land? ? Ja, den motren, og de fleste moderne utenbords, har en turtall-sperret i det området, når motoren kjøres i fri. Jeg er usikker hvor sensor er på det. Hvis sitt problem skulle være relatert til denne funksjonen, så ville den gå på turtallsperra også før motoren når 90 grader. Gjør den det? Enig i at en vanntemperatur på 90 høres høyt ut. Da begynner blokka å bli veldig varm. Kanskje du har en IR,-temperaturmåler for å bekrefte temperatur? Sitér dette innlegget Link to post
Loter Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Jeg er usikker på om turtallssperren slår inn når motoren er tiltet mindre en 90 grader. Har ikke hatt fokus på tilt indikatoren når jeg har testet. Dette er nytt, og mye god læring i denne diskusjonen. Nå er båten tatt opp, men jeg tar med alle innspillene når jeg leverer den på verksted. Dette er hyttebåt, og vi er tilbake om to uker. Da håper jeg at båten er klar. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Loter skrev 27 minutter siden: Jeg er usikker på om turtallssperren slår inn når motoren er tiltet mindre en 90 grader. Har ikke hatt fokus på tilt indikatoren når jeg har testet. Dette er nytt, og mye god læring i denne diskusjonen. Nå er båten tatt opp, men jeg tar med alle innspillene når jeg leverer den på verksted. Dette er hyttebåt, og vi er tilbake om to uker. Da håper jeg at båten er klar. Ble vist litt forvirring her. Turtallsperra jeg refererer til gjelder når du øker turtall i fri. (Gjøres ved å trykke på ett-, eller annet på gasshåndtaket) Brukes når du skal varm-kjøre motoren på land, eller ønsker å øke turtallet mens du er i fri, enten på land eller vann) Det jeg lurte på om turtallsperra slår inn, på vann, normal operasjon, også FØR du når 90 grader på vanntemperatur. Har ikke noe med tilt-posisjon. Du har vell motoren tiltet helt inn i lav fart, samt når du skal akselere opp i plan? Sitér dette innlegget Link to post
Loter Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Takk for klargjøring. Ja turtallssperren slår inn umiddelbart ved oppstart på sjø med motoren i laveste posisjon. Også når motoren er kald. Temperaturen jeg refererer til ble avlest etter en liten rundtur på fjorden i ca. 5 knop. Ca. 15 min. Gange. Startet også motoren uten termostat for test. Alarm/turtallssperren slo også da inn umiddelbart når turtallet nådde ca. 2000 Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Jeg er ikke ekspert, men har hatt samme motor. Hadde bare gode erfaringer, så dette er bare basert på erfaringer fra den, og litt tanker rundt systemet. En video her. Kanskje det kan hjelpe. Det ser ut som bryter på blokka skal registrere at motoren er i fri, og med det begrense turtall. Med en motor som har vert brukt lite de siste årene, så er det vel en mulighet at en bryter har satt seg. Kanskje også kjent problem som forhandler kan hjelpe med. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Bare en tanke til. Hvis det er et problem med nevnte fri-switch, så vil jeg anta det er mulig å starte motoren når gir/gass-hendel står i gir. Hvis du skal prøve det, så se til at propellen er klar, og båten enten er godt fortøyd, eller ute i fritt vann. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Loter Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Takk for gode forslag. Dette var meget interresant. Båten er som tidligere nevnt tatt på land og levert verkstedet, men jeg skal definitivt tipse mekaniker om denne mulige feilkildene. Sitér dette innlegget Link to post
Loter Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Hadde visst glemt dette. Her er feilmeldingen som kommer. Fri-switch hadde vel kanskje ikke sendt denne meldingen? 206 Overtemp Engine is overheating. Check for plugged water inlet. Water pump may be faulty. Non‑Critical ‑ Service Engine Soon ‑ Refer to Owner's manual for service procedure. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Ja, vanskelig å se sammenheng mellom den koden og feil i fri-bryter. Hold oss oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
Loter Svart 13.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 (redigert) Da er båten på sjøen igjen. Mistanken bekreftet. Verkstedet skaffet ny sensor. Alarmen forsvant. Kjørte den en liten time i dag. Motoren ser ut til å fungere normalt igjen. Takk til alle som har vært med å deltatt i tråden?? Loter Redigert 13.Juni.2020 av Loter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.