Jump to content

Mercury 100hk. 4t 2010 modell kutter på 2000 omdr.


Loter

Recommended Posts

Hei båtfolk! Første post på forumet, så Jeg er litt spent nå.

 

Sjøsatte nyinnkjøpt Brukt båt i går, og hadde store planer for tidenes pinse helg. Båten err en Askeladden Invader  2009/2010 modell.


Motor hadde service i 2017 Med registrert timetallet hos verksted på 58 timer. Timeteller står i dag på 62 timer. Det vil si 4 timer på 3 år.

Når jeg gir gass, stopper den på ca. 2000 omdr. Og alarmen på overoppheting kommer. Med medfølgende forslag om sjekk punkter. (Impeller, vanninntak osv)

 

Utover dette viser instrumentene følgende

Temp Vann ca 90 grader

Olje trykk 69 psi

Vann trykk ca.10 PSI


Kontrollstrålen er sterk og fin, så immpeller ser ut til å fungere fint, og den ble og skiftet ved service. I følge verksted ble termostat også sjekket

 

Tenker å sjekke termostat i dag, men tenker og på giver feil på temp føler. Er det noen som har noen tips om event. Plassering av denne følere/giveren, og ellers noen tanker rundt dette problemet.

 

Prøver å legge ved bilde av motoren.

 

Takknemlig for innspill?

 

Loter

 

 

 

 

 

 

D96EB957-344B-40C6-AA23-70366B998108.jpeg

Link to post

Tok ut termostaten og sjekka den med varme. Den løser ut helt fint. Starta motoren uten termostat. Samme feilmelding. (206)

Er det noen som kan fortelle om 

impeller kan være skadet selv om strålen er fin? Noen som kan si om rundt 10 psi vanntrykk er normalt på en slik motor?

Motor har som sagt kun gått 4 timer siden impeller skift.

Link to post

 

Loter skrev 37 minutter siden:

Noen som kan si om rundt 10 psi vanntrykk er normalt på en slik motor?

Motor har som sagt kun gått 4 timer siden impeller skift.

Fritt etter husken så mener jeg at min 100hk 2014 mod ligger på 14 psi. Kan dobbeltsjekke det neste gang jeg er ute. Mulig manualen sier noe om dette? Jeg har ikke byttet impeller på min, og den har nå gått 230 timer. Tror kanskje jeg bytter til neste år. 4 timer er jo ingenting så sant det ikke er fabrikasjonsfeil på den.

 

Link to post
Loter skrev for 4 timer siden:

Interessant info Sørlandet2. Det var jeg ikke klar over. Vet du hva som senser at motoren er i sjøen? Kan det kanskje være at den sensoren ikke fungere, og motoren tror den er på land? ?

Ja, den motren, og de fleste moderne utenbords, har en turtall-sperret i det området, når motoren kjøres i fri. 

Jeg er usikker hvor sensor er på det. 

Hvis sitt problem skulle være relatert til denne funksjonen, så ville den gå på turtallsperra også før motoren når 90 grader. Gjør den det?

Enig i at en vanntemperatur på 90 høres høyt ut. Da begynner blokka å bli veldig varm. Kanskje du har en IR,-temperaturmåler for å bekrefte temperatur? 

 

Link to post

Jeg er usikker på om turtallssperren slår inn når motoren er tiltet mindre en 90 grader. Har ikke hatt fokus på tilt indikatoren når jeg har testet. Dette er nytt, og mye god læring i denne diskusjonen. Nå er båten tatt opp, men jeg tar med alle innspillene når jeg leverer den på verksted. Dette er hyttebåt, og  vi er tilbake om to uker. Da håper jeg at båten er klar.

Link to post
Loter skrev 27 minutter siden:

Jeg er usikker på om turtallssperren slår inn når motoren er tiltet mindre en 90 grader. Har ikke hatt fokus på tilt indikatoren når jeg har testet. Dette er nytt, og mye god læring i denne diskusjonen. Nå er båten tatt opp, men jeg tar med alle innspillene når jeg leverer den på verksted. Dette er hyttebåt, og  vi er tilbake om to uker. Da håper jeg at båten er klar.

Ble vist litt forvirring her. 

Turtallsperra jeg refererer til gjelder når du øker turtall i fri. (Gjøres ved å trykke på ett-, eller annet på gasshåndtaket) Brukes når du skal varm-kjøre motoren på land, eller ønsker å øke turtallet mens du er i fri, enten på land eller vann)

Det jeg lurte på om turtallsperra slår inn, på vann, normal operasjon, også FØR du når 90 grader på vanntemperatur. 

Har ikke noe med tilt-posisjon. 

Du har vell motoren tiltet helt inn i lav fart, samt når du skal akselere opp i plan?

Link to post

Takk for klargjøring. Ja turtallssperren slår inn umiddelbart ved oppstart på sjø med motoren i laveste posisjon. Også når motoren er kald. Temperaturen jeg refererer til ble avlest etter en liten rundtur på fjorden i ca. 5 knop. Ca. 15 min. Gange.

Startet også motoren uten termostat for test. Alarm/turtallssperren slo også da inn umiddelbart når turtallet nådde ca. 2000

Link to post

Jeg er ikke ekspert, men har hatt samme motor. Hadde bare gode erfaringer, så dette er bare basert på erfaringer fra den, og litt tanker rundt systemet. 
 

En video her. Kanskje det kan hjelpe. Det ser ut som bryter på blokka skal registrere at motoren er i fri, og med det begrense turtall. 
Med en motor som har vert brukt lite de siste årene, så er det vel en mulighet at en bryter har satt seg. Kanskje også kjent problem som forhandler kan hjelpe med. 
 

lykke til.

 

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...