Jump to content

Scand Classic 25, vann i motorrommet


Drewhaugis

Recommended Posts

Vi har oppdaget store mengder vann i motorrommet i vår scand classic 25 fot. Er dette vanlig? Er en manuell lensepumpe som er satt inn. Selger sa 3 pump etter hver tur var lurt og at det ville komme litt vann. Vi har hatt båten i 1mnd og gjort dette og vel så det. Sjekket motor i dag da det begynte å pipe og vannet stod opp til motoren i motorrommet. Tuller ikke at jeg tok 1000 pump med den manuelle lensepumpe.

La ved bildet etter disse 1000 pumpene, fortsatt vann der. Er dette normalt? Hilsen uerfaren båtmann som har vært båteier i noen få uker. 

Screenshot_20200530_213930_com.facebook.orca.jpg

Link to post

Antar du har smakt på vannet og konstatert saltvann ? 
 

leit at man selger båt til uerfarne og kanskje har bagatellisert en gryende lekkasje. 
 

synes som at det har stått vann høyt opp, over de rillene/ luftinga over girkassa? 
da tenker jeg at du har dårlig tid på å berge den også. 
og har vannet stått så høyt, har det kanskje stått over oljepeilepinnen også? -den skal jo normalt være tett med en o-ring... men... 

 

få ut resten av vannet, en svamp og bøtte er til god hjelp for å få ut restvann. 
 

Ser du har aksling. Ett mulig lekkasjepunkt er der hvor akslingen går gjennom skroget. 
dernest ventil på skroggjennomføring for kjølevann og slanger som er koblet på. Så må du sjekke sjøvannsfilter og gå over alle slanger. Tørkepapir rundt slike punkt av avsløre mye. 
 

du har dårlig tid nå!

 

lagt til : er det kun under motorgange den lekker, eller også i havn ?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Som de andre her sier, ikke normalt, her må alt ut og lekkasjen lokaliseres raskest mulig, kan jo håpe det er simringer på pakkboksen som er gåen eller noe slikt, det er hvert fall enkelt å skifte når du får båten på land.


Edit: Eller om det er slangen fra sjøvannsinntaket eller noe som kan byttes på sjøen ville vel vært enda bedre.

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post

Men vær forsiktig medan du lenser, vasker og leiter etter lekkasje.  Dersom feks ein slange er sprukket av aldring så kan den fort knekke av når du tar på den. Då er det greit å ha ain plan B ... plugger av forskjellige dimmensjoner eller anna til å tette med inntil du får summa deg. 

  Vanninntrenging forekommer på mange båter i året, slanger og pakninger eldes, og sjølv båtvandte folk kan rammes av dette. 

   

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Skal ikke komme mere enn evt noen drypp fra pakkboks, om det er fettsmurt med talgpakning. Her ser det ut som det er vesentlig lekkasje over tid. Hvis det har vært slik, bør du gå på selger. Er ikke bra for gir, dempeplate, svinghjul, motor fester, dynamo, starter etc. 

Førstehjelp er å fylle med ferskvann, men slik rust kommer ut ved svinghjul hus, frykter jeg det kanskje er sent☹️

Link to post

Takk for alle tilbakemeldinger og hjelp. Saltvann som er der og ja jeg følte det har vært over tid. Har fjernet bortimot 50 l vann og det sto opp mot motoren når alarmen gikk. Tester nå om det kommer vann ved motorgang eller når vi står stille. Var ikke noe mer vann siden gårsdagen. Ikke noe tegn til slanger som lekker. Renner små dryp fra et lite hull på siden, luftehull?! Blir litt bekymret når dere skriver haster, for sent, tiden er ute og kontakt selger. Selger gav tilbakemelding om å bruke Fettpumpe etter hver gangs båttur, det var årsak og vanlig. Hva tenker dere om det? Føler at det har vært bra med vann tidligere der ettersom det er vannstandmerke på sidene. 

Link to post

Jeg har aldri hatt båt der det er vanlig å bruke fettpumpe etter hver tur. Kanskje presse fett et par ganger i sesongen, og da med skrulokk på fettpresse. 

 

Prøv med motor i gang og giret i fremover, og se om det da lekker inn ved akslingen.  Det er der det vil lekke hvis selger tenker på fettpresse (ut fra hva jeg kan forstå).

 

Et annet typisk sted for lekkasje er vannpumpe (sitter foran på motoren stort sett). Da vil det lekke hvis motoren sviver. Ofte lekkasje der hvis simring (en tette ring) lekker. Ofte en grei reparasjon. 

 

En annen og mer kritisk lekkasje er hvis det lekker i en slange eller et rør et sted. Da skal du også se det ved å la motor svive. 

 

Ved feilsøking kan det være bra å starte  motoren, og la den gå på høyere turtall enn tomgang. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Drewhaugis skrev for 20 timer siden:

Tuller ikke at jeg tok 1000 pump med den manuelle lensepumpe. La ved bildet etter disse 1000 pumpene, fortsatt vann der.

 

pipe skrev for 10 timer siden:

Noen båteiere blir nervøse når båten tar inn vann men sånn har det vært i alle tider

 

Her er det snakk om 1000 pump med ei manuell pumpe som jeg vil anta minimum pumper 0,5 liter pr. slag.

Dvs. 500 liter vann, og ennå er det iflg. bildene en god del liter vann igjen i kjølen.

 

Enda godt at "noen" båteiere reagerer.

Link to post

Hva med svanehals til eksos? Der lakk det inn hos oss i forfjor (Scand Baltic) hadde tæret gjennom. Fikk den sveiset og har nå koblet på en anode til den,.

 

Men jeg ville pumpet ut alt, og så lagt gråpapir under motor og der det kan komme inn, så ser du hvor det blir vått.

Baltic-pappa

Link to post

Har lest alle svarene og informasjon fra TS (som er litt vanskelig å forstå til tider), jeg vedder 100kr på at det er simringene som trenger å skiftes og at TS har en relativt høy vanninntrenging ved gang.

 

Tidligere eier har nok kompensert for skifte av simringer med å pøse på mer fett...

 

Jeg mener det er helt OK å bli litt urolig når man har vannlekkasje helt opp til bunn av motoren, hadde det vært min båt ville den stått på land allerede med akselen demontert men det er nå bare meg :rolleyes:

 

Og så en siste melding til TS, det er ikke vanlig å måtte bruke fettpress etter hver tur, kun en gang  iblant og i små mengder. Jeg bruker ikke en hel fettkopp på en sesong en gang.

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Jannmar skrev for 1 time siden:

 

 

Her er det snakk om 1000 pump med ei manuell pumpe som jeg vil anta minimum pumper 0,5 liter pr. slag.

Dvs. 500 liter vann, og ennå er det iflg. bildene en god del liter vann igjen i kjølen.

 

Enda godt at "noen" båteiere reagerer.

Mitt svar ble gitt på samme bakgrunn, altså fortsatt vann oppunder motor etter 1000 pumpetak. Bildet bærer preg av at gir, svinghjul hus og motor fester har vært i saltvann. Det er da behov for umiddelbar skylling med ferskvann for å få bort mest mulig salt. Ruststøv fra dempeplate er et dårlig tegn. Om remhjul har vært i vann, vil det bli kastet godt rundt, og dynamo vil også være utsatt. Ser ut som en Yanmar, så en forespørsel til feks Vestfold Elektrodiesel om hva som bør gjøres, kan være lurt. Hvor langt opp har vannet vært på motor? 

Link to post

Angrer veldig på at jeg ikke tok bilde. Men var sjokkerende mye vann og med tanke på at jeg har hatt båten i 7 uker så ser det ut som det har vært høy vannstand før, (se merke på siden) tenker dere at det er reklamasjon og at jeg bør gå på tidlig eier? Virker som dere er erfarne båtfolk som skriver her så alle tips mottas med åpne armer. Er 100% saltvann og ja en yanmar motor. Selger er båtmekaniker av yrke?!! Er jeg blitt lurt? 

Link to post

Om innstrømmingen av vann har skjedd med konstant hastighet og mengde i de 7 ukene du har hatt båten, har det også vært tilsvarende på det tidspunkt du overtok båten.

 

Du sier at selger har sagt at 3 pump etter hver tur er nok til å holde båten tørr.

 

Om du har vært på tur hver dag i de 7 ukene du har hatt båten, blir det 49 turer.

Med 3 pump etter hver tur blir det totalt 147 pump.

 

Men når du nå har tatt 1000 pump og det fremdeles er mange liter vann igjen i båten, er det noe som ikke stemmer.

 

Enten har vanninstrømmingen tiltatt i løpet av de siste 7 ukene, eller så har selger gitt deg feil opplysninger og du er blitt lurt.

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

Kanskje du har kjørt ein anna tur enn forrige eiger? Dobbel så lang tur gir vel dobbelt så mange pump.. 

    Det er bare flås å spekulere i "skylddeling" for ein lekkasje før det er fastslått kva som lekker.  Og det er bare du som i dag eiger båten som kan konstantere kor vatnet kjem inn. Og med slike mengder du anntyder så burde det være aldeles problemfritt å finne ut av. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

På min båt (samme båt) kom det også mye vann inn men det viste seg å være at kalesjen ikke var skikkelig tett. Det var også noen skruer til badestige og liknende bak som ikke var fuget skikkelig. Når jeg impregnerte kalesjen og tettet lekkasjen rundt skruer og bolter sluttet det å komme inn vann. Jeg syns imidlertid det høres ut som store mengder med vann på relativt kort tid så det er mulig at lekkasjen kommer fra en annen plass. Hvis du har mulighet til å få den på land kan det være lurt å undersøke skrog gjennomføringer, gjennomføringer til ror og til propell. Undersøk også om det kan være noen skader på skroget. Mange som har lappet skader under vannlinjen på suspekte måter for å skjule feil. Har selv opplevd det på en båt jeg kjøpte. 

Link to post

en ny vanninntrengning kan naturligvis oppstå i tillegg til den skvettet selger vanligvis pumpet ut. 
En eksospotte som har holdt tett, men vært skral,  kan plutselig lekke. 

Jeg kan bare snakke for meg selv, men da jeg kjøpte seilbåten for 10 år siden, fulgte jeg nøye med på motorrommet bl.a. 
 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...