Jump to content

Wallas koketopp blir ikke varm


R.O

Recommended Posts

Eller at spenningen på batteriet har sunket siden igår. Start opp motoren slik at dynamoen lader og gjør et nytt forsøk. Hvilken Wallas er det du har? Jeg har en 95D og i den er det ikke glødetråd.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Alltid greit å vite hvilken koketopp det gjelder. Er det en 90, 95, 85, 88 eller 800?

 

Felles for disse er kontrollpanelet, og når det blinker i vippebryteren indikerer det for lav spenning. Tipper den virker som den skal når motoren går.

Sjekk batterier, irring på strømkabler, og om tverrsnittet på kabel frem til koketopp er minimum 4mm2.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Eureka skrev 2 minutter siden:

Da er vel eksosen også kald ? 
 

er vel glødetråden som har røket. -ihvertfall meter nærliggende. 


Dette kan jeg lite om, men tenkte også at tenningen (det blir vel glødetråder) kan ha gått... Men litt rart at den ble litt varm...? Noen måte å se om tråden har røket på..?

Link to post
Lars H. skrev 2 minutter siden:

Eller at spenningen på batteriet har sunket siden igår. Start opp motoren slik at dynamoen lader og gjør et nytt forsøk. Hvilken Wallas er det du har? Jeg har en 95D og i den er det ikke glødetråd.

 

Wallas Service skrev 1 minutt siden:

Alltid greit å vite hvilken koketopp det gjelder. Er det en 90, 95, 85, 88 eller 800?

 

Felles for disse er kontrollpanelet, og når det blinker i vippebryteren indikerer det for lav spenning. Tipper den virker som den skal når motoren går.

Sjekk batterier, irring på strømkabler, og om tverrsnittet på kabel frem til koketopp er minimum 4mm2.


skal sjekke type når jeg er tilbake i båten om 20-30min. Spenningen er ifg shunten 12.8V, så det skal holde, men skal prøve med en oppstart og se hva som skjer...

Link to post

Finner ikke noen merke/type betegnelse. FEA567E7-BFB7-4312-A5C1-5D08BE921758.jpeg.fca8beaa7f0fe3e2a14900f7ea8b7e89.jpeg
 

Ser den trekker neste 9A når jeg slår den på, og den blir litt varm. Tenker da at den ikke får olje?. Bruker riktig olje, og ikke byttet kanne nylig.

 

134BFE0B-8CE3-4184-86CB-540942380FCA.jpeg.e0f2b09e27f504d4fd550cdb43ce67fe.jpeg

 

Hører også litt kjente «klikke» lyder.. Pumpa..? Men ser ikke flammer under glasset...

 

 

Link to post
Lars H. skrev 49 minutter siden:

Eller at spenningen på batteriet har sunket siden igår. Start opp motoren slik at dynamoen lader og gjør et nytt forsøk. Hvilken Wallas er det du har? Jeg har en 95D og i den er det ikke glødetråd.



Starta motoren, og da fungerte det...!? Det skjønner jeg lite av, ettersom spenningen var på 12.8V uten motor....?! Har du noen teori her..?

Link to post

Du har enten en 95 eller 90 ser jeg, de er temmelig (dønn) like fra oversiden. Kan du klare å ta et bilde fra undersiden? Ta ut en skuff eller noe lignende så du kommer til?

 

Etter strømforbruket kan det tenkes at du har en 95D (bygd for diesel), den skal trekke ca 9A i glødefasen (ca 4,5 min).

Men det kan også tenkes at du ikke får nok strøm til tenning av en 90. Den trekker mer strøm i glødefasen; ca 10 - 10,5 A i ca 2,5 min. Og får den ikke nok strøm vil det blinke i bryteren

 

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Wallas Service skrev 8 minutter siden:

Du har enten en 95 eller 90 ser jeg, de er temmelig (dønn) like fra oversiden. Kan du klare å ta et bilde fra undersiden? Ta ut en skuff eller noe lignende så du kommer til?

 

Etter strømforbruket kan det tenkes at du har en 95D (bygd for diesel), den skal trekke ca 9A i glødefasen (ca 4,5 min).

Men det kan også tenkes at du ikke får nok strøm til tenning av en 90. Den trekker mer strøm i glødefasen; ca 10 - 10,5 A i ca 2,5 min. Og får den ikke nok strøm vil det blinke i bryteren

 

 

Det er en 90 ja, fant betegnelsen nå..


Du hadde helt rett, den fungerte etter oppstart av motor.. Men jeg hadde jo 12,8V før oppstart...!?

 

Jeg monterte en shunt for 3uker siden, men den har fungert bra etter det.  Da er det altså bare å lete etter irring og dårlig kontakt...?

Link to post

Nå er jo Wallas Service spesialisten her, men jeg våger meg inn likevel som bruker av Wallas i 25 år. 12,8V er fin spenning på batteriet, men hva har du etter ledningene inn på selve Wallas'n? Med litt tynne ledninger, og gjerne en irret kobling et eller annet sted (en sikring?), kan spenningen bli for lav til å få ordentlig fart i glødingen. Har du mulighet til, med et multimeter å måle rett inn på Wallas'n under oppstart?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 7 minutter siden:

Nå er jo Wallas Service spesialisten her, men jeg våger meg inn likevel som bruker av Wallas i 25 år. 12,8V er fin spenning på batteriet, men hva har du etter ledningene inn på selve Wallas'n? Med litt tynne ledninger, og gjerne en irret kobling et eller annet sted (en sikring?), kan spenningen bli for lav til å få ordentlig fart i glødingen. Har du mulighet til, med et multimeter å måle rett inn på Wallas'n under oppstart?

 

Var inne på samme tanken som neste forslag, å måle spenningen rett på Wallas'en under oppstart. 

Er vel en typisk feil dette, at batteriet har god nok spenning, og faller drastisk når det får belastning. Wallas'er sliter når spenningen kommer under 11V, nederste grense er 10,7 V. 

Ikke noe galt med apparatet slik jeg ser det, får bare ikke nok strøm av en eller annen årsak.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Ingenting feil med wallasen. I går stoppet varmeanlegget også, sjekket Victron måleren, og hadde 12.8V. Men etter gode råd fra Lars H og Wallas service ang spenning på koketoppen forrige uke, så tok jeg en tur ned i batterirommet. 11.4V hadde jeg på forbruksbanken!!! Da oppdaget jeg at rød leder på shunten var koblet på start batteriet, så jeg har i tre uker målt A på forbruk og V på startet batteriet. Hadde planer om nye forbruksbatterier i år, men slo det fra meg da spenningen holdt så lenge på de gamle jeg hadde...🙃  Da blir det nye bank. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...