Gruffalo1 Startet 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2020 (redigert) Ligger fortøyd til fjellet utenfor Merdø/Arendal, har overnattet ? Men da vi skulle starte opp motoren i dag ville klagde starteren... ville ikke drive rundt... som om for lite strøm. Startbatteriet er et AGM 110ah fra 2017 måler det til 12.6v. Har det "gamle" startbatteriet med meg (bly) som er fulladet 12.9v 75ah. Den starter umiddelbart. Tenker dette må være feil siden AGM har nok volt... Setter det i igjen for et nytt forsøk, men startmotor vil ikke. Noen som har en ide om hva som er galt? Mvh Kolbjørn, Arendal. Redigert 31.Mai.2020 av kolbjorn.adolfse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Hvor mange CCA har startbatteriet og AGM-batteriet? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Forståelig. Hvis batteriet er fra 2107, må du vente noen år før det blir produsert. På generelt grunnlag er ikke spenning noen 100 % indikator på kapasitet. Uten at jeg verken kjenner båt eller motor. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Sikkert for lav CCA. Sitér dette innlegget Link to post
Gruffalo1 Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Exide Agm som ikke ville med 12.6 Varta fulladet bly som startet. Sitér dette innlegget Link to post
harstad Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 kjør en belastningstest Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Ser ikke noe CCA oppgitt på det EXIDE batteriet ditt, sikker på det er beregnet på start? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Kjellg Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Vil tippe at spenningen på AGM batteriet ramler voldsomt i det du prøver å starte? Sitér dette innlegget Link to post
Gruffalo1 Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Exide Agm som ikke ville med 12.6 Varta fulladet bly som startet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Da er vel batteriet defekt? Lad det opp og se om det blir 100 % kapasitetsmessig. Det er ingen her som er synske og kan fjernteste batterier. Men hold kontroll med det mens du lader. Tørre AGM kan utvikle varme ved lading. Sitér dette innlegget Link to post
Gruffalo1 Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Takk for råd :) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 S/Y Vega skrev for 4 timer siden: Ser ikke noe CCA oppgitt på det EXIDE batteriet ditt, sikker på det er beregnet på start? Ligger lesebrillene igjen på kontoret? Det står Start på batteriet og det samme gjør startkapasiteten. Så ja batteriet er eller var ett startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 (redigert) kolbjorn.adolfse skrev for 7 timer siden: Noen som har en ide om hva som er galt? Ja, batteriet er defekt. Antagelig fordi ikke eieren passet på å ha strøm på det i vinter så da har det sulfatert. Redigert 31.Mai.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gruffalo1 Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 I vinter ble hele Batteribanken lagret lunt og godt innendørs, fulle av strøm ;) Skal ta det med meg til NAF, noen sa de hadde utstyr for å teste batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 kolbjorn.adolfse skrev 25 minutter siden: I vinter ble hele Batteribanken lagret lunt og godt innendørs, fulle av strøm ;) Batterier skal lagres fulle av strøm, men helst i en kald garasje, ikke varmt innendørs. kolbjorn.adolfse skrev 25 minutter siden: Skal ta det med meg til NAF, noen sa de hadde utstyr for å teste batterier. Du kan lett teste det selv. Lad det helt opp, koble det til i båten, og vær nøye med å få god kontakt på polene og videre frem til starter. Så setter du et voltmeter rett på batteripolene med krokodilleklemmer, og så vrir du på nøkkelen og kjører startmotoren. Legg merke til spenningen du leser av. Dersom motoren starter nå gjentar du testen, men denne gangen mens du holder stoppknappen inne samtidig. Kjør starteren i f.eks 10 sek og noter spenningen. Så gjør du den samme testen med det gamle syrebatteriet og sammenligner. Dersom AGM batteriet ikke har vesentlig bedre verdier er det defekt. Det blir foreslått å kjøre kapasitetstest på batteriet. Det har ingenting for seg i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pipe Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 (redigert) kolbjorn.adolfse skrev 55 minutter siden: I vinter ble hele Batteribanken lagret lunt og godt innendørs, fulle av strøm ;) Skal ta det med meg til NAF, noen sa de hadde utstyr for å teste batterier. Batteribanken har bedre av i bli lagret i båten enn lunt innendørs men batteriene tåler det også. Ett batteri som har vært lagret full ladet sulfaterer ikke men det er det som etter alle solemerker har skjedd med dette batteriet men dette vet du best selv. Det er godt mulig NAF har en batteritester og det har "alle" som selger batterier også så det er ikke noe problem å få tatt en test. Redigert 31.Mai.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.