andreas.brunstad Startet 31.Mai.2020 Del på Facebook Startet 31.Mai.2020 (redigert) For en nydelig båthelg!! Uheldigvis knakk vingemutteren til kalesjen, og som seg hør og bør, har jeg et lite verktøysett med. Men ingen av boltene passer, og jeg lurer på om det er en amerikansk/imperial sak. Den holder stagene til kalesjen oppe (metall-metall). Lurer på: Hvordan måler jeg ut bolten min og finner ut hvilken type det er. Hvis den er imperial, hvor kan jeg kjøpe slike? Legger ved et bilde som viser hva jeg trenger, sammen med en biltema M6 1,0 - 25mm bolt. Det ser ut som det er større og færre "vinninger" /threads. Takk for svar! Redigert 31.Mai.2020 av andreas.brunstad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Det kan se ut som gjengene på vingeskruen er en form for grovgjenger, kanskje UNC. Det . Du må måle utvendig diameter, stigning og kjernediameter. Jeg fant noen tabeller her. https://www.verkstedmanual.no/gjengetabell.htm Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Det er nok 1/4" UNC gjenger. De er 0.3 mm større enn M6, men har grovere gjenger, eller "færre vindinger" som du kaller det. Jeg ville spurt hos en båtutstyrsbutikk. Sitér dette innlegget Link to post
andreas.brunstad Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 (redigert) Takk for svar! Viste seg at det var UNC, 1/4-20" X 2" For andre som har bruk for dette, biltema har, men jeg kjøpte fra ebay da jeg ikke trenger 100 andre slike akuratt nå, og vil ha vingemutter med plastikk/gummi håndtak. På engelsk, søkeord som: Thumb Screws with Tee Wing Knob. Delrin Head, SS. Redigert 31.Mai.2020 av andreas.brunstad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2020 Del på Facebook Svart 1.Juni.2020 Dette er som nevnt over en 1/4" UNC. Det ser man lett ved at stigningen er noe grovere enn på en M6 skrue, mens diameteren er omtrent lik (6,35mm). Det er imidlertid ikke en vingemutter som du skriver i tittelen, en en vingeskrue. Hvis det er vanskelig å få tak i en slik kan man kjøpe en vingemutter og en vanlig skrue, kappe den i riktig lengde og sveise eller klinke den fast. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.