Jump to content

Ny båtfører som er usikker. Har kjørt litt båt

Jaujau123

Recommended Posts

YouTube er din venn ? 

øv øv øv, bli kjent med båten, hvordan den reagerer på gear frem og tilbake, respons på ror/ drev, utnytt siget i båten, kjenn på hvordan vind og strøm påvirker båten. Du vil kjenne at i revers svinger den kraftigere den ene veien kontra den andre. 
legger du til longside vil den ene siden være lettere enn den andre. 

øv utpå sjøen. Hiv ut ei blåse og øv mot den. 

vi har alle måtte øve med hell og uhell. 

jeg foretrekker å bruke minst mulig motorkraft og utnytte siget i båten. 

Redigert av Eureka (see edit history)

Synes du har en meget fornuftig innstilling med å innrømme usikkerhet, og be om råd !!

Som Eureka har sier, gjelder det å øve.. reis ut på fjorden hvor du er alene, forestill deg brygger og andre instllasjoner og forsøk å legge til, fra forskjellige vinkler, og forskjellige metoder. Forskjellige båter oppfører seg forskjellig.

stå på, dette finner du ut av!

Jeg kjenner selv at jeg blir stresset når jeg har en fin bris fra siden og skal bakke meg inn i båtplassen. Spesielt når båthavna er full av folk. Men jeg synes selv det går bedre etter hvert og kan prøve å dele mine erfaringer. 

Lav fart hjelper veldig. Bruk en kombinasjon av fri og forover når du trenger fart eller styring. Jeg bruker selv kun tomgangshastighet. Med fast aksel og ror har jeg liten mulighet til å svinge når jeg bakker, båten drar uansett litt mot babord. Dermed er jeg veldig avhengig av baugpropellen for å få båten dit jeg vil.

Når jeg skal legge til en brygge med sidevind foretrekker jeg at vinden blåser meg mot brygga. Å legge til med vind fra brygga sliter jeg veldig med.

Ellers masse lykke til og del gjerne erfaringene dine her etterhvert som du blir bedre.

Redigert av Nybaat1 (see edit history)

Gratulerer med ny båt. Hadde vert fint om du også sa hva slags båt du har. Litt forskjellige teknikker avhengig av om det er stor seilbåt, eller jolle uten revers. 

Som nevnt, YouTube er fine greier. Det overrasker meg at myndighetene og norske båtorganisasjoner skriker om at vi må bli flinkere på sjøen, men de forteller oss ikke hvordan. Ser ut som svenskene er flinkere på det. Her er en fin serie, fra en fin svensk nettside. Mange gode tips. Hvis du har litt større båt, så. Alle tips ombruk av spring verd å lære. 

https://www.hamnen.se/kunskap/lagg-till-som-ett-proffs-start-pa-en-serie/

Det er en serie filmer her, se nede på side for neste film. 

Lykke til, kos deg, samt øving så blir sommeren fin. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...