Jump to content

Vet noen hvor jeg kan finne draft/båtsportkart over Vansjø?


Magica74

Recommended Posts

Tusen takk :) Den hadde jeg visst installert før. Jeg ser på et par kontrollpunkter at den ikke beskriver enkelte grunner, så den er nok ikke noe fullverdig godt alternativ...
Men den hadde også tatt med noen skjær jeg ikke visste om, så den er nok ok som supplerende hjelp.
Takk :)

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 8 timer siden:

Trodde Navionics, gulesider og andre hadde greie kart også for innsjøer, men de er kanskje basert på gamle NVE data...

 

Kan dette være noe? http://www.dybdekart.no/Map/View/86

 

 

 

PS: Det heter kart eller sjøkart. Draft er hvor dypt en båt stikker og har ingenting med kart å gjøre :)

 

Ikke helt riktig. 

Draft betyr skisse eller utkast og ble  brukt om tidlige kart. Slik sett har det en sammenheng med draft i betydning dybde/dyptgående da loddskudd ofte var inntegnet i draftet. Ordet draught derimot er mer entydig avstand fra vannlinje til underkant kjøl. 

Vi har fortsatt slike skisser eller draft i form av f. eks. "losskisser" av havner og leder og dette kan du finne f. eks. i Den Norske Los. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk alle sammen. På dybdekart.no, så ligger det noen kart ute, men de er veldig lite detaljerte. Jeg har forsøkt å zoome inn på områder jeg kjenner godt, men de er rett og slett litt for dårlige... Navionics Appen er faktisk bedre, der kan man gå inn på viker og se dybdene med noen meters mellomrom.
Virker som ekkolodd er et greit virkemiddel. :)

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Hans Lan skrev 13 minutter siden:

Hei. Jeg har et dybdekart for Vansjø som er bedre enn Navionics og har markeringer for skumle undervannsskjær. Det kan installeres på mobil/nettbrett og kartplottere av fabrikat Lowrance og Simrad. Det er gratis. Gi meg beskjed om det er av interresse.

Kun Vansjø, eller ellers også?

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun dybdekart for Vansjø. Mitt kart dekker hele sjøen i motsetning til det på Dybdekart.no som har en del hull. Har også en Gpx-fil med flere hundre markeringer for skjær som kan brukes sammen med selve kartet. I appen Locus Map Pro ser det da slik ut som på bildet under. Man styrer unna rødt (0-1m dybde) og gjerne også gult (1-2m dybde) og de blå kryssene som markerer skjær. Kartet kan også lages i andre farger, men jeg synes det er greit at de grunneste områdene er røde, siden rødt forbindes med stopp/fare.

 

Kartet er lagd med programmet Reefmaster:


ReefMaster 2: Underwater Mapping, Sidescan Mosaic, Sonar Viewer and Waypoint Management

Skjermdump Locus Map.jpg

Redigert av Hans Lan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det fungerer på Android mobil/nettbrett (inkl. Samsung selvsagt) og iPhone/iPad, men på iPad må du ha versjonen med 4G/Gps.
Locus Map Pro finnes bare til Android. På iPhone/iPad er appen Guru Maps Pro den klart beste. Dessverre koster den ca. 550,-

Locus Map Pro koster rundt 100,- Tror det finnes en gratis versjon av Locus Map som også kan lese kartet.

Selve kartfilen er i mbTiles format og en ganske stor fil på rundt 500mb og må derfor lastes fra min Google Disk. Filen med markering for skjær er liten og kan sendes på mail.
 

Om det er av interresse kan vi ta det videre på mail. Send meg en mail på: vansjokart_krøllalfa_gmail.com

Redigert av Hans Lan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...