Jump to content

Tips til SUP for voksen nybegynner og barn?


Tiki71

Recommended Posts

Var en tur i Sandspollen i dag og det var veldig mange med SUP (stand up paddle) og tenkte at det må jeg også ha. Etter noen søk på nett så blir jeg bare forvirret om hva som kan være bra nok og ikke. Hvor mye bør/skal jeg legge i det? Ønsker meg et stabilt oppblåsbar brett. Ser alt fra Biltema til spesialbutikker som selger det. Vil ikke kjøpe noe ræl, da legger jeg heller et par tusen ekstra i det. 

Håper noen har gode tips eller erfaringer. 

Link to post
Share on other sites

Vi har et lyseblått Vapor-brett fra AquaMarina, kjøpt hos West System for 4000,- for ca 3 år siden. Det fungerer veldig bra for oss. Vi voksne bruker det som SUP, mens barna stort sett bruker det til lek og «badebrygge».

 

AquaMarina har flere forskjellige modeller, som alle har forskjellig farge og egenskaper - Jeg har sett i hvert fall lyseblå, mørkeblå, rød, grønn, oransje. Hvis du kikker rundt så er ganske mange brett fra nettopp A.M., de er store på det norske markedet.
 

Uansett hvilket brett og hvilken produsent du velger, så sørg for å pumpe opp brettet tilstrekkelig så det ikke blir for mykt. Du trenger et stivt brett for stabilitet.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Vi var i samme situasjon som deg for et par år siden, og gikk for et brett fra Grand. Det er store på RIB og gummibåt og kan det der. Dette er ikke et dyrt brett, men heller ikke blant de aller billigste. Man merker stor forskjell på kvaliteten på duken på dette og de billigste brettene. Brettet er i daglig bruk så og si hele sommeren, så det er vel anvendte penger :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
On 6/1/2020 at 12:58 AM, Capitano said:

Vi kjøpte dette, hadde aldri prøvd før :-) stort og stabilt brett, kvaliteten virker bra. Går fint med meg på nærmere hundre kilo, samt guttungen på 30 kilo som passasjer. Veldig moro!! 
 

https://www.westsystem.no/p/18292/sup-atlas-monster-120

 

Kan bekrefte at det er veldig bra til vårt bruk - som er omtrent hele tiden. Det er fint at det er så stort, for det egner seg da godt til padleturer for både en og to voksne og har plass til mange barn samtidig når det bades.

 

Eldstesønnen rigget også brettet med litt støttestropper slik at det også gikk an å taue det etter vannscooteren. Det ble dog litt for store krefter for roret på den, så det bøyde seg ut av festet sitt og ble borte og måtte kjøpte nytt. Har også tauet det bak "moderskipet" med noen av barna på varme fine dager i 4-5 knop. Men som sagt ikke bare med originalringene. Vi rigget til støtte med biltema stropper rundt brettet også.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som du primært er ute etter et badebrett, og da er nok brettene over gode.

 

Tipset jeg fikk fra erfarne folk var å gå etter et brett som kan pumpes opp til minst 18PSI for stabiliteten. Innfestningen til finnen kan også være en svakhet. Samt lekkasjer.

 

Jeg har et brett i den andre enden av skalaen. RED Voyager 12.6. Tallet er fot... Vi pakker det i den medfølgende rullebagen som er solid nok til at jeg kan ta med brettet på fly. Dessuten kan man bære baggen på ryggen på tur. Pumpen er solid og genial, med to kammere slik at du har dobbelt volum opp til det blir tungt på 8PSI pluss minus. Da pumper man videre med en sylinder. Pumpen kan pumpe brettet opp til 22PSI, men jeg stopper på 20PSI. Fordelen her er at brettet blir meget stivt, og får en god stabilitet - både sidestabilitet og retningsstabilitet. Brettet bøyer seg ikke under meg i det hele tatt.

Jeg har padlet en god del og mener at dette brettet er like stabilt som kanoen vi hadde i minst 20 år. For oss erstatter det kanoen. Med hensyn til fart er det mer som kajakk. Med andre ord, jeg er fornøyd. 

 

Jeg benytter ofte brettet i forbindelse med båten. Her er det mulig å ta flott padle-tur, trene og ikke minst når vi kommer til land steder der det ikke er tilrettelagt og båten blir liggende ankret opp litt utpå. Brettet er stabilt nok til at jeg kan ta med bagasje, selv våpen kommer med under transport på jakt. Husk forresten polaroid briller og sjekk livet under overflaten...

 

Jeg skriver ikke dette for å si at alle trenger et slikt brett, for de fleste av oss er sikkert de brettene som er linket til tidligere gode nok, kanskje egentlig for meg også, men dersom du trenger et stabilt brett som kan pakkes vekk og i praksis gjør nytten som ekstra seriøs båt....

Men det er veldig kostbart, og det tar litt stor plass, tross alt, men det er nok mindre enn de fleste sammenrullet, og godt beskyttet i bagen sin.

Har jeg fått hull på det? Nei, dette er solide saker

Kan finnen monteres uten verktøy? Ja

Er det små deler til finnen som lett kan mistes? Ja, En tommel skrue og en flat mottaker, men skru dem fast i finnen når du tar finnen av.

Hva angrer jeg på? At jeg ikke kjøpte det tidligere, og at jeg ikke har to brett, ett til meg og ett til kona og eller datteren. Kjekt å ha noen med på tur.

Men det er kostbart.

Kjøpt hos srfsnosk8

 

Kort oppsummert: som alltid må man vurdere behovet og bruken. Dersom du skal ha et brett som kan brukes hele året og er solid, stabilt, retningsstabil og oppblåsbart til mer enn 18PSI, så finnes det faktisk.

 

 

 

Redigert av PerUlv
Fjernet umotiverte store bokstaver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...