lr-80 Startet 31.Mai.2020 Del på Facebook Startet 31.Mai.2020 (redigert) Hei Får ingen endring i spenning eller ampere i det hele tatt (utover akkurat når startmotor går, ellers er det jevnt forbruk fra kjøleskap o.l. som registreres, altså ikke noe dårlig forsøk på å lade med for liten spenning). Ikke hatt problemer med dårlig ladespenning tidligere. Ingen endring med turtall. Måler med nyinstallert Victron 712 monitor, har også montert LiFePO4 batterier, men dette gjorde ikke noe forskjell de første turene. Noen som har lenke til gode nettressurser for å lese seg opp? Er det helt åpenbare idiotfeil som jeg må sjekke? Har ikke multimeter tilgjengelig her på pinseturen, men er spent på å finne feilen. Redigert 31.Mai.2020 av lr-80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 (redigert) Hva med å måle spenningen på batteriet, med multimeter, når motoren står stille og når den går, og så poste måleresultatet her? Redigert 31.Mai.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Juni.2020 Del på Facebook Svart 1.Juni.2020 Og gjerne beskriv ladeopplegget ditt så som antall batteribanker, ladeskille osv. Er det riktig forstått at ladeproblemet var der også før du byttet til Lifepo-batterier? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lr-80 Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2020 Skal beskrive litt mer når jeg har vært ute og målt litt, får ikke gjort det nå. Jeg byttet til 200 Ah LiFePO4 fra Makspower i vår, har kjørt noen turer - men alltid korte slik at den har aldri vært ned på under 70%. (Jeg vet den har ladet, for har ikke hatt alarm, og sjekket at 115A dynamoen klarte å lade med rundt omkring 80A). I pinsehelga var vi ute lenger. På tur ut fikk jeg ikke ladealarm, men etter da jeg startet etter å ha tappet ned til 60% på forbruk fikk jeg alarm fra motordisplay. Victron monitor viste forbruk tilsvarende kjøleskap og lys, ingen Amp inn på batteriet. Har ikke Victron sensor på startbatteriet, men Bavariatavla viste 12,7V under motordrift. Enten har rapping av LiFePO4 tatt så mye strøm at det har ødelagt dynamo eller skillediode, ellers har jeg fått en annen feil. jeg rapporterer med når jeg har får målt spenning direkte på batteriene og dynamo med multimeter med og uten motor igang. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 (redigert) Hei igjen. Har forsøkt å måle spenning på batteriene. De er nå fulle etter å ha stått med landstrøm tilkoblet (det hadde sikkert vært lurt å forsøke å tappe noe først?). Hvile uten landstrøm eller motor: forbruk 13,62 start 12,47 Med motor i gang: forbruk 13,62 start 12,44 Ikke turtallsavhengig. Forsøkte å koble rett på forbruksbanken ved å bypasse skilledioden (Transpo Multi Battery Isolator) med samme resultat. Så da er det kanskje ikke den, men heller en intern feil i dynamoen? Skulle like å vite hva og hvor jeg skulle sette multimeter med spenning eller strøm på dynamo, for å komme nærmere svar. Redigert 2.Juni.2020 av lr-80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Om du tapper ned batteriene litt, lyser ladelampa med tenning på før motoren startes? Og slukker den etter at motoren er startet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lr-80 Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Det er ikke ladelampe. Den begynner å pipe Og får varselsymbol noen minutter etter start, men det er ikke lading målt med voltmeter umiddelbart etter start heller. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Jeg har samme motor og har opplevd samme symbol og piping. Ofte etter batteribanken var belastet litt mer enn en kort dagstur. Dog med vanlige bly/syre batterier totalt 270ah. Alarmen forsvant etter noen minutter og jeg tenkte bare det var at batteriene var så sultne at VP systemet registrerte for lav spenning eller noe. Men etter noen måneder mistet jeg all lading. Etter litt forsøk på måling så virket det som det var rare spenninger og resultater fra den originale skilledioden. Jeg kjøpe en ny mosfet sak og byttet og etter dette har jeg aldri hatt samme varsler, og har 60-70 amp inn iflg batterimonitor (victron 701) når batteriene er sultne. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Takk for gode svar. Jeg må si jeg har klart mye rart av YouTube-inspirerte reparasjoner, men dette var vanskelig og jeg klarer ikke helt å forstå det. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 lr-80 skrev for 8 timer siden: Forsøkte å koble rett på forbruksbanken ved å bypasse skilledioden (Transpo Multi Battery Isolator) med samme resultat. Så da er det kanskje ikke den, men heller en intern feil i dynamoen? Dersom problemet et det samme når det er koblet forbi ladeskillet er det neppe her feilen ligger. Hvilke turtall har du hatt på motoren under forsøkene? Har du vært opp i turtall, feks over 1500 rpm? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lr-80 Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Har forsøkt med 2500 ja. Men koblet bare tykk kabel fra dynamo til skillediode rett på batteri, og vet ikke om måling av spenning til laderegulator fungerte da. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Såfremt dynamoen har intern regulator skal den funke med dynamo koblet rett på batteri utenom ladeskille. Med dynamo koblet rett på batteriet skal du måle batterispenning mellom B+ og B- bak på dynamoen. Mål uten å starte motoren. Mål så mellom D+ og B- med tenningen på men uten at motoren er startet. Her skal det være kanskje 4V eller noe deromkring. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lr-80 Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 (redigert) Takk for gode instruksjoner. jeg har ikke tenning - men hovedstrømsbryteren og på-knappen i display gjør samme jobben? Og det er kun B+, B- og D+ som skal kobles - ingen av de tynne ledningene? Redigert 3.Juni.2020 av lr-80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Ikke koble sammen, men måle spenning med multimeter. Antar at knappen øverst til venstre blir det samme som tenninga hos oss som har tenningsnøkkel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Code0 Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Jeg ser du bor i Oslo. Ta dynamoen med til Triconor og be dem sjekke den. De er flinke på båtstrøm. De bytter dynamoen din om den er gåen. Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Har du gjort noe for å forbedre kjøling på dynamoen etter at du installerte de nye batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Gjør som @Brigg sier og gi oss måle resultatene. Det er vel kanskje bare en motstand og ikke ladelampe. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 (redigert) On 6/2/2020 at 1:32 PM, lr-80 said: Hei igjen. Har forsøkt å måle spenning på batteriene. De er nå fulle etter å ha stått med landstrøm tilkoblet (det hadde sikkert vært lurt å forsøke å tappe noe først?). Hvile uten landstrøm eller motor: forbruk 13,62 start 12,47 Med motor i gang: forbruk 13,62 start 12,44 Da er det vel i alle fall bekreftet at "den lader ikke". Startbatteriet har jo heller ikke blitt ladet fra landstrøm. Det peker vel sannsynligvis på dynamo/regulator? Da kan det vel tenkes at Code0 har et godt forslag?. Redigert 4.Juni.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Arne2 skrev 5 minutter siden: Da er det vel i alle fall bekreftet at "den lader ikke". Startbatteriet har jo heller ikke blitt ladet fra landstrøm. Vi vet at batteriene ikke mottar lading. Vi vet ikke hvorfor, det er å finne ut hvorfor som er bakgrunnen for mine forslag til målinger. Det har ingen hensikt å levere inn dynamoen dersom feilen ligger et annet sted. Og @lr-80 Post gjerne noen bilder av baksiden av dynamo, av ladeskille og av batteribankene slik at vi ser hvordan ting ser ut. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lr-80 Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Startbatteriet ble målt etter gjentatte start og har spenning over 13 når landstrøm har stått på. Jeg skal ta bilder og måle som Brigg angir neste gang jeg drar ned i havna. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Sjekk at den "gule" sense ledningen er tilkoblet batteriet Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 @lr-80 Det er lurt å ikke ha andre ladekilder som landstrøm eller solcelle tilkoblet når du driver og feilsøker. Lett å bli lurt ellers. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lr-80 Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Brigg skrev 10 minutter siden: @lr-80 Det er lurt å ikke ha andre ladekilder som landstrøm eller solcelle tilkoblet når du driver og feilsøker. Lett å bli lurt ellers. Jeg refererte bare til at 12.44V på startbatteriet var etter gjentatte start, mens etter at landstrøm hadde ladet det opp var det 13,32 (uten landstrøm tilkoblet mens jeg målte). Men takk for presisering. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Her er en verksted manual til D1-30B. Fra side 17 beskriver den litt om feilsøking på ladesystem etc. http://www.plaisance-pratique.com/IMG/pdf/MID.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Brigg skrev for 11 timer siden: Det har ingen hensikt å levere inn dynamoen dersom feilen ligger et annet sted. Denne tråden startet på mandag, og går i ring. ‘Feilsøking’ driver jeg med når jeg ikke vet hvor feilen ligger. Når jeg vet hvor feilen ligger, så reparerer jeg. Mye feilsøking viser seg å være unødvendig når du etterhvert har funnet svaret. Men når man etter 22 innlegg ikke vet om dynamoen virker, så tenker jeg det er på tide å gjøre noe... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.