Jump to content

VP D1-30, dynamo lader ikke i det hele tatt på noe turtall

lr-80

Recommended Posts

Hei

Får ingen endring i spenning eller ampere i det hele tatt (utover akkurat når startmotor går, ellers er det jevnt forbruk fra kjøleskap o.l. som registreres, altså ikke noe dårlig forsøk på å lade med for liten spenning). Ikke hatt problemer med dårlig ladespenning tidligere. Ingen endring med turtall. Måler med nyinstallert Victron 712 monitor, har også montert LiFePO4 batterier, men dette gjorde ikke noe forskjell de første turene. 

Noen som har lenke til gode nettressurser for å lese seg opp? Er det helt åpenbare idiotfeil som jeg må sjekke? Har ikke multimeter tilgjengelig her på pinseturen, men er spent på å finne feilen. 

Redigert av lr-80 (see edit history)

Og gjerne beskriv ladeopplegget ditt så som antall batteribanker, ladeskille osv.

Er det riktig forstått at ladeproblemet var der også før du byttet til Lifepo-batterier?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Skal beskrive litt mer når jeg har vært ute og målt litt, får ikke gjort det nå. 

Jeg byttet til 200 Ah LiFePO4 fra Makspower i vår, har kjørt noen turer - men alltid korte slik at den har aldri vært ned på under 70%. (Jeg vet den har ladet, for har ikke hatt alarm, og sjekket at 115A dynamoen klarte å lade med rundt omkring 80A). 
I pinsehelga var vi ute lenger. På tur ut fikk jeg ikke ladealarm, men etter da jeg startet etter å ha tappet ned til 60% på forbruk fikk jeg alarm fra motordisplay. Victron monitor   viste forbruk tilsvarende kjøleskap og lys, ingen Amp inn på batteriet. Har ikke Victron sensor på startbatteriet, men Bavariatavla viste 12,7V under motordrift. Enten har rapping av LiFePO4 tatt så mye strøm at det har ødelagt dynamo eller skillediode, ellers har jeg fått en annen feil. 

jeg rapporterer med når jeg har får målt spenning direkte på batteriene og dynamo med multimeter med og uten motor igang.

Svart (redigert)

Hei igjen. Har forsøkt å måle spenning på batteriene. De er nå fulle etter å ha stått med landstrøm tilkoblet (det hadde sikkert vært lurt å forsøke å tappe noe først?). 

Hvile uten landstrøm eller motor:

forbruk 13,62 

start 12,47

Med motor i gang:

forbruk 13,62

start 12,44

Ikke turtallsavhengig. 

Forsøkte å koble rett på forbruksbanken ved å bypasse skilledioden (Transpo Multi Battery Isolator) med samme resultat. Så da er det kanskje ikke den, men heller en intern feil i dynamoen?

Skulle like å vite hva og hvor jeg skulle sette multimeter med spenning eller strøm på dynamo, for å komme nærmere svar. 

Redigert av lr-80 (see edit history)

Om du tapper ned batteriene litt, lyser ladelampa med tenning på før motoren startes? Og slukker den etter at motoren er startet?  

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg har samme motor og har opplevd samme symbol og piping. Ofte etter batteribanken var belastet litt mer enn en kort dagstur. Dog med vanlige bly/syre batterier totalt 270ah. 

Alarmen forsvant etter noen minutter og jeg tenkte bare det var at batteriene var så sultne at VP systemet registrerte for lav spenning eller noe. Men etter noen måneder mistet jeg all lading. Etter litt forsøk på måling så virket det som det var rare spenninger og resultater fra den originale skilledioden. Jeg kjøpe en ny mosfet sak og byttet og etter dette har jeg aldri hatt samme varsler, og har 60-70 amp inn iflg batterimonitor (victron 701) når batteriene er sultne.

lr-80 skrev for 8 timer siden:

Forsøkte å koble rett på forbruksbanken ved å bypasse skilledioden (Transpo Multi Battery Isolator) med samme resultat. Så da er det kanskje ikke den, men heller en intern feil i dynamoen?

Dersom problemet et det samme når det er koblet forbi ladeskillet er det neppe her feilen ligger. 

Hvilke turtall har du hatt på motoren under forsøkene? Har du vært opp i turtall, feks over 1500 rpm?

Såfremt dynamoen har intern regulator skal den funke med dynamo koblet rett på batteri utenom ladeskille. 

Med dynamo koblet rett på batteriet skal du måle batterispenning mellom B+ og B- bak på dynamoen. Mål uten å starte motoren. Mål så mellom D+ og B- med tenningen på men uten at motoren er startet. Her skal det være kanskje 4V eller noe deromkring. 

Ikke koble sammen, men måle spenning med multimeter. 

Antar at knappen øverst til venstre blir det samme som tenninga hos oss som har tenningsnøkkel. 

On 6/2/2020 at 1:32 PM, lr-80 said:

Hei igjen. Har forsøkt å måle spenning på batteriene. De er nå fulle etter å ha stått med landstrøm tilkoblet (det hadde sikkert vært lurt å forsøke å tappe noe først?). 

Hvile uten landstrøm eller motor:

forbruk 13,62 

start 12,47

Med motor i gang:

forbruk 13,62

start 12,44

Da er det vel i alle fall bekreftet at "den lader ikke". Startbatteriet har jo heller ikke blitt ladet fra landstrøm.

Det peker vel sannsynligvis på dynamo/regulator?

Da kan det vel tenkes at Code0 har et godt forslag?.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Arne2 skrev 5 minutter siden:

Da er det vel i alle fall bekreftet at "den lader ikke". Startbatteriet har jo heller ikke blitt ladet fra landstrøm.

Vi vet at batteriene ikke mottar lading. Vi vet ikke hvorfor, det er å finne ut hvorfor som er bakgrunnen for mine forslag til målinger. 

Det har ingen hensikt å levere inn dynamoen dersom feilen ligger et annet sted. 

Og @lr-80 Post gjerne noen bilder av baksiden av dynamo, av ladeskille og av batteribankene slik at vi ser hvordan ting ser ut. 

@lr-80 Det er lurt å ikke ha andre ladekilder som landstrøm eller solcelle tilkoblet når du driver og feilsøker. Lett å bli lurt ellers. 

Brigg skrev 10 minutter siden:

@lr-80 Det er lurt å ikke ha andre ladekilder som landstrøm eller solcelle tilkoblet når du driver og feilsøker. Lett å bli lurt ellers. 

Jeg refererte bare til at 12.44V på startbatteriet var etter gjentatte start, mens etter at landstrøm hadde ladet det opp var det 13,32 (uten landstrøm tilkoblet mens jeg målte). Men takk for presisering. 

Brigg skrev for 11 timer siden:

Det har ingen hensikt å levere inn dynamoen dersom feilen ligger et annet sted. 

Denne tråden startet på mandag, og går i ring. ‘Feilsøking’ driver jeg med når jeg ikke vet hvor feilen ligger. Når jeg vet hvor feilen ligger, så reparerer jeg. Mye feilsøking viser seg å være unødvendig når du etterhvert har funnet svaret. Men når man etter 22 innlegg ikke vet om dynamoen virker, så tenker jeg det er på tide å gjøre noe...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...