Jump to content

VP D1-30, dynamo lader ikke i det hele tatt på noe turtall

lr-80

Recommended Posts

Min strategi er som følger: Først finne ut om feilen ligger i dynamoen eller et annet sted. Dette vil kreve at man faktisk måler og gjør undersøkelser. Gjetninger holder ikke. Om feilen viser seg å ligge i dynamoen er neste trinn å finne ut hvorfor dynamoen har feilet. Det er kjedelig å bytte en kostbar dynamo bare for å erfare at også den nye blir ødelagt pga en feil som ligger utenfor dynamoen. 

Hva er din strategi @Code0 ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Code0 skrev for 3 timer siden:

Denne tråden startet på mandag, og går i ring. ‘Feilsøking’ driver jeg med når jeg ikke vet hvor feilen ligger. Når jeg vet hvor feilen ligger, så reparerer jeg. Mye feilsøking viser seg å være unødvendig når du etterhvert har funnet svaret. Men når man etter 22 innlegg ikke vet om dynamoen virker, så tenker jeg det er på tide å gjøre noe...

Takker for alle gode råd. 
Jeg har (som mange andre) noen forpliktelser som gjør at jeg ikke kan dra ned i båten hver dag. Da kommer det flere svar og det tar tid. Skjønner jeg ikke mer etter neste tur bestiller jeg kyndig hjelp til å finne feilen I båten. 

Redigert av lr-80 (see edit history)
Code0 skrev for 1 time siden:

jeg hadde tatt med dynamoen til Tricolor.Da finner jeg ut om feilen ligger i dynamoen. Gjør den ikke det, ligger den et annet sted. 

Dette har jeg null forståelse for.

Hvorfor skal man lever den på verksted, hvis man ikke vet at feilen ligger der?

lr-80 skrev for 1 time siden:

Takker for alle gode råd. 
Jeg har (som mange andre) noen forpliktelser som gjør at jeg ikke kan dra ned i båten hver dag. Da kommer det flere svar og det tar tid. Skjønner jeg ikke mer etter neste tur bestiller jeg kyndig hjelp til å finne feilen I båten. 

Full forståelse for at man ikke alltid har tid ?

Måle direkte på dynamoen med motor i gang og skriv resultater her, når du har anledning ? 

Enig i at her må det måles litt direkte på dynamo. 

Jeg ville også lest litt i tråden «Dynamo mister magnetiseringen» Joerg skriver bla. litt om hva man kan se etter selv. Feks. kullbørstene. På side 18 i linken jeg limte inn  ovenfor (verksted manual)  står beskrevet hvordan man sjekker kullbørstene på aktuell 115A dynamo. 

TrikkerN Lønning skrev for 7 timer siden:

Måle direkte på dynamoen med motor i gang og skriv resultater her, når du har anledning ? 

Enig, men gjør gjerne noen målinger før motoren startes også jf. mitt forslag i et tidligere innlegg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Det hjalp overraskende mye å bytte sikring til spenningsføler til skilledioden ?

Hadde i første omgang bare funnet én sikring (forbruksbanken), men det var  en ledning til med sikring (startbatteriet). 

Savner fortsatt et oversiktlig koblingsskjema. Og tenker jo litt på hva jeg gjør om den ryker igjen. 

lr-80 skrev 50 minutter siden:

Det hjalp overraskende mye å bytte sikring til spenningsføler til skilledioden ?

Hadde i første omgang bare funnet én sikring (forbruksbanken), men det var  en ledning til med sikring (startbatteriet). 

Savner fortsatt et oversiktlig koblingsskjema. Og tenker jo litt på hva jeg gjør om den ryker igjen. 

Henter ikke skillediode(eller relé?) referansespenning direkte i fra + tilkoblingen, samt en sort ledning til batteri minus? 

Nå har vi litt begrenset info om skilledioden eller skillerelet ?

Av en eller annen idiotisk grunn fikk jeg ikke med meg at det er en sikring på ledning fra skillediodens kontakt A1. Denne var gått. 

525789C1-3571-46A6-8C73-FD9F96900B68.jpeg.5e375894049e57f741e994531e99a2f6.jpeg

Jeg lurer på om dette kan være den gule dere snakker om, fordi jeg klarer ikke følge hele forløpet, men det dukker opp en hvit ledning med samme kvadrat som er skjøtet inn på en gul oppe ved vifta. 

image.jpg.6b16744d4869c4d52e7470aa4b0a82cc.jpg
Satser på at alt er i orden videre nå, men ved nytt brudd i sikringen hadde det vært fint med et koblingsskjema. Er det noen som kan peke meg i retning av slikt? Har ikke funnet ved søk på nett. 

Jeg forstår det slik at ladingen er tilbake og at alt virker som det skal. Ingenting er bedre enn det. Hvilken spenning måler du nå på de to batteribankene når motoren går?

Men basert på informasjon tidligere i tråden forstår jeg ikke hvordan sikringen på den hvite ledningen koblet på midtre kobling på skilledioden skal ha noen betydning for ladeproblemene. Den midtre koblingen er strøm inn på dioden fra dynamo. De to ytterste koblingene er strøm ut til hver sin batteribank. Ledningen fra dynamo vil bare ha spenning når dynamoen lader. Ut fra nederste bilde ser det ut som om den hvite ledningen ender ved en viftemotor. Kan hensikten med den hvite ledningen være å gi strøm til viftemotoren slik at denne går når dynamoen lader?

Skilledioden har også en tynn ledning koblet til høyre kobling. Dette kan være senseledningen til dynamo. I alle fall vil senseledningen fylle sin hensikt om den er koblet her slik at dynamoens regulator kompenserer for spenningsfallet i skilledioden. Men senseledningen kan også være koblet på hovedbryter eller direkte på batteripol. 

Jeg kan ikke hjelpe med koblingsskjema. Men dette minner mye om VPs standard oppsett. Da kan et skjema fra VPs instruksjonsbok eller verkstedsmanual være til hjelp. Om du googler ladeskillet finner du skjema over hvordan dette skal kobles. Og kanskje finnes det informasjon om det elektriske anlegget i båtens dokumentasjon også?

Jeg tror ikke den hvite ledningen har noen innvirkning på ladingen. Ledningen skal gi strøm til vifta, ingenting annet. 

Så manglende lading tidligere måtte ha en annen årsak enn sikringen på den hvite ledningen. 

Hvis denne hvite med sikring bare går til vifta forstår heller ikke jeg at den skal påvirke ladingen enten sikring er defekt eller hel. Men du sjekket sikkert også den andre på den tynne rød til høyre på skilledioden som kan være en forlengelse av den gule originale senseledning. Kan den ha vært løs og nå fått kontakt igjen etter at den ble sjekket? Ikke vet jeg om det kan bety noe heller, litt usikker der.                     Som regel ikke lett og finne komplett koblingsskjema. Tegnet direkte fra VP sitt skjema som seilars la ut tidligere i tråden.                                      Over streken ser du VP sitt skjema. Det er slik VP leverer motoren til båtprodusent. Under streken er det bygget om til skilledioden du har. Den ombygningen er det som regel båtprodusent som tar seg av. R16 (rød)er flyttet fra startmotor og over på skillediodens midtkontakt. Den gule senseledning Y1,5 er flyttet fra startmotor og til skillediodens utgående kontakt som går til forbruksbatteri. Dermed måler den spenningen direkte på batteriet og kompenserer for spenningsfallet på dioden. Om du måler 14,1 på batteriene har du rundt 14,8 på diodens inngang når motor går. Ellers er det likt VP sitt skjema.          Kan nok variere hvor ladekabler mellom skillediode og batterier  er koblet til . Før eller etter hovedbrytere. 294C455B-DABE-4509-9AF4-1102104B2141.jpeg.4f28e9b1f05728f3f1d56f5f2c633956.jpeg

Redigert av hegra (see edit history)
hegra skrev for 2 timer siden:

Men du sjekket sikkert også den andre på den tynne rød til høyre på skilledioden som kan være en forlengelse av den gule originale senseledning. Kan den ha vært løs og nå fått kontakt igjen etter at den ble sjekket? Ikke vet jeg om det kan bety noe heller, litt usikker der.

Oppklarende tegning?

Om dynamoen ikke får informasjon om spenning gjennom senseledningen vil vel dette medføre at dynamoen pøser på med alt det den har? Da kan man oppleve ladespenning på 15-16V. Et brudd i senseledningen burde ikke medføre at dynamoen slutter å lade. 

Brigg skrev 47 minutter siden:

Om dynamoen ikke får informasjon om spenning gjennom senseledningen vil vel dette medføre at dynamoen pøser på med alt det den har? Da kan man oppleve ladespenning på 15-16V. Et brudd i senseledningen burde ikke medføre at dynamoen slutter å lade

Men uten slik referanse kan den ødelegges.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Brigg skrev 1 time siden:

Om dynamoen ikke får informasjon om spenning gjennom senseledningen vil vel dette medføre at dynamoen pøser på med alt det den har? Da kan man oppleve ladespenning på 15-16V. 

Ja, det var det jeg trodde, men var usikker. Og med Lars sitt svar også , frister det lite og teste dette på min egen for og si det slik. 

lr-80 skrev 56 minutter siden:

, selv om det virker nå så skjenner jeg ikke helt hvorfor. 

Nei, det er jo fortærende, for man vet jo ikke om dette dukker opp igjen. Skrik ut om det skjer igjen.

Lars H. skrev 46 minutter siden:

Men uten slik referanse kan den ødelegges.

Ja, men dette skjer neppe umiddelbart som det kan gjøre dersom dynamoen mister kontakt med pluss eller minus på batteriet slik at likeretterdiodene ryker. Men dynamoen vil lade maksimalt slik at det nok blir en usunn slitasje som vil merkes over tid. Og batteriene vil heller ikke ha godt av slike ladespenninger. 

Da måtte jeg bare prøve likevel. Dro ut den gule senseledningen fra forbruksbatteri. Startet opp og ingen lading til noen batteri. Prøvde og ruse motoren litt også, men fremdeles ingen lading. Satte ledning på plass igjen og lading med en gang jeg startet.                               Mulig dette har noe med at når det er skillediode er det 0 spenning på B+ i motsetning til skillerele eller bryter hvor det batterispenning på B+ før start.                                                Så da er jeg spent på om den tynne røde til høyre på dioden din er senseledning og at sikringen på den hadde dårlig kontakt eller at selve ledning var litt løs.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...