Jump to content

Prute på brukt båt hos forhandler som ikke har blitt solgt etter lengre tid?

Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har funnet en nyere båt som jeg liker hos en forhandler. Jeg ser at båten har lagt ute et par måneder uten å bli solgt. Det er en båt som er tilsalgs for en kunde står det. Det burde vel være mulig å prute litt på den båten siden den ikke har blitt solgt etter så langt tid? Jeg har inntrykket av at båter av velkjente merker går fort om dagen. Et par andre båter jeg har sett har forsvunnet samme dag eller innen noen få dager. Jeg har vært å sett på båten og jeg kunne ikke finne noen store feil med den. Eneste var at den hadde en del groe på seg, men det lovet forhandleren å ordne før salg. Jeg har ikke prøvekjørt båten eller vært ombord i den. Jeg har bare vært å inspisert den utenfor åpningstid. Kan det være risky å kjøpe en båt som har lagt lenge for salg? Jeg tenker ved eventuelt videresalg senere... Det kan jo være at prisen er feil i forhold til markedet. Håper ikke det er noe galt med båten som jeg ikke vet om siden den har lagt så lenge. 

Neppe tiden for skambud så legg budet så tett opp til prisantydning som du er komfortabel med. Sørg for at kontrakten ikke sier noe om at den selges som den er (hvis mulig) og benytt ellers kontrakten som Båradvokaten her på forumet har gjort tilgjengelig. I alle fall er det slik jeg kjøpte fra en forhandler og er svært godt fornøyd med det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Knallipadden skrev for 7 timer siden:

"Jeg har vært å sett på båten og jeg kunne ikke finne noen store feil med den. Jeg har ikke prøvekjørt båten eller vært ombord i den. Jeg har bare vært å inspisert den utenfor åpningstid."

Du skal vel ta en grundigere sjekk og en prat med forhandleren før du legger inn bud.

Kanskje den bare går i revers ? Kven kveit ?

Vær ops på at mange forhandlere selger båter i komesjon. Så juridisk kjøper du da av tidligere eier, forhandler er bare et mellomledd, megler. 

Få klarhet i de før kjøp. Ved kjøp har selger en viktig informasjonsplikt. Enten så er vedkommende forhandleren, eller så er det tidlige eier. I min verden er det alltid topp å snakke med tidligere eier. Får ofte mer fakta da. Ellers har jeg inntrykk av at alle bruktbåtene hos forhandler alltid har vert pent kjørt, oppbevart i varm garasje, alle servicer utført oa.....

Sørlandet2 skrev for 11 timer siden:

Vær ops på at mange forhandlere selger båter i komesjon. Så juridisk kjøper du da av tidligere eier, forhandler er bare et mellomledd, megler. 

Har selv nettopp kjøpt gjennom en forhandler som solgte på vegne av kunde og her hefter også forhandler, og jeg har dekning av Forbrukerkjøpsloven i følge en for forumet her ikke helt ukjent advokat! Man skal kjøpe gjennom megler og selge privat!

http://www.baatjuss.no/blog1.php/2019/02/15/kjope-eller-selge-via-batmegler

Redigert av Mouche (see edit history)

Må innrømme at jeg enten hadde kjøpt gjennom forhandler med de, ganske fantastiske og omfattende forbrukerkjøpsrettighetene en får da. Eller direkte fra eier, som har sine begrensinger men fordelen med at en kan snakke med eier. Om det er en eier som har lite å bidra med ville jeg blitt skeptisk og økt kravet til gjennomgang og "riktig" pris, eller droppet det. 

Å kjøpe "av eier" gjennom forhandler, vil aldri skje. Det blir som å kjøpe en båt usett i mine øyne. Og det gir ingen mening, hvorfor skulle man kjøpe på den måten?

Hper skrev 11 minutter siden:

Å kjøpe "av eier" gjennom forhandler, vil aldri skje. Det blir som å kjøpe en båt usett i mine øyne. Og det gir ingen mening, hvorfor skulle man kjøpe på den måten?

Svaret finner du i den linken jeg la ut i mitt forrige innlegg. Man får da dekning av Forbrukerkjøpsloven og kan kreve/rette reklamasjon både mot selger og forhandler. 

Redigert av Mouche (see edit history)

Mouche skrev 12 minutter siden:

Svaret finner du i den linken jeg la ut i mitt forrige innlegg. Man får da dekning av Forbrukerkjøpsloven og kan kreve/rette reklamasjon både mot selger og forhandler. 

Jeg mente da det de kaller "kommisjon" eller "for kunde" hvor de prøver å gå fra ansvaret som forhandler. Altså kjøpe hos forhandler, men egentlig ikke... det er jo helt tullete. 

Er det noe å lure på. Spør forhandler når du er på visning, hvem anser de som ansvarlig ved reklamasjon og skjulte feil og mangler. 
Man kan henvise til advokatuttalelse, åpne baatplassen.no og peke, mens man står på brygga med forhandler og motorrommet fult av olje. Men det er en mager trøst å "ha rett" når sommeren gikk, båtdrømmen gav mere skruing enn tid på svai, e-poster i alle retninger... 

og få ansvaret skrevet i kontakten. 

Mouche skrev for 2 timer siden:

I mitt helt personlige og konkrete tilfelle står det i annonsen: "Vi Selger for kunde....", og da hefter forhandler og hefter både på vegne av selger og seg selv og med Forbrukerkjøpsloven som min "sikkerhet". Dette i følge advokaten. 

I ditt tilfelle, hvis det er noe du skal reklamere på blir det mot megler eller mot forrige eier?

Har megler noe ansvar ved reklamasjoner?

Mouche skrev for 6 timer siden:

Har selv nettopp kjøpt gjennom en forhandler som solgte på vegne av kunde og her hefter også forhandler, og jeg har dekning av Forbrukerkjøpsloven i følge en for forumet her ikke helt ukjent advokat! Man skal kjøpe gjennom megler og selge privat!

http://www.baatjuss.no/blog1.php/2019/02/15/kjope-eller-selge-via-batmegler

Takk for oppklaring rundt dette, som det finnes mye forvirring rundt. Noe som gjenspeiles i antall klagesaker.

I ditt tilfelle, hvem sto som selger/tidligere eier i kjøpekontrakten?

Jeg vet ikke hva slags båt trådstarter kikker på, liten eller stor, ny eller gammel. Men meg bekjent så har selger en informasjonsplikt. Hvem blir det? Tidligere eier, eller båtmegleren? Som ikke bare er viktig for juridiske etterspill, men mest for at båtkjøpet skal gi flere år med glede. Og at pris gjenspeiler båtens verdi. Vil i de fleste tilfeller tro så kjenner tidligere eier båten bedre en en selger/megler. 

brs skrev for 5 timer siden:

I ditt tilfelle, hvis det er noe du skal reklamere på blir det mot megler eller mot forrige eier?

Har megler noe ansvar ved reklamasjoner?

Min dialog har hele veien vært mot "megler" (et anerkjent firma) og jeg vil henvende meg dit i første omgang. På ditt andre spørsmål så er svaret ja.

Sørlandet2 skrev for 2 timer siden:

Takk for oppklaring rundt dette, som det finnes mye forvirring rundt. Noe som gjenspeiles i antall klagesaker.

I ditt tilfelle, hvem sto som selger/tidligere eier i kjøpekontrakten?

Tidligere eier er selger i kontrakten og har undertegnet denne, men alt er kommunisert og formidlet gjennom "megler".

Knallipadden skrev On 1.6.2020 at 9.24:

Kan det være risky å kjøpe en båt som har lagt lenge for salg? Jeg tenker ved eventuelt videresalg senere... Det kan jo være at prisen er feil i forhold til markedet.

Hvis det er en nyere DC med påhenger så bør det lyse noen røde flagg for disse forsvinner som dugg for solen slik jag har forstått det på reportasjer i lokalavisa der de har intetjuvet båtforeninger.
I dag var det en reportasje om en som endelig fikk kjøpt seg en DC etter å ha opplevd at flere objekter forsvant foran nesa på han.  
Hvis det er en amerikansk båt med bensin åtter og drev så er det nok ikke noe klondike stemning i markedet noe som jeg tror selgerene kommer til å merke etter vært som sommeren kommer

Redigert av pipe (see edit history)
pipe skrev 6 minutter siden:

Hvis det er en nyere DC med påhenger så bør det lyse noen røde flagg for disse forsvinner som dugg for solen slik jag har forstått det på reportasjer i lokalavisa der de har intetjuvet båtforeninger.
I dag var det en reportasje om en som endelig fikk kjøpt seg en DC etter å ha opplevd at flere objekter forsvant foran nesa på han.     

Mulig det. Min båt har lagt ute i 1 1/2 døgn og har hatt 1860 visninger og 60 har lagret den som favoritt. Har fått så mange meldinger på den at jeg ikke har hatt tid til å svare alle. Båt markedet virker ganske hot nå ja. Dette er riktig nok en snekke. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...