Jump to content

Refleksovn, rimelig forhandler på regulator


M/S Bastard

Recommended Posts

Ja, noen som vet om en som er RIMELIG på regualtorer!

Jeg fikk en telefon fra båtpusheren nå og han fortalte meg at regulatoren kostet 1990,-+frakt :eek:

Dette mener jeg er altfor drøyt for denne plastkoppen med en flottør og ett par dyser.

 

Jeg monterte tidligere en regulator som jeg rappet fra kombiovnen til muttern, men den virker ikke skikkelig.

 

Så da er ballen kastet.....

Link to post
Share on other sites

Hva fyrte du med da du hadde den gamle regulatoren montert?

 

Det er noe med at dysene skal være riktig, sikkert inne i selve regulatoren..? Det er forskjellige innstillinger for diesel og parafin også. Lurer selv på om det hadde vært mulig å justere om til å bruke vanlig fyringsolje - det hadde jo blitt ganske rimelig!

 

Ellers så anbefales jo en Refleks i topp stand, overhalinga mi kom på 4000 - men nå fungerer den topp hele tiden! Har ikke sluknet en eneste gang, selv i fart og dårlig vær på minstenivået!

Link to post
Share on other sites

Den gamle regulatoren har vær under vann og jeg har ikke fått noe dreis på den gamle.

Spørs om jeg ikke må prøve meg på den igjen!

 

Overhaling sier du, hva gjorde de da?

Børstet potta og stikket opp hull har jeg gjort, det betaler jeg ikke for!

 

For min del er det regulator som er problemet, er klar over innstilling av dyse ved bruk av diesel eller parafin. Tror det er forskjell på dysene ved diesel/parafin

Link to post
Share on other sites

Overhalinga bestod i å bytte pottebrenner og regulator, samt lokket.

 

Det er jo lett å sjekke innstillinga - det er bare å tappe rett over i et målebeger og ta tida!

 

Rent teoretisk så skulle man vel kunne justere seg frem til rett innstilling for alt som flyter igjennom og fyrer noenlunde rett, det er jo bare å ta energimengden pr. liter og sammenlikne medhvor mye ovnen skal bruke på maks og min på diesel... Men så er det vel kanskje dette med dysene, renner det annerledes igjennom om olja feks blir for tykk???

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg mener det er noe med dysene!

 

Ang. din overhaling så er vel kanskje prisen rett da de skulle ha noe for jobben også!

Men 2000,- for regulator syns jeg uansett er alt for drøy pris.

 

Jeg har lyst og bruke de 2000 på noe annet under oppussin av båt, men trenger også varme i båten i vinter.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant ut hva det koster og sende pakke fra Danmark 130,- evt 150 kommer ann på hvor kjapt man vil motta pakken.

Og momsen er 25%

 

Er det toll på dette?? Evt.hvor mye??

 

Regulator koster da etter det jeg har regnet meg frem til : 1504,-

Har da spart drøye 500,- kontra kjøp i Holmestrand.

Men jeg er usikker på dette med toll

Link to post
Share on other sites

Husk det herlige fortollingsgebyret som staten/posten skal ha for å ta imot momsen for deg på kr 149 (?)

 

Har akkurat sitt og regnet på vinterens store innkjøp på GPS, Racorfilter og AIS mottaker for pc. Det er bare et par hundrelapper å spare når disse pokkers avgiftene og gebyrene er betalt. Man må nesten reise mye for da er det en del å spare.

Link to post
Share on other sites

Jaja, Refleks kunne ikke sende til meg fordi Shelby er forhandler i Norge :sad:

 

Sendte forespørsel om samme type regulator til Farco AS, de skulle ha 1908+mva.

De kunne sende fraktfritt siden jeg nevnte at prisene ikke hang på greip, men deregnet med at de datt av greipet selv om de sendte fraktfritt...Hehe

 

Vel, jeg leter fremdeles

Link to post
Share on other sites

Skal faktisk til Nederland 8 ganger fremover, en gang i måneden.. Så om noen finner en billig forhandler der og går sammen om 3-4 stk så kan jeg være kurer!?

 

Drev og pendlet til London i tre år - var nok mye jeg egentlig skulle plukket med meg...

 

Men når det gjelder priser, så er Kroatia virkelig billig! Var innom endel båtforretninger, og ting som feks svære bøyer var nesten en tredjedel av prisene her...

Link to post
Share on other sites

Skal faktisk til Nederland 8 ganger fremover, en gang i måneden..

<{POST_SNAPBACK}>

Skal du tilbringe noe tid i båtforretninger der nede også ?

 

Jeg er veldig på jakt etter doradeventiler/klassiske ventiler, søkerlys/diverse produkter. Leter med lupe her i skandinavia, men opplever som regel at de produkter jeg er på jakt etter er solgt i løpet av timer (jeg kan da ikke sitte foran pc HELE dagen/kvelden...).

 

Om du skulle finne noe interessant der nede, betaler jeg gladelig honorar for undersøkelse/kjøp/frakt om det skulle falle seg slik at du har anledning til dette.

Link to post
Share on other sites

Ser at dette med regulator til oljeovner av og til er tema, jeg ville sjekket opp hva som er forskjellen på en standard regulator for "husbruk" ala Jøtul, Nobas etc og en for "maritime" ovner.

Prinsippet er jo det samme og forskjellen neppe større enn at de kan justeres for ønsket formål i båt.

 

Hadde forresten en Refleks oljeovn hvor flottørmekanismen var fjernet, til fordel for en nålekrane og denne fungerte utmerket i mange år.

Problemer kan oppstå hvis ovnen slukkes ukontrollert og oljetilførselen ikke stenges!!

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...