Jump to content

Ombygging fra innenbords til utenbord i Marex 23 DC

kusken

Recommended Posts

Hei.

Trenger kyndig råd. Har en Mercruiser 190hk (4syl bensin) med alpha 1 i Marex 23 dc 86.mod. Høres ut som det begynner å bli ulyd i gimballageret. Da kommer spørsmålet... er det lurt å koste på slik gammelt utstyr?  Tanken kom nå om motor og agg kanskje heller bør fornyes eller aller helst bygge om til utenbordsmotor. Vet at akter må forsterkes og at det fordyrer, samt at jeg da ønsker motorheis. Hvor stor utenbordsmotor trengs for å ha samme effekt som en 3,7 l 190 hk innenbords?

Råd mottas.

Heisann @kusken ! 

Dette er det jo etterhvert ganske mange tråder om her inne. Blant annet er jo nå @Turnfin i gang med et slikt prosjekt på en gammel Draco. Han skal også ha heis på sin. 

Hvor stor motor du skal ha bestemmer du jo selv, men under 150 blir vel snaut på den båten. Skal den bli litt morsom å kjøre bør du vel opp i 200 eller kanskje mer. Hvordan du skal bruke båten spiller jo også en rolle. Det som teller litt er vel også hva du får tak i til en grei pris hvis du skal kjøpe brukt, eller hvilken forhandler du ønsker å forholde deg til i forhold  til hvilket merke du ønsker å velge. Hvis du ønsker å gå for E-tec så kommer det vel antagelig en god del tilbud der nå framover tenker jeg. For min del synes jeg den knater litt for mye på lavt turtall, så jeg ville valgt en 4-takter. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...