Cams Startet 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2020 Hei! Trenger noen tips når jeg skal legge til i en bukt med dregg. Føler alltid at jeg driver nære en annen båt, ALLTID. Har dregg foran og bak. Takk for tips til dere som har Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Finn en bukt uten andre båter og tren deg. Kommer det noen så jag dem! Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 (redigert) Feil Redigert 1.Juni.2020 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Når du kommer til plassen du skal legge til, er det lurt å stoppe opp og vurdere hvordan vind og strøm er. Så kan du legge ut ankeret litt oppstrøm/mot vinden i forhold til der du ønsker å ende opp. Husk å bruk nok lengde på ankertauet/ kjettingen. Minst 3 ganger dybden hvis kjetting. Helst 5 ganger dybden ved bruk av (bly)tau. Mer i dårlig vær. Øvelse gjør mester, så bare å finne en passende bukt og trene mye. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 HAR trent endel etter at jeg gikk over til aksklingsbåt etter 50+ år med outboard og drev... Skal inn i trang bås i hjemmehavna med en svindyr diger båt på tvers, to båtlengder foran båsen min. Med litt vind og strøm følte jeg dette som C-moment, tross baugtruster. Resultatet ble truster akterut også, samt proporsjonalstyring på begge! kall det gjerne ‘pysevisper’ men jeg føler meg TRYGG etter montasjen! (Er for det meste alene ombord...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Goodspeed Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Cams skrev for 21 timer siden: Hei! Trenger noen tips når jeg skal legge til i en bukt med dregg. Føler alltid at jeg driver nære en annen båt, ALLTID. Har dregg foran og bak. Takk for tips til dere som har Slipper du langt nok tau ut? Om du slipper for kort og det er for mye vinkel så mister du mye effekt. Skjønner at det kan være trangt noen plasser. Alternativet er å ha en ekstra dregg (fordel om begge er sluppet ut fra samme sted og drar i felles retning). Baug er gjerne mest praktisk på sjø når den legger seg mot strømmen (mindre motstand i båten) og så er det jo effekt om hvilken bunn du ligger på og om dreggen graver ser godt nok ned. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
mons Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Test først med å kjøre inn uten å lempe dreggen. Da får du inntrykk av hvor mye du driver. Bakk ut og prøv på nytt med dreggen. Hvis du er redd for å drive på noen benytter du første turen inn til et hyggelig spørsmål om folkene i båten kan ta imot hvis du driver av. Det løser ofte problemet og kan være starten på et hyggelig bekjentskap. Bruk fendere for å unngå skade. Sitér dette innlegget Mons Link to post
PiperBill Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Du får bedre råd om du sier litt om båten. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.