Jump to content

VP AQ260 (5,7 V8) dør (inniblant)på tomgang etter lengre kjøring i marsfart


Go-carter

Recommended Posts

Hei!

 

Vi er en av de nye i båtverden denne sesongen, og har startet med en fin Scand 7100 med AQ 260 motor og DP280 drev.

Motor er overhalt av forrige eier i 2017 (nye topper, fordeler/pluggkabler og forgasser), og har hatt ca. 210 timers gange etter overhaling.

Det sitter en Edelbrock 1409-forgasser på den, og elektrisk bensinpumpe.

 

Når vi først sjøsatte den sleit vi med at den ikke gikk over 1500rpm/8knop, og det viste seg at den elektriske choken hadde irret fast. Vi kjørte derfor 2-3 timer med choke på, og ganske rik blanding. Skrudde opp denne, smørte den opp, og justerte samtidig choken "av" så jeg starter uten choke (går helt fint med 4-5 pump med gassen). Pluggene er fra fjoråret, og fortsatt ikke skiftet (så de er sannsynligvis litt sotet etter choke-episoden).

 

Etter dette har vi kjørt den ca. 8 timer (totalt 10 timer i mitt eie, ca. 50 NM), og den går bra, 30 knop på 3800-4000rpm i litt sjø. Marsjer stort sett i 25 knop. Når vi var ute og kjørte i pinsen hadde jeg en litt ubehagelig opplevelse, hadde kjørt ca. 9 nautiske mil (Oslo-Vollen) i 25-30 knop. Når vi kommer frem i gjestehavn og slår den i fri, dør motoren. Starter opp igjen, men dør uten gass. Starter den opp igjen, slenger den i gir så den ikke rekker å dø, også bakker vi inn på gjestebrygga. Nå går den fint på tomgang (4-500rpm ubelastet/i fri, se bilde vedlagt). Den går ellers fint på tomgang, men opplevder 2-3 ganger på turen at etter et lengre drag i fart, kveles den når jeg setter den i nøytral. Når dette skjer er det litt ekstra vibrasjon i båten også, så det er mulig den ikke går helt rent (eventuelt er det bare fordi turtallet er så lavt). Alternativt kan det hende at vibrasjonene kommer fra drevet? Merker uansett ingenting av dette i marsjfart.

 

Oljetrykk er bra, mengde fra bensinpumpe er bra (målt til ca. 120l/t), og temperatur er bra. Er det bare jeg som har glemt hvordan forgassermotorer fungerer, så det bunner i brukerfeil? Det frister litt å skru opp tomgangsskruen en anelse, siden tomgang skal ligge på 700rpm (men nå er ikke turtelleren fra 1988 akkurat så presis fra før av...). Samtidig maler den som en katt ellers på tomgang.

 

Er motorkyndig og glad i å skru, samtidig som jeg har lyst på en driftssikker båt, så her er det bare å pøse på med tips :)

053_187856297.jpg

IMG_20200601_141802.jpg

Link to post
Share on other sites

Er ingen ekspert men min erfaring er : ser du har noe lavt turtall på tomgang, bør være 600-650 rpm på varm motor. Tenning og tomgangsblanding(forgasser) må også være riktig. Still tenning og tomgang først og så justerer du lufteskruene i forkant av gasseren til maks turtall og en kvart turn tilbake. Da får du en motor du kan sette inn og ut av gir som om det var varm kniv i smør. Det ligger et par videoer om både choke og tomgangsblanding på YouTube og VP sine manualer ligger på nett så mye info å finne.

image.png.494c1517f8c47ec4abb8ff18a385e2f5.png

Redigert av xr4ti
Skriveleif fikset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev 17 minutter siden:

Er ingen ekspert men min erfaring er : ser du har noe lavt turtall på tomgang, bør være 600-650 rpm på varm motor. Tenning og tomgangsblanding(forgasser) må også være riktig. Still tenning og tomgang først og så justerer du lufteskruene i forkant av gasseren til maks turtall og en kvart turn tilbake. Da får du en motor du kan sette inn og ut av gir som om det var varm kniv i smør. Det ligger et par videoer om både choke og tomgangsblanding på YouTube og VP sine manualer ligger på nett så mye info å finne.

image.png.494c1517f8c47ec4abb8ff18a385e2f5.png

 

Takk for svar! Har heldigvis komplett original(!) brukermanual til motor og drev, så der står det samme :) 

 

Må tenning og blanning justeres i ny og ne/hver sesong? Det er mange år siden jeg har holdt på med forgassermotor, er mer vant med injection. Får vel dra frem den gode gamle stroboskoplampa og se hva den gir meg :) Det sitter en "ny" MSD marine-fordeler, men coilen er original VP.

Link to post
Share on other sites

 

Go-carter skrev 1 time siden:

Må tenning og blanning justeres i ny og ne/hver sesong? Det er mange år siden jeg har holdt på med forgassermotor, er mer vant med injection.

 Må og må, i hvert fall ingen ulempe å bruke en liten time på tuning hver vår. Det som er med disse gasserne er at de kan irre litt innvendig dersom de står "tomme" over vinteren som igjen gjør at dysenålene ikke beveger seg optimalt. Men start med å justere opp tomgang, sjekk tenning på VARM motor og se da. Videre så er alltid en god coil med en solid strømtilførsel anbefalt. Du har en god fordeler og forgasser og tilsynelatende en god motor så tipper du får suksess bare med disse små grepene. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...