Jump to content

Mikuni MY30 Kommer olje ut sammen med eksos.

smilt

Recommended Posts

Mikuni`n spytter lampeolje ut av eksosgang. Prøvde å starte denne og den startet greit og varmen kom. Så begynte det å ryke eksos av den `potta` som eksos slangen er montert på.

Tok så av eksos slangen og her drypper/renner det lampeolje nå jeg har koblet ut brenneren. Med brenneren innkoblet drypper det bare av og til. Er dette ok?

Noen som har vært ute for det samme?

smilt skrev for 4 timer siden:

Tanken og pumpa står lavere enn brenner. Ifølge tidligere eier så har det funka før.

Kan det være at brennkammeret er fult, sånn at overskytende olje renner gjennom? Turte ikke å fyre hardt da det kom røyk ut av den lille potta der eksosrøret er koblet på.
Det er en Mikuni my30, fra ca 2011.

Er det en slik potte du har?

s-l1600.jpg

Totalt ubrukelig i båt. Er kjent for å lekke som ei sil, ikke tett i det hele tatt.

Skift til noe som dette:

Eksosslange 28mm Isolert 200cm Rustfri

Men det alene løser ikke problemet ditt.

Tror du må ta ut varmeren og rengjøre brenner. Kan tyde på at den ikke får brukt opp alt drivstoffet under forbrenning, og at restdrivstoff kommer ut i eksosen.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Kjellg skrev for 2 timer siden:

Hmmm, trodde dette var en ren diesel varmer. Sikker på at den kan brenne lampeolje? 

Alle dieselvarmere brenner også parafiner, selv om lampeolje/lampeparafin ikke bør være førstevalget. Inneholder tildels mye voks som ikke brenner så godt, og som kan legge igjen belegg i brenneren. Bruk heller Fritidsparafin.

Alle Wallas (kremt.....) dieselvarmere og kokeapparater brenner utmerket på Fritidsparafin. Wallas kaminer som brukes på ei hytte uten innlagt strøm, er anbefalingene lett fyringsolje, og den går like godt på diesel.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

• 1 år senere...

Jeg var ute for det samme, men da kom det bare, eller mest røyk, den tente ikke som den skulle. så tok den knekken på glødepluggen. da rant den uantente dieselen ut eksosen. naturligvis.

Vet ikke helt hva som menes med å kjøre den hardt eller koble ut og inn brenner. enten så brenner den, eller brenner ikke. om den ikke tenner vil den slutte å pumpe diesel om man ikke oppnår rett temperatur i brennhuset.

Tror de kan kokse igjen bosset der glødepluggen står, der er det et gitter, delenummer 5 i sprengskissa over her. Som vil bli spruta diesel på..  Om dette ikke er reint vil det kanskje ikke antenne diesel rett. https://mvheating.co.uk/product/glow-plug-boss-assembly-my30-510671c/

Uansett tror jeg koks inni her er grunnen til at disse varmerne spiser glødeplugger da de kortslutter i koksavleiringene.

Redigert av dude (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...