smilt Startet 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2020 Mikuni`n spytter lampeolje ut av eksosgang. Prøvde å starte denne og den startet greit og varmen kom. Så begynte det å ryke eksos av den `potta` som eksos slangen er montert på. Tok så av eksos slangen og her drypper/renner det lampeolje nå jeg har koblet ut brenneren. Med brenneren innkoblet drypper det bare av og til. Er dette ok? Noen som har vært ute for det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Høres skummelt ut, og er ikke ok i det hele tatt. Parafin i eksos-slangen kan antennes pga varmen. Står drivstofftanken høyere enn varmeren? Hva med drivstoffpumpa, står den også høyere? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Kjellg Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Hvilken Mikunibrenner er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
smilt Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Tanken og pumpa står lavere enn brenner. Ifølge tidligere eier så har det funka før. Kan det være at brennkammeret er fult, sånn at overskytende olje renner gjennom? Turte ikke å fyre hardt da det kom røyk ut av den lille potta der eksosrøret er koblet på. Det er en Mikuni my30, fra ca 2011. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 (redigert) Hmmm, trodde dette var en ren diesel varmer. Sikker på at den kan brenne lampeolje? Redigert 3.Juni.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 smilt skrev for 4 timer siden: Tanken og pumpa står lavere enn brenner. Ifølge tidligere eier så har det funka før. Kan det være at brennkammeret er fult, sånn at overskytende olje renner gjennom? Turte ikke å fyre hardt da det kom røyk ut av den lille potta der eksosrøret er koblet på. Det er en Mikuni my30, fra ca 2011. Er det en slik potte du har? Totalt ubrukelig i båt. Er kjent for å lekke som ei sil, ikke tett i det hele tatt. Skift til noe som dette: Men det alene løser ikke problemet ditt. Tror du må ta ut varmeren og rengjøre brenner. Kan tyde på at den ikke får brukt opp alt drivstoffet under forbrenning, og at restdrivstoff kommer ut i eksosen. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Kjellg skrev for 2 timer siden: Hmmm, trodde dette var en ren diesel varmer. Sikker på at den kan brenne lampeolje? Alle dieselvarmere brenner også parafiner, selv om lampeolje/lampeparafin ikke bør være førstevalget. Inneholder tildels mye voks som ikke brenner så godt, og som kan legge igjen belegg i brenneren. Bruk heller Fritidsparafin. Alle Wallas (kremt.....) dieselvarmere og kokeapparater brenner utmerket på Fritidsparafin. Wallas kaminer som brukes på ei hytte uten innlagt strøm, er anbefalingene lett fyringsolje, og den går like godt på diesel. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
smilt Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Potta ser ut som nr.54 på vedlagt bilde. Kommer altså olje ut av tappen på undersiden der eksos slange er montert. tappet ut en god desiliter av slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Aha, var ikke klar over at dieselbrennere kan kjøres på slike oljer. Men tilbake til problemet så ville jeg tatt ut brenneren og demontert den. Nye pakninger må du helt sikkert ha, men det kan være kjekt å se hva som er galt før du bestiller deler. Du får alle delene til denne fra UK. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 16.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2022 Lurer litt på hvordan dette gikk. Litt dumt at slike tråder bare avsluttes uten at trådstarter kommer med konklusjon. Blir som å se et skiløp hvor sending avsluttes 25 minutter før målgang. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 16.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2022 (redigert) Jeg var ute for det samme, men da kom det bare, eller mest røyk, den tente ikke som den skulle. så tok den knekken på glødepluggen. da rant den uantente dieselen ut eksosen. naturligvis. Vet ikke helt hva som menes med å kjøre den hardt eller koble ut og inn brenner. enten så brenner den, eller brenner ikke. om den ikke tenner vil den slutte å pumpe diesel om man ikke oppnår rett temperatur i brennhuset. Tror de kan kokse igjen bosset der glødepluggen står, der er det et gitter, delenummer 5 i sprengskissa over her. Som vil bli spruta diesel på.. Om dette ikke er reint vil det kanskje ikke antenne diesel rett. https://mvheating.co.uk/product/glow-plug-boss-assembly-my30-510671c/ Uansett tror jeg koks inni her er grunnen til at disse varmerne spiser glødeplugger da de kortslutter i koksavleiringene. Redigert 16.Januar.2022 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.