Ånøybåtan Startet 2.Juni.2020 Del på Facebook Startet 2.Juni.2020 Prøver å få liv i ovennevnte motor som er fra slutten av -80 -tallet. Ny plugg, demontert forgasser og renset flere ganger, justerte flottøren fra 19mm til 22mm (hjalp litt). Den starter greit og går på høyt turtall, med en gang jeg senker turtallet litt så stopper den. Tok utgangspunkt i en delemotor yamaha 4hk med nesten identisk forgasser hvor flottørhøyden var 22mm. Noen som kan hjelpe meg, eller som har servisemanualen? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 har tilsvarende yamaha. Gikk kun på tomgang/lave turtall ved å bruke choke. Renset forgasser flere ganger med spray og trykkluft uten bedring. Fikk meg så ultralydvasker og den klarte tydeligvis åå banke løs noe dritt inni der en plass for etter det så har den gått problemfritt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Morten:) Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Hvis det sitter en pumpemembran (usikker på rette navnet her) som pumper frem bensin i forgasseren så Kan det være greit å sjekke den. Har selv en 4hk yamaha som hadde samme symptomer. Denne hadde blitt pløsete og hadde dårlig virkningsgrad. Sitér dette innlegget Link to post
Ånøybåtan Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Hadde mistanke om pumpemembranen så nå er membraner og pakninger bestilt. Nå er det bare å krysse fingrene. Takk for hjelpa :-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Sjekk hullene i tomgangsdysa en gang til... Det aller beste er å rengjøre demontert forgasser i ultralydbad, om du ikke har tilgang så stak opp ALLE hullene med fiskesene til de er helt runde. (ikke bruk noe av metall) Membranen i bensinpumpa kan du sjekke ved å pumpe på blæra konstant mens du kjører. Om feilen er borte da, men kommer tilbake når du stopper så er feilen trolig membranet. Slik du beskriver feilen tror jeg du kan glemme membranet og konsentrere om tette dyser eller feilfunksjon på nåleventil. Det finnes 3 forskjellige lengder på nåleventil til 4 og 5hk. Siden mange bytter forgasser på 4hk for å få 5hk så er det lett å få feil lengde. Siden du måtte justere 3mm (det er mye) så tror jeg det er tilfelle her. Anbefaler: Få tak på rett flotørhøyde. Ta en dynamisk flotørnivåkontroll. Det er hyppig feil på nåleventil på disse forgasserne, som oftest renner det over på tomgang... Har du sjekket det ved å se inn i forgasseren bakfra mens den går? Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Morten:) skrev for 16 timer siden: Hvis det sitter en pumpemembran (usikker på rette navnet her) som pumper frem bensin i forgasseren så Kan det være greit å sjekke den. Har selv en 4hk yamaha som hadde samme symptomer. Denne hadde blitt pløsete og hadde dårlig virkningsgrad. +1 Byttet denne på vår Yamaha 5hk og alt ble vesentlig bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Ånøybåtan Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 En liten oppdatering: skifta bensinmembran, og ble endel bedre, rensa bensintanken filteret inne den var ganske møkkete så jeg hadde forhåpninger, men det gav ingen resultater. Rensa med ultralydbad, og godlyden kom. Happy, happy:-) Men når jeg settern den i gir/revers så skjer det ingen ting, verken med motorlyden eller vannstrømmen i balje. Jeg har skifta impeller, og sjekka at "girspaken" inne i stammen sitter tight når jeg girer. Hvis noen av dere som har svart her har tips tar jeg gjerne imot. Men uansett takk for alle innspill ang. tomgangen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Ånøybåtan skrev 12 minutter siden: Jeg har skifta impeller, og sjekka at "girspaken" inne i stammen sitter tight når jeg girer. Har du fått festet girstaget på nøyaktig samme plass som før impellerbyttet da? Det er som regel en mulighet for justering der, altså med hvor man skrur fast girstaget i festet fra staget som kommer ned fra motordelen av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ånøybåtan Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 (redigert) Ja, jeg mener det. I revers så stod festeanordningen midt i hullet på stammen. Så jeg monterte det sammen slik også. Det var litt justering som skulle til. Nok en gang takk:-) Redigert 20.Juni.2020 av Ånøybåtan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.