Ronald Startet 2.Juni.2020 Del på Facebook Startet 2.Juni.2020 Som det fremgår av emnetittelen så vurderer jeg et slikt bytte. Noen spørsmål i den forbindelse 1. Båten er en Polar 29 snekke. Virker d2 55 å være et ok valg? Noen som har gjort noe lignende? 2. Vil jeg få plass? Jeg finner d2 55 sine ytre mål, men ikke for md21. Noen som vet hvor jeg kan finne slike? Det er primært høyde og bredde jeg er mest opptatt av, og passer også motorlabber så er det bonus. I lengderetningen er jeg mindre bekymret, der bør det være mye å gå på. 3. Ny motor er evt uten gir. Jeg har ms3 fra før. Vil denne kunne passe? Hvis ikke, hva bør jeg velge - fortrinnsvis noe jeg kan finne brukt? Dersom ms3'en jeg har kan benyttes, så må jeg sikkert bytte propell også, siden turtallet på md21 nok var vesentlig høyere (3000-3200 på god marsfart)? Tenker jeg riktig da? Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Hei, Når det gjelder størrelsen på motoren så er vel d2 mindre i format og vekt. MD21 er jo en kolosse på over 400kg. Det som er viktig er vinklingen fra akslinen inn på giret, at det passer. Jeg gjør en lignende jobb med å bytte ut md21 til en Craftman 65, her måtte jeg inn med en annet gir for å få rett vinkel inn på akslingen. En annen ting å tenke på er at mange av de nye motoren så er servicepunktene på motsatt side av MD21, eks: bytte av olje filter, etc. Kjenner inn til D2. Sjekk at du har adkomst til disse. Lykke til med prosjektet. Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Kweelhouse Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Nå tror jeg du overdriver endel, MD21 er ikke over 400 kg. Målene finner du i linken https://go.openbms.nl/uploads/517/130286/documents/MD21A_RB_BW_19741_en.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 9.Juni.2020 Del på Facebook Svart 9.Juni.2020 (redigert) D2-55 er en knallmotor på 2,2 liter. Bygget på anleggsmotorer som ble brukt mye i Bobcat. Hadde den i en Sollux 24 uten ac i 4-5 år. Ikke et feilslag. Har litt kontakt med ny eier og han har kun byttet impeller utenom vanlig service. Deilig å slippe turbo også. Lett å serve. Men hvilke utgave er det? A, b, c osv.. NB: Dette er egentlig en Perkins motor. Nå Kubota. Og det er bare positivt. Eneste jeg kan komme på som må passes ekstra nøye på, så er det litt krise å starte denne opp og glemme å åpne sjøvannsinntaket. Impeller går til helv... etter få sekunder. Opplevde det selv, og da må det plukkes gummibiter ut av varmeveksler. NB: Satt MS-gir på min også, men husker ikke hva. D2-55 har max turtall på 3000 omdr. Marsjer veldig fint på 2500-2600. Max hk ligger på 2400 omdr. Redigert 9.Juni.2020 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 10.Juni.2020 Del på Facebook Svart 10.Juni.2020 On 6/2/2020 at 11:47 PM, Ronald said: Som det fremgår av emnetittelen så vurderer jeg et slikt bytte. Noen spørsmål i den forbindelse 1. Båten er en Polar 29 snekke. Virker d2 55 å være et ok valg? Noen som har gjort noe lignende? 2. Vil jeg få plass? Jeg finner d2 55 sine ytre mål, men ikke for md21. Noen som vet hvor jeg kan finne slike? Det er primært høyde og bredde jeg er mest opptatt av, og passer også motorlabber så er det bonus. I lengderetningen er jeg mindre bekymret, der bør det være mye å gå på. 3. Ny motor er evt uten gir. Jeg har ms3 fra før. Vil denne kunne passe? Hvis ikke, hva bør jeg velge - fortrinnsvis noe jeg kan finne brukt? Dersom ms3'en jeg har kan benyttes, så må jeg sikkert bytte propell også, siden turtallet på md21 nok var vesentlig høyere (3000-3200 på god marsfart)? Tenker jeg riktig da? 1. Må jo være et godt valg, du bør kanskje vurdere D2-75. 2. Ja du får plass, D2 er både kortere, smalere og lavere enn MD21. Du kan jo se målene under: 3. Du har nok MS3B med 2.91:1 utveksling og må nok bytte propell hvis du skal bruke gammel giret. D2 er levert med MS25, om ms3b passer vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.Juni.2020 Del på Facebook Svart 10.Juni.2020 En i båthavna hadde Volvo 40 motor, men om motorrommet og dørkhøyden er lik aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 (redigert) Takk for svar, alle sammen! En D2 55 virker da å være et godt alternativ. Men....så gikk det ikke som planlagt. Jeg var sikker på at jeg hadde motoren innenfor rekkevidde, jeg var først i køen, hadde lagt inn bud (på prisantydning) osv. Men så var det to av oss, og selger ba om aksept fra oss begge på nytt, og førstemann skulle få den. Ikke alltid man klarer å svare på minuttet, jeg var i møte og fikk svart 35 min etterpå. Da glapp det :-( Jeg var litt deppa en kort stund, men så har jeg i mellomtiden funnet en Yanmar. Denne har gått litt mer, og koster litt mer, til gjengjeld har den girkasse inkludert, sluregir faktisk. Og så er den noen sterkere (75 hk). Modellen er 4JH3-TE. Jeg krysser fingerne for at det blir minst like bra med denne også :-) Men det er faktisk en ting jeg lurer litt på.... Noen har antyde at MD21, som altså står i båten fra før, er litt spesiell på motorfestene - i den forstand at det er (større) ulik høyde på festene foran og bak enn hva som er vanlig. Det betyr at beddingen/vangene i båten har et "trinn opp" i bakkant. Hvis dett er riktig, så må det antakelig kappes til på beddingen (les: senkes). @Buffalo - du skriver over at du holder på med tilsvarende erstatning av MD21, men hos deg er det med en Craftman. Har du fått samme utfordring på dette området? Gikk det i så fall greit å løse? Hos meg er det glassfiber på beddingen, og jeg tenkte at kanskje en bajonettsag er rette verktøy for sånt? Hvis det er nødvendig, da... Redigert 14.Juni.2020 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 On 6/14/2020 at 10:28 AM, Ronald said: Takk for svar, alle sammen! En D2 55 virker da å være et godt alternativ. Men....så gikk det ikke som planlagt. Jeg var sikker på at jeg hadde motoren innenfor rekkevidde, jeg var først i køen, hadde lagt inn bud (på prisantydning) osv. Men så var det to av oss, og selger ba om aksept fra oss begge på nytt, og førstemann skulle få den. Ikke alltid man klarer å svare på minuttet, jeg var i møte og fikk svart 35 min etterpå. Da glapp det :-( Jeg var litt deppa en kort stund, men så har jeg i mellomtiden funnet en Yanmar. Denne har gått litt mer, og koster litt mer, til gjengjeld har den girkasse inkludert, sluregir faktisk. Og så er den noen sterkere (75 hk). Modellen er 4JH3-TE. Jeg krysser fingerne for at det blir minst like bra med denne også :-) Men det er faktisk en ting jeg lurer litt på.... Noen har antyde at MD21, som altså står i båten fra før, er litt spesiell på motorfestene - i den forstand at det er (større) ulik høyde på festene foran og bak enn hva som er vanlig. Det betyr at beddingen/vangene i båten har et "trinn opp" i bakkant. Hvis dett er riktig, så må det antakelig kappes til på beddingen (les: senkes). @Buffalo - du skriver over at du holder på med tilsvarende erstatning av MD21, men hos deg er det med en Craftman. Har du fått samme utfordring på dette området? Gikk det i så fall greit å løse? Hos meg er det glassfiber på beddingen, og jeg tenkte at kanskje en bajonettsag er rette verktøy for sånt? Hvis det er nødvendig, da... Ut i fra tegningen er motorfestene bak 54 mm høyere på MD21. Hvis Yanmaren skal settes oppå bedden så må du nok kappe litt. Du må nok også støpe nytt fundament bak. Men før du starter med dette studer tegningene på Yanmar motoren så du får riktig høyde på bedden/fundamentet Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 15.Juni.2020 Del på Facebook Svart 15.Juni.2020 Løsningen på min båt er at det støpes inn eksternt trustlager med cv-aksel for å kompensere for vinkel på motoren. Bilder kommer. om ett par uker. Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Ronald Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Buffalo skrev On 15.6.2020 at 20.55: Løsningen på min båt er at det støpes inn eksternt trustlager med cv-aksel for å kompensere for vinkel på motoren. Bilder kommer. om ett par uker. @Buffalo - hvordan har det gått? Har du evt noen bilder å "by på"? :-) Har du forresten samme dim på eksosslangen, eller må du tilpasse/utvide der? Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 O'hoi! VP MD21 tatt ut og blir vinterprosjekt hvor jeg skal bytte alle pakninger. Det ble en CM 4.52 (52HK), da 65HK ble for brei opp! Ny eksos da gammel var morken og begynte å sprekke opp (mindre slangedimisjon), aksling og propell skiftet. Leverandøren slapp å montere eksternt trustlager med cv-aksel på denne motoren. Gjenstår litt småplukk før prøvetur til uken. Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Ronald Svart 15.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2020 @Buffalo - takk for super oppfølging :-) Jeg planlegger (som du forstår) bytte hos meg (derfor jeg spør og graver), men kommer ikke i gang før sesongen er over. Jeg skal altså inn med en Yanmar 4jh3-te på ca 75hk. Jeg hadde tenkt å prøve med samme aksel (30mm) og propell i første omgang. Det kan godt hende propellen må byttes senere. Men hva var årsaken til ny aksel? Og hva er 'eksternt trustelager', og når kan jeg evt behøve det? Er det noe som trengs hvis ikke høyde og vinkel på flensen blir som før? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 16.Juli.2020 Del på Facebook Svart 16.Juli.2020 13 hours ago, Ronald said: @Buffalo - takk for super oppfølging :-) Jeg planlegger (som du forstår) bytte hos meg (derfor jeg spør og graver), men kommer ikke i gang før sesongen er over. Jeg skal altså inn med en Yanmar 4jh3-te på ca 75hk. Jeg hadde tenkt å prøve med samme aksel (30mm) og propell i første omgang. Det kan godt hende propellen må byttes senere. Men hva var årsaken til ny aksel? Og hva er 'eksternt trustelager', og når kan jeg evt behøve det? Er det noe som trengs hvis ikke høyde og vinkel på flensen blir som før? Jeg lurer inn ett par linker: https://www.baatservice.com/gir#python https://youtu.be/nE2ZK181dE0 Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 13.August.2020 Del på Facebook Svart 13.August.2020 PS! Når den nye motor ble levert, ikke en 65hk, men en 52hk craftman så slapp jeg eksternt trustlager da motoren hadde en lavere vinkling. Lykke til med prosjektet ditt. Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.