Jump to content

Oljefilterskift ??


Haba

Recommended Posts

:flag:

Skal skifte olje før opplag. Motor har i vår/sommer kjørt ca. 80 timer. Skifter alltid olje hver høst, men er kommet litt i stuss om nødvendigheten av å skifte filter etter så kort tid. Ikke den store utgiften med nytt filter, men kan det likevel være smør på flesk. Mener å sett båtmotor-manualer som sier hver 200 timer. Hva mener dere ?

 

mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

Har vært diskutert i det lange og breie. Jeg mener at det skiftes unødvendig ofte. Mange skifter vel i hytt og pine for å tilfredsstille motorprodusentenes garanti betingelser, og det er jo greit selv om det ikke er forståelig for meg. Må være noen særdeles sårbare rasehester disse nymotens motorene!!!!! På min gamle motor skiftes olje og filter nå etter "Motordoktor"-prinsippet. Finner ikke igjen tråden i øyeblikket.

Uansett gjør du ikke noe galt ved å skifte olje og filter. Største faren jeg kan se ar at gjengene for filtrene slites unødig. Grisejobb er det ofte også!

Link to post
Share on other sites

:flag:

Skal skifte olje før opplag. Motor har i vår/sommer kjørt ca. 80 timer. Skifter alltid olje hver høst, men er kommet litt i stuss om nødvendigheten av å skifte filter etter så kort tid. Ikke den store utgiften med nytt filter, men kan det likevel være smør på flesk. Mener å sett båtmotor-manualer som sier hver 200 timer. Hva mener dere ?

 

mvh

Haba

<{POST_SNAPBACK}>

 

det er omvendt, viktigere å bytte filter hyppig enn olje.

gjerne 2 filterskift pr oljeskift. Nå er vel ikke det så veldig aktuelt for de fleste fritidsbåter..

Uansett ligger det gjerne 3 dl gammel olje i filteret som du ikke får ut når du bytter olje, så bytt filteret også.

Husk også å varmkjøre motoren godt, da er det mye lettere å få ut olja.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

det er omvendt, viktigere å bytte filter hyppig enn olje.

gjerne 2 filterskift pr oljeskift. Nå er vel ikke det så veldig aktuelt for de fleste fritidsbåter..

Uansett ligger det gjerne 3 dl gammel olje i filteret som du ikke får ut når du bytter olje, så bytt filteret også.

Husk også å varmkjøre motoren godt, da er det mye lettere å få ut olja.

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skifter olje og filter hver høst, men det er jo rart at vi er mer eksperter en produsnetn som skriver bytt olje hver 150. time og filter hver 300. time. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...