Jump to content

Montering av propell, aksel og motor


CostaLita

Recommended Posts

Hei!

 

Eg har ein Saga 27 som igjen skal få motor på plass. Spørsmålet mitt er om krafta som propellen øver framover skal gå gjennom gear/motor/motorfeste til båten, eller om propellen skal overføra denne krafta direkte til båten via lageret nede ved propellen. Altså; skal det vera klaring mellom propell og lager?

Link to post

 

Godt spørsmål, jeg tror ikke lagerne på propellanlegget tar i mot noe kraft, akslingen går rett gjennom. Mener at akselen "dytter" på giret. ..mener å ha funnet ut av dette ved å studert div tegninger av propellanlegg. Det er jo tross alt en del kraft det er snakk om, kan være greit å vite hvor den ender.

Link to post
  • 8 måneder senere...

Hei, løfter denne igjen da jeg har et "problem"??

Jeg driver og skifter motor på en Skilsø 23, fra VP MD2 til VP MD 11D. Har fått laget nye braketter så innfestingen er grei, men den "nye" motoren m/gear er ca 9 cm lenger enn den gamle. Har flyttet motoren så langt som mulig forover, ca 4 cm, kan forsatt skifte reim! Nå lurer jeg på om det er OK å bare "skli" akselen akterover, eller om den må kappes? Er ca 30 (25) cm klaring til roret, og akselen glir lett i pakkboks og lager. Er det noen som har erfaring eller "kvalifisert synsing" ang. dette?

Mvh; Sindre

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...