Jump to content

Montering av propell, aksel og motor


CostaLita

Recommended Posts

Hei!

 

Eg har ein Saga 27 som igjen skal få motor på plass. Spørsmålet mitt er om krafta som propellen øver framover skal gå gjennom gear/motor/motorfeste til båten, eller om propellen skal overføra denne krafta direkte til båten via lageret nede ved propellen. Altså; skal det vera klaring mellom propell og lager?

Link to post
Share on other sites

 

Godt spørsmål, jeg tror ikke lagerne på propellanlegget tar i mot noe kraft, akslingen går rett gjennom. Mener at akselen "dytter" på giret. ..mener å ha funnet ut av dette ved å studert div tegninger av propellanlegg. Det er jo tross alt en del kraft det er snakk om, kan være greit å vite hvor den ender.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei, løfter denne igjen da jeg har et "problem"??

Jeg driver og skifter motor på en Skilsø 23, fra VP MD2 til VP MD 11D. Har fått laget nye braketter så innfestingen er grei, men den "nye" motoren m/gear er ca 9 cm lenger enn den gamle. Har flyttet motoren så langt som mulig forover, ca 4 cm, kan forsatt skifte reim! Nå lurer jeg på om det er OK å bare "skli" akselen akterover, eller om den må kappes? Er ca 30 (25) cm klaring til roret, og akselen glir lett i pakkboks og lager. Er det noen som har erfaring eller "kvalifisert synsing" ang. dette?

Mvh; Sindre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...