CostaLita Startet 4.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2005 Hei! Eg har ein Saga 27 som igjen skal få motor på plass. Spørsmålet mitt er om krafta som propellen øver framover skal gå gjennom gear/motor/motorfeste til båten, eller om propellen skal overføra denne krafta direkte til båten via lageret nede ved propellen. Altså; skal det vera klaring mellom propell og lager? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Qte Altså; skal det vera klaring mellom propell og lager? Uqte Ja. Ihvertfall har det vært det på de som jeg har sett på land. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 (redigert) ja såklart skal det være klaring, gjerne 5-7 cm. Må på ingen måte gå imot noe her, blir problemer av sånt. Du bør velge noen motorfester som er egnet til motoren hvis ikke det følger med. JOH Redigert 4.Oktober.2005 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Godt spørsmål, jeg tror ikke lagerne på propellanlegget tar i mot noe kraft, akslingen går rett gjennom. Mener at akselen "dytter" på giret. ..mener å ha funnet ut av dette ved å studert div tegninger av propellanlegg. Det er jo tross alt en del kraft det er snakk om, kan være greit å vite hvor den ender. Sitér dette innlegget Link to post
ajokl Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Kjenner ikke til Saga-en, men da jeg monterte min 230 hk Volvo i min båt ble det gjort uten trustelager. Krafta fra propellen går rett inn på gearet via motorfestene til skroget. Derfor må motorfestene være beregnet for det antall hk. motoren din har. Sitér dette innlegget Link to post
CostaLita Svart 5.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2005 Takker! Det var slik eg trudde det måtte vera Sitér dette innlegget Link to post
SiA Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Hei, løfter denne igjen da jeg har et "problem"?? Jeg driver og skifter motor på en Skilsø 23, fra VP MD2 til VP MD 11D. Har fått laget nye braketter så innfestingen er grei, men den "nye" motoren m/gear er ca 9 cm lenger enn den gamle. Har flyttet motoren så langt som mulig forover, ca 4 cm, kan forsatt skifte reim! Nå lurer jeg på om det er OK å bare "skli" akselen akterover, eller om den må kappes? Er ca 30 (25) cm klaring til roret, og akselen glir lett i pakkboks og lager. Er det noen som har erfaring eller "kvalifisert synsing" ang. dette? Mvh; Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Det går fint. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.