Jump to content

Dieseltank hygiene - hvordan gjør man det?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Dieselhygiene er viktig, det har jeg forstått. Men hvordan gjør man det med tanker som er gjemt bak fastmonterte skott og skap og busser og alt som er - og med tanker som i beste fall har mannlokk som bør sagt er utilgjengelig? 

 

Jeg har én tank der jeg kommer til, og der er et mannlokk på kanskje 15 cm. Men i tanken er det skvalpeskott og jeg kan ikke se hele tanken eller bunnen. 

 

Den andre tanken (der diesel går til motor, og returdiesel kommer, kommer jeg ikke til. Jeg kan riktignok skimte tanken, men ikke se ned i den etc. 

 

Tankene er koplet sammen med et rør for utjevning. 

 

Ingen av dem har bunndrenasje, i alle fall ikke som jeg har sett eller kommer til. 

 

Hva ville du gjort i dette tilfellet? 

 

Hittil har jeg satset på at dieselfilter og vannutskiller gjør brasene.  Men det er jo ikke best...

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Tankene mine har tappepung på styrbord tank. Jeg fyller alltid i babord tank i håp om at dritt som evt finnes i babord tank siger over til styrbord etterhvert. Tapper et melkeglass med diesel fra tappepungen før hver oppstart. I begynnelsen etter overtakelse for 15mnd siden kom det forskjellig rusk i glasset som ble puttet på en egen kanne.

Det siste året etter at min båtbruk med ca 150 timer høynet omløpshastigheten på dieselen i tankene vesentlig har tappingen vært en kjedelig rutine.

Melkeglasset er alltid 100% rent og går direkte tilbake på dieseltanken.

Slangen for tapping av dieselprøver står (selvsagt) lavere i tappepungen enn koblingen for dieseltilførsel til motor.

Enkelt og greit.

Burde egentlig vært standard installasjon men tappemuligheten og mann hull i tankene var noe forrige eier fikk installert etter to uheldige opplevelser med vann i diesel.

Redigert av nie (see edit history)
Link to post

Eneste tilgangen til bunnen av tanken jeg har er å føre en relativt tynn, lang og fleksibel slange gjennom fyllinga og ned. Pleier å suge opp 3-4 ltr fra bunnen av tanken hver sesong eller ved mistanke. Lar det felle ut for kontroll. Og forøvrig lar jeg filtre og vannutskiller ta seg av jobben. Så det å pumpe opp noen liter hvert år er egentlig det eneste ekstra jeg driver med for å ha kontroll på at det ikke ligger vann/dritt i bunnen av tanken. Har fungert som det skal i snart 20 år på denne båten (forrige eier gjorde det samme). 

----------

Med to tanker ville jeg vel muligens prøvd å få til en løsning med drivstoffpumpe og filter/vannutskiller mellom tankene. Det må være genialt for å kunne "pre- filtrere" drivstoff. Ulempen er at det blir mer komplisert og knotete ifht en slange for å jevne ut nivået. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...