Jump to content

Polering av diesel. Rekkefølge på komponenter


BØstrøm

Recommended Posts

Dette utfordrer nok noens evne til å resonere. Men om man sirkulerer gjennom et filter med gjennomsiktig bolle, tar det ikke mange minuttene etter fylling før siste fylling kan godkjennes eller underkjennes. Det er et hovedpoeng. Da bør filteret være lett tilgjengelig for inspeksjon.

 

Når det gjelder Hulda, så gir systemet uansett minst 20 timer driftstid på renset diesel. Dessuten forvarsel hvis dårlig diesel har blitt tanket. Og det får jeg etter noen minutter.

 

Hovedtanken til Hulda har sjøen som nærmeste nabo, umulig å drenere. Dieselen må pumpes. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 49 minutter siden:

Dette utfordrer nok noens evne til å resonere. Men om man sirkulerer gjennom et filter med gjennomsiktig bolle, tar det ikke mange minuttene etter fylling før siste fylling kan godkjennes eller underkjennes. Det er et hovedpoeng. Da bør filteret være lett tilgjengelig for inspeksjon.

<>


Det er akkurat det jeg også er ute etter. En kan ikke lage diesel av møkk, men å finne ut at en har møkk på tanken før en er ute i drittvær er en stor fordel.

 

Og drenering av engangsfiltere er fremdeles utfordrende..

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 1 time siden:


Det er akkurat det jeg også er ute etter. En kan ikke lage diesel av møkk, men å finne ut at en har møkk på tanken før en er ute i drittvær er en stor fordel.

 

Og drenering av engangsfiltere er fremdeles utfordrende..

Akkurat, bedre å se det tidlig i glassbollen ved sirkulasjon i havn. Tenker å kjøre det en stund etter bunkring for å sjekke. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 7 timer siden:

@Chiefengineer: Du inviteres herved til å foreslå rimelige og hensiktsmessige kontroll og dreneringsrutiner på usynlige flate tanker uten avtappingsjur og tilkomst fra h.. , samt ugjennomsiktige engangsfiltere 😁

 

Jeg tenker vel å gjøre nøyaktig som @TrikkerN Lønning minus egen tank for dieselvarmer. Motivasjonen er å ha kontroll på guffe i diesel som er et ikke helt usannsynlig scenario,  ref @Huldas erfaring bla. Ganske enkelt fordi systemet i båten pr i dag ikke tillater slik kontroll med en fornuftig mengde innsats (det er jo en ‘lystbåt’..). Har selv logget 24 år på sjøen uten stans pga forurenset diesel, men det betyr ikke at det aldri vil skje - og sannsynligheten for at det skjer i litt ruskevær er jo som kjent også til stede.

 

Og så hjelper det jo at det er båt vi snakker om. Da er det lov å lage koseprosjekt av det 😇

Det var nettopp derfor jeg laget til mitt system.

Jeg har heller ikke inspeksjonluke, samt det er helt grusomt å komme til for å evt lage.

 

Jeg vet at det er ingen garantier med et slik system, men nå har det sirkulert 150L*10 på hver tank (2x150L), og jeg føler det gir meg en viss trygghet.😊 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Får håpe du har fått litt andre vinklinger og ok innspill som du kan fundere videre på.

Det har jeg definitivt - veldig nyttig å høre andres oppfatninger og erfaringer. Og er nok stor fare for at det dukker opp noen flere ‘nøtter’ på veien også 😁

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme å ikke ha lest hele tråden, men en kommentar likevel.

De fleste dieselmotorer har jo retur til tank. Når jeg gikk fra bensin til diesel

monterte jeg returen til ca. tre cm over bunnen og vinklet den litt for at tanken

skulle få best mulig spyling og færrest mulig stillestående lommer. Nå sirkulerer

primærpumpen over 250 liter/time på Steyren, men hvordan er dette vanligvis?

Det slår meg at mange får dieselproblemer i dårlig vær. Leverer da returen kun

øverst i tanken?

Link to post
Share on other sites

Mulig eg har nevnt dette tidligere i denne tråden...   Eg fekk pristilbud frå eit firma på å komme med utstyr å polere dieselen ombord. Overaskelsen var stor når eine linja over forbruksmatriell på tilbudet viste seg å være delenummeret på vanlig finfilter for racor 900.   Så med ei heilt vanlig pumpe som suger igjennom eit slik filter så kan man filtrere dieselen sjølv.   Og for at det skal høyrast litt sværare ut så kan man kalle det polering. 

 

Dei fleste maskiner sirkulerer såpass at dieselen egentlig blir polert underveis på vanlig tur. 

 

Drenering i bunn av tank, eller pumpesystem for å hente opp bunnfall/vatn er det aller viktigaste tiltaket ombord.  

Har du drenering og rutiner for å gjere det,  og eit godt forfilter, så er du trygg.  Spanderer du duplexfilter så er du aldeles topp trygg. 

 

vakuumslange på filtersats bør vel kunne gå an å legge opp til egnet plass i styrehus, og så ha manometer oppe?  

 

Eg syntes duplexfilter var for dyrt så eg skrudde og lodda saman ei løysing sjølv med 2stk racor900 filter.  Inntak fra 2tanker og 1 ut til maskina.  Litt fleire kraner og forholde seg til, men det virker greit. 

 

 

 

 

 

20160209_134042.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Mange gode tanker her. Litt usikker på det med å spyle bunn med returen, men så lenge en starter ut med ren tank er det kanskje en god måte å holde systemet rent når en ikke har avtapping i bunn? Mener båtene jeg har hatt har hatt retur i toppen av tanken.

 

@Sjeldenutpå: Hvilke typer rør brukte du for det pene filterarrangementet ditt? Lurte på å prøve meg på slikt selv. Ser de har div verktøy på Biltema, samt rør i flere kvaliteter, bla ‘rå’ kobber, ‘halvstive’ og glødede med forkromming. Er glødede med forkromming et bra valg feks? Skulle tro de var greie å bøye?

 

Og hvor mye varme trenger en for å lodde rør? Holder det med Créme Brulee-brenner? 😁😇

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke bruk fornikla rør. Forniklingen liker ikke å krappe bøyer. Kjøp deg rørkutter med gradeverktøy, bøyetang og uglødde (rå) rør. Bruk fittings med støttekrage. Lodding kan med fordel unngås. Egenlig kan du kutte ut bøyeverktøy også. Bare bruke rør og 90-gradere.

Link to post
Share on other sites

Eg brukte glødde rør. (Prisol) og passande bend.  Eg har ingen erfaring med å bøye anna en bremserør, men eg trivest godt med sievert'n og loddetinn. 

Eg har aldri brukt sånn brenner til mat(?) så eg veit ikkje om det duger. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Den jeg har ligner mistenkelig på denne. Den har vel blitt brukt på ribbe og Créme Brulee men aller mest på krympestrømper og lodding når jeg ikke har hatt strøm tilgjengelig..

 

@Hulda: Hvorfor liker du ikke lodding? Jeg tenkte kanskje det var å betrakte som en mer sikker forbindelse ift lekkasje enn slike koplinger (som jeg aldri har tatt i så langt..)? Ser uansett at BT både har verktøy og rør for litt amatørmekking så da vet jeg hvor det kan skaffes!

 

Red: Ved nærmere ettertanke - er vibrasjon + lodding = større sjans for lekkasje?

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig lyst på et slik Racor kopi med 500 filter, for å både ha filer og vannutskiller før filteret ved motoren. Men jeg har en vannutskiller slik som på dette bildet (nederest). Er Racor kopien bedre på vannutskiller samt dritt fra tanken enn denne vannutskilleren?

Nok til at jeg burde bytte?

Jeg har fått med meg at disse Racor-filtrene med glass under ikke bør brukes i maskinrommet. Nå har jeg ikke plass noe annet sted enn helt front i maskinrommet (er da ca en halvmeter fra vannpumpen og reimene). Hva er egentlig grunnen til at dette ikke skal brukes i maskinrom? Er det plasten/ glasset som kan bli sprøtt og så sprekke? 

 

racor-kopi.jpg.632d585ad18cb158a4e10a256186ef9b.jpg

Slik vannutskiller har jeg originalt i båten (sikkert fra 1980):

(Bildet lånt fra en Finn annonse)

 

1872856072_Skjermbilde2020-06-03kl_23_36_45.png.13c86b0bc7b02b16db6ac0528965fb40.png
 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Jeg har egentlig lyst på et slik Racor kopi med 500 filter, for å både ha filer og vannutskiller før filteret ved motoren. Men jeg har en vannutskiller slik som på dette bildet (nederest). Er Racor kopien bedre på vannutskiller samt dritt fra tanken enn denne vannutskilleren?

Nok til at jeg burde bytte?

Jeg har fått med meg at disse Racor-filtrene med glass under ikke bør brukes i maskinrommet. Nå har jeg ikke plass noe annet sted enn helt front i maskinrommet (er da ca en halvmeter fra vannpumpen og reimene). Hva er egentlig grunnen til at dette ikke skal brukes i maskinrom? Er det plasten/ glasset som kan bli sprøtt og så sprekke? 

 

racor-kopi.jpg.632d585ad18cb158a4e10a256186ef9b.jpg

Slik vannutskiller har jeg originalt i båten (sikkert fra 1980):

(Bildet lånt fra en Finn annonse)

 

1872856072_Skjermbilde2020-06-03kl_23_36_45.png.13c86b0bc7b02b16db6ac0528965fb40.png
 

Hvorfor skal den ikke i maskinrommet?😊

 

Jeg har 2 kopier og en orginal Racor. 

 

Den orginale blir benyttet til motor, men har et i kopi som jeg kan switche over til, dersom det andre går tett. 

Det siste er koblet til en pumpe som jeg benytter til å fylle tank til dieselvarmer og til å "rense" diesel og kjøre det tilbake til tank. 

 

Mine tanker er håpløse å komme til og har ikke mulighet for tapping. Enn så lenge så ser dieselen veldig bra ut 😊

 

Hadde jeg vært deg så ville jeg byttet. 

Link to post
Share on other sites

@TrikkerN Lønning, det er bare skrevet flere steder at vannutskiller med glassbolle / plastikkbolle ikke skal i maskinrom. Da må den byttes til metallbolle. Antar det har med brannsikkerhet å gjøre. eller at det over tid kan bli svekket nok til at det vil lekke inn luft. Jeg bare ser ikke problemet med å stå i et rom med temperatur på 50-60 grader eller hva det blir inni der. 

 

I mitt tilfelle vil jeg bare bytte ut vannutskiller, eller kanskje kople det i serie med eksisterende vannutskiller, og da vil det stå ved den "kalde" siden av motoren og i et ganske stort motorrom. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

F.eks står det her på Maritim vedr racor FG 500 filteret: 

https://www.maritim.no/racor-500fg-227-l-time

 

Sitat

ved montasje i motorrom må modell 500MAM 13171-03 med metall beholder benyttes

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde originalen med plast ca halvmeter foran min tmd 40 i 14år, uten noe problem. Byttet fra en cav sak. Min stod lavt, ca dynamo høyde på toppen, ikke stigerør, men fall fra tank og kran på inngang filter. Fungerte helt supert, og kjørte med 2micron filter. Det at jeg kunne bytte filter på rundt minuttet, om det skulle være behov, var grunn god nok. I tillegg er det jo lett å se i  bollen og evt tappe av. 

Det med metall kopp gjelder muligens mest nyere båter eller?? 🤔 

Link to post
Share on other sites

Har man glasskolbe på forfilteret/vannutskilleren og den er montert i motorrommet, skal det vel være et varmeskjold av metall rundt.

Dette er mye brukt i USA, men jeg er ikke sikker på om det er godkjent i Norge/EU, eller om det her er krav om kolbe i metall.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette med metallbolle/skjold et krav ift CE-klasse? Jeg leser motorrom slik at dette gjelder om filteret ikke er skjermet fra motor på noen som helst måte. Hos meg står motor inni egen ventilert kasse med automagisk brannslukking så da tenker jeg at filtrene står i ‘tankrommet’ som var et uttrykk som ble brukt tidligere i tråden - slik at jeg kan ha glassbolle i alle fall. Uten glassbolle blir det mye gjettelek og drenering tenker jeg..

Link to post
Share on other sites

@Hulda, nå koster kopi filteret ca 760,- inkl MVA sendt fra Kina til Norge.Men det kommer nok ikke før i august pga Korona...

 

Så prisene har steget. Både pga svak kronekurs, og fordi MVA legges til ved kjøp på ebay nå. (Men da slipper man Postens fortollingsgebyr.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

@TrikkerN Lønning, det er bare skrevet flere steder at vannutskiller med glassbolle / plastikkbolle ikke skal i maskinrom. Da må den byttes til metallbolle. Antar det har med brannsikkerhet å gjøre. eller at det over tid kan bli svekket nok til at det vil lekke inn luft. Jeg bare ser ikke problemet med å stå i et rom med temperatur på 50-60 grader eller hva det blir inni der. 

 

I mitt tilfelle vil jeg bare bytte ut vannutskiller, eller kanskje kople det i serie med eksisterende vannutskiller, og da vil det stå ved den "kalde" siden av motoren og i et ganske stort motorrom. 

Som flere nevner så gjelder dette ved CE-merking. Opprinnelig Ce-merking er vel brutt på flere båter før..?😊 

Link to post
Share on other sites

@Fantino og @TrikkerN Lønning, nå er båten min 40 år gammel så den er i alle fall ikke CE-merket. Fritt frem med andre ord... :cool:

 

Den er Veritas-godkjent for 14 personer dog, men det har jo absolutt ingeting å si i denne sammenheng :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...