Jump to content

Baktung nidelv 15

Fishermann

Recommended Posts

Hei. Har et ønske om og øke kjøregleden på den gamle båten min? er jo gammel båt med litt rart skrog men lurer på om noen har tips? Står en suzuki 30 2takt på som drar den fint opp i plan. Men båten virker litt baktung. Lastet opp ca 30 kilo på baugen da fikk jeg den ned. Problemet da var at den gikk fra 21 - 18 knop i toppfart. Skal nevnes at tanken ++ litt utstyr allerede ligger i baugen (40-50kg).

Vurdere smart tabs men tenkte og høre om noen hadde erfaringer ang dette fra før?

Takk?

20200418_162409.jpg

Har hørt mye bra om smart tabs, men også om hydrofoil "vinger" på selve motoren.  

Vil tro smart tabs løfter bakenden mest når du ligger i plan, men vet ikke. Mulig hydrofoilen løfter bra også. Kommer nok an på "vingeprofilen".

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Fishermann skrev for 7 timer siden:

suzuki 30 2takt på som drar den fint opp i plan. Men båten virker litt baktung. Lastet opp ca 30 kilo på baugen da fikk jeg den ned. Problemet da var at den gikk fra 21 - 18 knop i toppfart.

ikke helt sikker på om jeg skjønner helt her.      Båten har ikke problemer med å plane.   Men mister 3 knop fart når du flytter mer vekt fram i baugen.   
Så:  hva mener du med baktung?   Går den med baugen høyt eller jager opp og ned? Eller slår og banker det mer enn godt er i bølger?    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...