Jump to content

Baktung nidelv 15

Fishermann

Recommended Posts

Hei. Har et ønske om og øke kjøregleden på den gamle båten min🙂 er jo gammel båt med litt rart skrog men lurer på om noen har tips? Står en suzuki 30 2takt på som drar den fint opp i plan. Men båten virker litt baktung. Lastet opp ca 30 kilo på baugen da fikk jeg den ned. Problemet da var at den gikk fra 21 - 18 knop i toppfart. Skal nevnes at tanken ++ litt utstyr allerede ligger i baugen (40-50kg).

Vurdere smart tabs men tenkte og høre om noen hadde erfaringer ang dette fra før?

Takk🙂

20200418_162409.jpg

Har hørt mye bra om smart tabs, men også om hydrofoil "vinger" på selve motoren.  

Vil tro smart tabs løfter bakenden mest når du ligger i plan, men vet ikke. Mulig hydrofoilen løfter bra også. Kommer nok an på "vingeprofilen".

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Fishermann skrev for 7 timer siden:

suzuki 30 2takt på som drar den fint opp i plan. Men båten virker litt baktung. Lastet opp ca 30 kilo på baugen da fikk jeg den ned. Problemet da var at den gikk fra 21 - 18 knop i toppfart.

ikke helt sikker på om jeg skjønner helt her.      Båten har ikke problemer med å plane.   Men mister 3 knop fart når du flytter mer vekt fram i baugen.   
Så:  hva mener du med baktung?   Går den med baugen høyt eller jager opp og ned? Eller slår og banker det mer enn godt er i bølger?    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...