Fishermann Startet 4.Juni.2020 Del på Facebook Startet 4.Juni.2020 Hei. Har et ønske om og øke kjøregleden på den gamle båten min🙂 er jo gammel båt med litt rart skrog men lurer på om noen har tips? Står en suzuki 30 2takt på som drar den fint opp i plan. Men båten virker litt baktung. Lastet opp ca 30 kilo på baugen da fikk jeg den ned. Problemet da var at den gikk fra 21 - 18 knop i toppfart. Skal nevnes at tanken ++ litt utstyr allerede ligger i baugen (40-50kg). Vurdere smart tabs men tenkte og høre om noen hadde erfaringer ang dette fra før? Takk🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Har hørt mye bra om smart tabs, men også om hydrofoil "vinger" på selve motoren. Vil tro smart tabs løfter bakenden mest når du ligger i plan, men vet ikke. Mulig hydrofoilen løfter bra også. Kommer nok an på "vingeprofilen". Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fishermann Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Takker🙂 Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Ser ut som du har lang stamme. Skal det være det på denne? Om motoren står alt for dypt, vil den presse opp baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Fishermann Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Hekken var byggd opp så lang stamme skulle passe da eg hentet den. Eventuellt hvordan finner eg utav hvor høyt motoren skal stå? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 (redigert) Står masse her på Båtplassen om det, og det er i utgangspunktet veldig enkelt. Kavitasjonsplaten (platen over propellen) skal være i flukt med forlengelsen av bunnen bakover. Noen gangen kan den stå litt høyere, men ikke så høyt at propellen suger luft. Sjelden eller aldri skal den stå lavere. Redigert 4.Juni.2020 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fishermann Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Må hein å sjekka då🙂 takk for svar👍🤠 Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 paxo skrev 36 minutter siden: Sjelden eller aldri skal den stå lavere. Kavitasjonsplaten skal være i flukt med forlengelsen av bunnen bakover, som @paxo sier. Om det står en sprut "rett til værs" bak båten når du kjører med full gass, står motoren for lavt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Fishermann skrev for 7 timer siden: suzuki 30 2takt på som drar den fint opp i plan. Men båten virker litt baktung. Lastet opp ca 30 kilo på baugen da fikk jeg den ned. Problemet da var at den gikk fra 21 - 18 knop i toppfart. ikke helt sikker på om jeg skjønner helt her. Båten har ikke problemer med å plane. Men mister 3 knop fart når du flytter mer vekt fram i baugen. Så: hva mener du med baktung? Går den med baugen høyt eller jager opp og ned? Eller slår og banker det mer enn godt er i bølger? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.